2023-07-07, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Tycker skapligt synd om dig om du liksom vissa andra tror att det kommer ta till 2096 innan Ai är bättre än programmerare.

Vad hsr du för relevant bakgrund för att bedöma en sådan sak? Du verkar bara rycka påhittad fakta ur röven nämligen.
Citera
2023-07-07, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Vad hsr du för relevant bakgrund för att bedöma en sådan sak? Du verkar bara rycka påhittad fakta ur röven nämligen.

Jag litar ju mer på experterna än någon som du, det måste du förstå. Vad har du själv för bakgrund? Sedan applicerar jag bara enkel logik. Med tanke på hur smart CHATgpt är så är det inget snack om att till 2096 så är läget något helt annat.

Fråga vilken expert du vill om de tror att Ai kommer att kunna programmera bättre än en programmerare till 2096, tror t o m det kan gå snabbare än så.

Jag tittar även på tillväxttakten. Du kan jämföra gamla med nya ChatGPT, så ser du att utvecklingen är helt makalös.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-07-07 kl. 16:33.
Citera
2023-07-07, 16:28
Medlem
Citat:
Källa på det fetade tack. Och exakt vad är det som är exponentiellt? Beräkningskraft? Behöver inte betyda exponentiellt bättre.. Osv...

Teknologin och utvecklingen. Men återigen, du verkar ha klena baskunskaper. Om du skapar en Ai som är flera tusen gånger - miljoner gånger smartare än Einstein, tror du verkligen det blir svårt för den att programmera kod? Totalt skrattretande.

Följ ChatGPT och titta hur mycket bättre uppdateringarna är. Då förstår du hur snabb utvecklingen är...

Microsoft har t o m kastat ut sin etikavdelning för att snabba på arbetet. Vi kan förvänta oss rejäl exponentiell tillväxt.

https://www.ml-science.com/exponential-growth#:~:text=The%20exponential%20growth%20of%20A I,doubles%20approximately%20every%20tw o%20years.
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-07-07 kl. 16:30.
Citera
2023-07-07, 16:32
Medlem
Citat:
Tillväxten är exponentiell. Det kommer gå väldigt snabbt utvecklingen. om Ai är så bra som det verkar och vi får det att funka så kan vi förvänta oss extraordinära saker.

Det kommer inte att ta till 2096 att få Ai att programmera bättre än en programmerare, vad tror du egentligen? Haha.

Ja okej 2096 var överdrivet. Men närmsta 10 åren tror jag det fortfarande kommer krävas människor för att göra vissa arbeten. På längre >10 års sikt vet vi ingenting. Antagligen går inget jobb säkert.
Citera
2023-07-07, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av affekask
Ja okej 2096 var överdrivet. Men närmsta 10 åren tror jag det fortfarande kommer krävas människor för att göra vissa arbeten. På längre >10 års sikt vet vi ingenting. Antagligen går inget jobb säkert.

Ja, 10 år kanske men jag uppmanar dig till att lyssna på experterna och du kommer bli chockad över vad vi kan förvänta oss.

Den grund som har lagts tack vare smarta matematiker, fysiker och vetenskapsmän har lett till där vi är idag. Föreställ dig nu hur en robot analyserar ett problem som är låt oss säga 1 miljon gånger smartare än Einstein? Den kommer lösa problem på ett helt makalöst sätt. Vi kommer kunna bota cancer på sikt, rädda de flesta ifrån sjukdomen, komma på nya lösningar etc.

Vi kommer hamna i en värld där vi står i totalt underläge när det gäller intelligens jämfört med Ai-robotarna. De kommer vara så smarta så de ser oss som fjärilar precis såsom vi ser fjärilar idag (bildligt talat).

Blir en spännande framtid.
Citera
2023-07-07, 16:56
Medlem
Citat:
Ja, 10 år kanske men jag uppmanar dig till att lyssna på experterna och du kommer bli chockad över vad vi kan förvänta oss.

Den grund som har lagts tack vare smarta matematiker, fysiker och vetenskapsmän har lett till där vi är idag. Föreställ dig nu hur en robot analyserar ett problem som är låt oss säga 1 miljon gånger smartare än Einstein? Den kommer lösa problem på ett helt makalöst sätt. Vi kommer kunna bota cancer på sikt, rädda de flesta ifrån sjukdomen, komma på nya lösningar etc.

Vi kommer hamna i en värld där vi står i totalt underläge när det gäller intelligens jämfört med Ai-robotarna. De kommer vara så smarta så de ser oss som fjärilar precis såsom vi ser fjärilar idag (bildligt talat).

Jo det är antagligen oundvikligt men hur lång tid kommer det ta? Ta typ singularitet det tror jag ligger 20-30 år bort trots allt. Hårdvaran idag begränsar oss.

En människa har 100 miljarder neuroner i hjärnan. Varje neuron är kopplad till 15-20 000 andra neuroner. Försök simulera det idag....
Citera
2023-07-07, 16:57
Medlem
Du lär dig bli en programmerare som kan använda dig av AI. Du kommer bara kunna göra mer badass grejer
Citera
2023-07-07, 17:12
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaahir
Tappat motivationen lite till studierna nu när jag tänkt efter. Varför ska jag fortsätta studera till programmerare om Ai/ChatGPT kan göra allt mycket snabbare o effektivare o billigare än en människa? Man kommer inte behöva anställa folk längre när man kan göra allt själv med hjälp av ai? Kopiera o klistra in. I vilket språk man vill!! Jag kommer inte ha något jobb inom it om 2 år iallafall?

Programmering kommer förmodligen inte dö ut men behovet av programmerare kommer antagligen sjunka ordentligt och konkurrensen bör därmed bli mycket hårdare.
Citera
2023-07-07, 17:22
Medlem
neomunaas avatar
https://www.youtube.com/watch?v=OJxRruHrSow

David Bombal har många riktigt bra videos som handlar om AI och kod, och just säkerheten/pentesting runt det.

Sevärd.

Själv använder jag AutoGPT för grovkod, och ghostwriter på replit.com, riktigt fett.
Senast redigerad av neomunaa 2023-07-07 kl. 17:26.
Citera
2023-07-07, 17:44
Medlem
Citat:

Men återkom när roboten är en miljon gånger smartare än Einstein då. För det är de verkligen inte nu i de allra flesta avseenden. En miniräknare är inte smartare än en människa för den kan göra addition snabbare än en människa. På samma sätt är inte en dator som kan göra miljarder med beräkningar varje sekund smartare än en människa.

Citat:
Teknologin och utvecklingen. Men återigen, du verkar ha klena baskunskaper. Om du skapar en Ai som är flera tusen gånger - miljoner gånger smartare än Einstein, tror du verkligen det blir svårt för den att programmera kod? Totalt skrattretande.

Följ ChatGPT och titta hur mycket bättre uppdateringarna är. Då förstår du hur snabb utvecklingen är...

https://www.ml-science.com/exponential-growth#:~:text=The%20exponential%20growth%20of%20A I,doubles%20approximately%20every%20tw o%20years.

Bara för att en uppdatering av en enda specifik AI modell ger en förbättring som du inte ens kan kvantifiera mer än "mycket bättre" så är det knappast några bevis på varken kortsiktig eller långsiktig exponentiell förbättring. Man får till och med börja med att definiera upp vad en förbättring är. Vad exakt ska förändras för att ett AI ska vara exponentiellt bättre än det är idag?

Och nej, jag saknar inga jävla baskunskaper ditt ufo. Har förövrigt samma examen som gubben som skrivit ihop din lilla länk där.
Senast redigerad av kalleboool 2023-07-07 kl. 18:20.
Citera
2023-07-07, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaahir
Tappat motivationen lite till studierna nu när jag tänkt efter. Varför ska jag fortsätta studera till programmerare om Ai/ChatGPT kan göra allt mycket snabbare o effektivare o billigare än en människa? Man kommer inte behöva anställa folk längre när man kan göra allt själv med hjälp av ai? Kopiera o klistra in. I vilket språk man vill!! Jag kommer inte ha något jobb inom it om 2 år iallafall?

Än så länge är det brist på programmerare. Så skyll inte på AI om tappat intresse är det egentliga skälet till att du funderar på att hoppa av.

Vissa programmerare säger att de har blivit dubbelt så effektiva tack vara AI-verktyg som Github copilot och Chatgpt. Men fortfarande måste de planera hur programmets arkitektur ska delas upp i funktioner/moduler, och formulera tekniska krav på varje funktion. Att formulera logiskt strikta beskrivningar av varje funktion kallas för att programmera. Dessutom måste prorammerarna fortfarande lägga ned mycket tid på att testa, inklusive att formulera automatiska tester.

