Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Nja, USA har ju uppenbart tvekat att skicka klusterammunition. Förmodligen för att deras Nato-kompisar skrivit på avtalet mot dessa.
Men med tanke på att både Ryssland och Ukraina använt sådan tidigare, och inte skrivit på avtalet, så ser jag inget större problem att skicka detta.
En annan fråga är om man bör använda vintage klusterammo på sitt eget territorium, men det är givetvis Ukrainas beslut. När jag ser de indignationen över detta kommer jag att tänka på de svenska moralpredikningarna mot landminor för ett par decennier sedan. Många föreföll helt ovetande om att Truppmina 10 (trampminan) och 12 ( "invandrar-teven") var standard vid gruppering av känslig utrustning eller förband (t.ex. staber). Likaså skulle strv-minor gärna kompletteras med truppminor för att försvåra röjning. Krig är otrevligt.
Naturligtvis ska de använda dem eftersom ryssarna har grävt ner sig och har fasta områden för stridsvagnar och stridsfordon som ändå måste minröjas.
Kluster ammunitionen lär dessutom detonera än och en annan mina.
Ukraina bör även använda thermit ammunitionen "9M22S" som ryssarna gladeligen använder emot ukrainska städer emot rysska fortifikattionnätverk där den bör göra nytta.
Den som felaktig benämns som "vit fosfor".
Sverige bör riva all restriktioner emot minor för övrigt.