2023-07-07, 21:53
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucienne.camille
Varför skulle lönen för programmerare inte sjunka om efterfrågan minskas?
Inte många skrivmaskinsreparatörer har jobb idag.
Givetvis kommer eliten av programmerare vars arbete AI bygger på har en fortsatt gynnsam löneutveckling.
Men medelmåttorna får nog söka sig till någon annan bransch, inte för att lönen sjunker.
Nej för att dom inte ens får jobb.

Väldigt enkelspårigt resonemang. Samtliga skrivmaskinsreparatörer som inte redan gått i pension har garanterat jobb idag - men de kallas datortekniker, nätverkstekniker, systemadmins, IT-support, etc.
Citera
2023-07-07, 21:55
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nej, och jag känner garanterat ingen som ens hört talas om det, vilket stärker mina argument.

Så du tror att kläder och andra tygvaror bara tillverkar sig själva? Behövs ingen som utvecklar, installerar, konfigurerar, och driftar alla maskiner som krävs inom textilindustrin?
Citera
2023-07-07, 21:57
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Äntligen en it-nörd som förstår.

Att jobba som programmerare idag var som att jobba med virkning under den industriella revolutionen.

Det lät säkert jättespännande med textilindustri som växte då, precis som dataprogrammering gör idag, men det Spinning Jennie löste för sömmerskor då löser AI för programmerare idag.

Gjorde spinning jennie sömmerskornas jobb c:a 10% mer produktivt? Det är ungefär vad AI gör för programmerare idag.
Citera
2023-07-07, 22:16
Medlem
Bli inte programmerare kommer inte finnas några jobb! När AI tränar AI då kommer det gå fort utför!
Senast redigerad av Kvarne 2023-07-07 kl. 22:30.
Citera
2023-07-07, 22:25
Medlem
swehacks avatar
Du får lära dig LLM och en annan form av kodning, men många företag kommer vilja syssla med denna nya teknik och därför behöva många olika kodare. Därför det är löjligt att kalla det för AI eftersom en riktig AI hade utan tvekan tagit allas jobb.

Det är ingen AI, det är bara en stor databas och en modell för hur datan i databasen ska användas.
Citera
2023-07-07, 23:00
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
En kvalificerad gissning vore väl ändå dessa värdefulla verktyg kommer ha samma tillgänglighet som Office paketet idag? Spolar man fram lite och är en smula cyniskt lagt så vänder detta upp och ner på otroligt mycket, särskilt när man ser att utvecklingen går exponentiell takt, och detta innan AI har börjat träna sig själv på ett ohämmat vis än. Hur mycket makt och inflytande är det rimligt att IT-jättarns ska ha? Hur utarmat kan det sociala samspelet bli innan det bräckliga systemet går omkull helt i Sverige?

Men javisst är det lite kul att programmera precis som du säger.

Ja det håller jag med om. AI kommer finnas överallt. Men jag tror inte att det betyder att programmerare är överflödiga det är väl där jag skiljer mig från dig kanske. Jag tror också att bara för att många upptäckter kan göras enkelt i ett ungt fält så betyder det inte att det kommer gå att göra många upptäckter enkelt för alltid och det är nog därför mina slutsatser skiljer sig från dina. Jag tror att AI kommer bli använt överallt men att utvecklingen kommer gå långsammare än vad du tror så det kan inte bli hur bra som helst.
Citera
2023-07-07, 23:05
Medlem
Behövs mindre och mindre programmerare redan nu, jag ser det som de nya journalisterna, visst kommer där fortfarande vara ett behov för dem om 5 år men statusen blir låg.

Tänk på det gigantiska steget mellan chat gpt 3 och 4. Och försök sen föreställa dig chat gpt 7.
Citera
2023-07-07, 23:36
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvarne
Bli inte programmerare kommer inte finnas några jobb! När AI tränar AI då kommer det gå fort utför!

Ja, det kommer gå fort utför = AI kommer bli dummare och dummare i takt med att indatan blir mer inavlad för varje iteration, och företagen kommer skrika efter att mänskilga programmerare ska komma och rädda vad som återstår av deras vid det laget tappade förtroende.
Citera
2023-07-08, 00:12
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftxbulle
Behövs mindre och mindre programmerare redan nu, jag ser det som de nya journalisterna, visst kommer där fortfarande vara ett behov för dem om 5 år men statusen blir låg.

Tänk på det gigantiska steget mellan chat gpt 3 och 4. Och försök sen föreställa dig chat gpt 7.

Vad baserar du det på? Det råder brist på programmerare.
Citera
2023-07-08, 00:55
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaahir
Tappat motivationen lite till studierna nu när jag tänkt efter. Varför ska jag fortsätta studera till programmerare om Ai/ChatGPT kan göra allt mycket snabbare o effektivare o billigare än en människa? Man kommer inte behöva anställa folk längre när man kan göra allt själv med hjälp av ai? Kopiera o klistra in. I vilket språk man vill!! Jag kommer inte ha något jobb inom it om 2 år iallafall?

Satsa på en karriär som blade runner istället. Framtidens häftigaste jobb.
Citera
2023-07-08, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Vad baserar du det på? Det råder brist på programmerare.

Tycker jag hör mest om nedskärningar och projektanställningar. Företag säger sig klara på halv bemanning nuförtiden pga av tekniken.

Tech lead har ett par starka argument varför man inte ska lära sig programmera, tycker dock han undervärderat chat gpt. Kort video.

https://youtu.be/jxsgV2j0Xug
Senast redigerad av Saftxbulle 2023-07-08 kl. 00:58.
Citera
2023-07-08, 01:32
Medlem
Ja alltså just nu 2023 så har väl inte AIn programmerat så mycket märkvärdigt direkt. Jag har iaf inte hört om nån användbar programvara som har utvecklats av AI utan människors inblandning. Att vara programmerare är ett mångfacetterat yrke. Även fast applikationer som ChatGPT är väldigt välgjorda och imponerande så tror jag det lång väg till att AI skulle konkurrera ut majoriteten av alla programmerare. Du har ju grejer som copilot också med där är ju AIn snarare ett komplement till människan än en ersättare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in