Snickarjobben har inte försvunnit för att de har fått nya verktyg, t.ex. spikpistol, skruvdragare, elsåg och laserverktyg. Istället förväntas en snickare kunna jobba effektivare och med mer precision. Kraven höjs.

Programmerare blev effektivare redan när webben slog igenom och vi fick källkodsarkiv som github, och diskussionsforum som Stack overflow, där man kan få hjälp i sin kodning när man kör fast. Nya enklare programspråk, bibliotek och utvecklingsmiljöer har också gjort programmerare lite effektivare. Men inte arbetslösa. De blev arbetslösa kring år 2000 när IT- och Telekom-kraschen kom, men då var det främst drifttekniker med korta utbildningar som fick gå - få programmerare med längre utbildning inom matte och teoretisk datavetenskap.

Kanske kommer AI-utvecklingen att få ännu en backlash om några år för att vi tror för mycket på den nu. Vi har redan haft ett par "AI-vintrar" bl.a. under 90-talet.
Senast redigerad av guru1966 2023-07-07 kl. 18:31.
Citera
2023-07-07, 18:37
Medlem
Citat:
Men återkom när roboten är en miljon gånger smartare än Einstein då. För det är de verkligen inte nu i de allra flesta avseenden. En miniräknare är inte smartare än en människa för den kan göra addition snabbare än en människa. På samma sätt är inte en dator som kan göra miljarder med beräkningar varje sekund smartare än en människa.

Bara för att en uppdatering av en enda specifik AI modell ger en förbättring som du inte ens kan kvantifiera mer än "mycket bättre" så är det knappast några bevis på varken kortsiktig eller långsiktig exponentiell förbättring. Man får till och med börja med att definiera upp vad en förbättring är. Vad exakt ska förändras för att ett AI ska vara exponentiellt bättre än det är idag?

Och nej, jag saknar inga jävla baskunskaper ditt ufo. Har förövrigt samma examen som gubben som skrivit ihop din lilla länk där.

Intelligens handlar i mångt om mycket att göra logiska kopplingar. Det är därför det pratas om IQ-tester för det handlar om att lösa ett logiskt problem på tid. Det är det mest vedertagna sättet att mäta intelligens på. Ai kommer med denna definition vara överlägsen människan när det kommer till problemlösning, att lösa logiska problem etc. Detta är den mest vedertagna formen av intelligens.

Att människan står inför så många utmaningar är pga. vår bristande intelligens. Ai kommer sakta men säkert kunna börja göra det allra mesta bättre än människan.

OK, så du är högutbildad men förstod inte ens vad exponentiell tillväxt syftade på? Nej, du har inte brist på baskunskaper men förstod inte ens att utvecklingen av Ai är exponentiell? Ha-ha-ha.

Behöver den vara det för att programmera bättre än människor till 2096? Nej, det behöver den inte. Om du tror det kommer ta till 2096 så är du mentalt efterbliven. Den nya versionen ChatGPT som kommer 2024 göra det möjligt för Ai att skriva bättre böcker än människor. Redan där hör du att utvecklingen är på rejäl framfart.

Du kan ha din egna påhittade definition av vad intelligens är, det är helt okej, men de flesta experter är överens om att Ai på sikt kommer att överträffa människan i många, många areor.

Att jämföra Ai med en miniräknare tyder på att du inte ens förstår dig på Ai. Men presentera ett bra argument för varför man ska lyssna på dig mer än experterna?

Du verkar ha en examen i idioti och din arrogans är totalt oförtjänad.

Ai utvecklingen ökar ju exponentiellt, det som är själva poängen. Du kan visst/kommer börja kvantifiera Ai-intelligensen, vilket är precis det tillverkarna har gjort för ChatGPT då de kan förutsäga vad de framtida versionerna kommer att kunna göra. Du snackar ur din röv och du har inga kunskaper alls.

Hela poängen är att du kan titta på tillväxttakten, så ser du utvecklingen. Har du ens använt Chatgpt är frågan?
Senast redigerad av Trollkarlspelle 2023-07-07 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in