2023-07-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är därför man ÄVEN ska använda handbromsen OCH vrida hjulen om man parkerar i en backe!

Otroligt vanligt med folk som aldrig använder parkeringsbromsen både på automat och manuell... Jag fattar inte att man tycker det är så otroligt jobbigt/onödigt. Bra att motionera bakbromsarna kontinuerligt på detta vis också.
Citera
2023-07-08, 15:19
Medlem
Core.s avatar
Hade en hyrbil som rullade nån meter med öppen dörr bakåt, dörren bröts bakåt mot en stolpe…Är så van att min bil automatiskt lägger i handbromsen när jag drar ut nyckeln

Med det sagt kan det väl vara en mänsklig faktor?
Citera
2023-07-08, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manginaz
Du tror det är en självkörande bil? 😆
Källa?

Citat:
Ursprungligen postat av Pepsinudel
Det är en 20 år gammal Volvo, definitivt inte självkörande.
Jag trodde också det när jag såg rubriken. Men tydligen var det bara Ole-Ivar som glömde dra åt handbromsen...och blev av med lappen. Snacka om en dålig dag...
Citera
2023-07-08, 20:49
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Otroligt vanligt med folk som aldrig använder parkeringsbromsen både på automat och manuell... Jag fattar inte att man tycker det är så otroligt jobbigt/onödigt. Bra att motionera bakbromsarna kontinuerligt på detta vis också.

Det är bra att motionera hela p-bromsmekanismen. Annars slutar den funka och blir en dyr reparation när den tillslut inte går igenom besiktningen.

Men om man inte använder det när man parkerar i backe så ska man fan sättas i fängelse. Att bara lita på en mekanisk sak som förhindrar rullning är livsfarligt för omgivningen.

Risken att två saken ska fallera samtidigt är dock nära noll. Så växel/p-läge OCH handbroms och gärna en tredje som inte verkar läras ut längre på trafikskolorna: Vrid hjulen maximalt, helst så att en rullning gör att framhjulen tar emot en trottarkant.
Citera
2023-07-08, 20:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Hade en hyrbil som rullade nån meter med öppen dörr bakåt, dörren bröts bakåt mot en stolpe…Är så van att min bil automatiskt lägger i handbromsen när jag drar ut nyckeln

Med det sagt kan det väl vara en mänsklig faktor?

Du borde fråntagits ditt körkort. Du är livsfarlig för din omgivning.
Citera
2023-07-08, 20:54
Medlem
AlligatorMans avatar
Volvos V-serie har erkänt pissdålig handbroms.
Citera
2023-07-08, 21:03
Medlem
Citat:
Du borde fråntagits ditt körkort. Du är livsfarlig för din omgivning.

Ok så du har aldrig råkar göra detta nånsin ?
Jag tror att nära alla råkat göra detta någon gång men haft tur att bilen rullat få meter där det var helt ofarligt. Alla gör massa misstag i trafik men det har ändå gått bra och när det händer så får du aldrig veta orsaken, tekniska fel och bister finns i en del fall men det får aldrig du veta när det sått i tidningen. I år har ju en labil åkt och ställt sig på kanten på en bilfärja och en personbil rusat ner för en brant slänt och var nära att mosa en annan personbil som befanns sig precis där. Snacka om ågren, tycker det är tillräckligt pinsamt.

Jag själv körde en för mig okänd gammal rostig hantverksbil en gång där jag faktiskt drog åt handbroms men det visade sig att den bilen hade dålig handbroms som tog dåligt om man inte tog i som en idiot och det var för mig helt okänt. Den rullade en halvmeter mot ett staket och bakom staketet var det en lång slänt , nedför massa villor och hus så det kunde gått sjukt illa men bilen stannade som tur var mot staketet. Staketet stod i lutning när jag kom ut.

Det där är väldigt lätt hänt och jag är själv lite nojig över detta. Så jag undviker parkering i backe om det går. Vrider alltid ratten så att den inte får rull rakt fram och bukar kolla funktion på okända bilar.
Citera
2023-07-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles

Ja och krockar kan ske och då far dom in i bil som i sin tur kan rulla vidare så det där är ju otroligt dumt bara det.
Citera
2023-07-08, 22:48
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Volvos V-serie har erkänt pissdålig handbroms.

Tänkte direkt det när jag såg bilen och backen, att det måste vara någon typ V40 modell millennieskifte. Deras handbromsar är ju vida ökända......
Citera
2023-07-08, 22:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag själv körde en för mig okänd gammal rostig hantverksbil en gång där jag faktiskt drog åt handbroms men det visade sig att den bilen hade dålig handbroms som tog dåligt om man inte tog i som en idiot och det var för mig helt okänt. Den rullade en halvmeter mot ett staket och bakom staketet var det en lång slänt , nedför massa villor och hus så det kunde gått sjukt illa men bilen stannade som tur var mot staketet. Staketet stod i lutning när jag kom ut.

Ja man kan inte lita på enbart handbromsen utan ska lägga i ettan eller backen alt. p-läget också.
Citera
2023-07-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ja man kan inte lita på enbart handbromsen utan ska lägga i ettan eller backen alt. p-läget också.
Mmm och även detta kan bara lite så och så på en del äldre bilar- har själv en bil där man kan lägga i växel stillastående men den har förkärlek för att hoppa ur så man måste som rycka och pilla in växeln i bland där backen är lite värre.
Citera
2023-07-08, 23:41
Medlem
DaNeShadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Om någon bara lätt backar in i bilen så
knäcks spärren till transmissionen

Sant. Och det var ju trots allt en äldre bil så visst kan det hända. Men har sätt så många som bara lämnar sin bil i neutral, helt ofattbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in