2022-01-08, 09:58
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Får mina brev tisdagar eller torsdagar vilket gör att jag ofta får vänta en vecka på mina brev.
Vart ligger mina brev på onsdagen?

Om något skickas från Ort A till Ort B - Kan jag höra av mig till postterminalen på Ort B och be om att få komma och hämta mina brev? De delar inte ut dem varje dag men jag måste väl ha rätt att få hämta ut de själv, eller?

Förstår att de säkert kommer tycka att det låter väldigt besvärligt men det är inte mitt problem.
Mitt problem är att jag tycker postmord är helt värdelösa och ett praktexempel på den där jävla privatiseringen som Moderaterna ställde till med.

Mycket av privatiseringsvågen kan man skylla på Margaret Thatcher, aka Järnladyn, men hur du får det till att Postverket/Posten/Postnord är privatiserat får du gärna förklara för en novis som mig.
Citera
2022-01-08, 12:06
Medlem
Det är bara att konstatera att det skickas färre och färre akut viktiga brev.
På 1960-talet så var det postutdelning två gånger per dag och på lördagar så fanns det lördagsutdelning. I takt med att företagen skaffade telex och sedermera telefax så minskade behovet av postutdelning två gånger per dag.

Nu när i princip alla viktiga akuta beställningar mellan företag sker digitalt och antalet akuta brev har minskat så är det rätt självklart att utdelningsfrekvensen kan minskas.

Tittar jag på mitt behov, både hemma och på arbetet så skulle postutdelning kunna ske en gång i veckan. Snarare så är det pakethantering som är akutare. Framförallt till arbetet kan det var för dålig leverans. Hos tidigare arbetsgivare så har ibland vissa paket behövt åka med taxi eller som handbagage på flygplan av kurirer och någon enstaka gång helikopter.
Citera
2022-01-08, 15:07
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diacetylmorfin
Haha, nu är det faktiskt 3d utskrifter jag väntar på till en prototyp som jag håller på att bygga.
Får väl be att de skickar med express i stället. Då borde det komma dagen efter oavsett om det inte är "min" dag antar jag?
Risk för offtopic. Har du funderat på en egen 3d-skrivare? Då kan nån annan "rita" och du printar hemma. Då slipper du postgången. Allt förutsatt att du printar frekvent.
Citera
2023-07-07, 17:43
Medlem
irrblosss avatar
Tanken med att dela upp utdelningsdagen i två områden var att Postnord menar att det skickas så få brev. Som jag fattat det "hinner" de inte åka till alla samma dag, antagligen p.g.a. mindre resurser. Det luriga är att det inte verkar vara helt organiserat för hur det fungerar då jag hållit koll på två postnummer som jag vet har utdelning på olika dagar. Vid midsommarafton skulle jag haft utdelning, då står det enligt Postnords regler att det skjuts fram till nästa vardag, och mycket riktigt jag fick post på måndagen. Av ren nyfikenhet kollade jag då andra området jag har koll på, som INTE hade utdelning på midsommarafton (utan på torsdagen). Hur ska de nu få ihop sina turer om de måste åka till två områden på måndagen? Det visar sig då att andra området istället bytte till tisdag och torsdag.

Har mailat och frågat Postnord hur det funkar, men det enda jag fick till svar var att om det är röd dag när man ska ha utdelning skjuts detta upp till nästa vardag och därefter återupptas ordinarie schema. De sa att det även är upp till respektive utdelningscentral eller vad de kallade det hur de hanterar utdelningen efter en röd dag.
Citera
2023-07-07, 20:56
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har mailat och frågat Postnord hur det funkar, men det enda jag fick till svar var att om det är röd dag när man ska ha utdelning skjuts detta upp till nästa vardag och därefter återupptas ordinarie schema. De sa att det även är upp till respektive utdelningscentral eller vad de kallade det hur de hanterar utdelningen efter en röd dag.

Jag gjorde det samma för två områden som skulle ha utdelning på klämdagen efter Kristi Himmelfärd. Båda hade utdelning på onsdagen, men bara den ena hade på kläm-fredagen, den andra hade inte mellan onsdag och nästa tisdag. 6 dagar emellan!

Så de säger en sak och sen gör de som de vill i alla fall. Det verkar inte förutsägbart, utan man får intrycket att de vill att man alltid skall kolla på deras hemsida. Antagligen för att de vill logga frågorna och leka med siffrorna.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2023-07-07 kl. 21:25.
Citera
2023-07-07, 20:57
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
dp, dålig lina
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto