Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Precis. Förstår inte hur någon kan tro något annat. Eller så tror de inget annat men de kan inte släppa detta med ”att få sista ordet” eller att ”vinna kriget”. Men det går liksom inte att vinna något här för Ryssland är ett jätteland med jätteresurser och de kommer bara köra på. Ukraina är mindre och har inte lika stor befolkning. Hjälper västvärlden Ukraina så kan det såklart hålla på länge och bli något slags permanent tillstånd. Men jag kan inte se varför Putin skulle ge upp. Jag tror inte att han är den typen. Antar att han hellre startar kärnvapenkrig än tappar ansiktet. Tyvärr.
Så nej här finns inget annat alternativ än fredsförhandlingar om man vill ha slut på kriget. Fattar inte varför ingen pratar eller skriver om det. Verkliga realistiska lösningar för att få slut på dödandet.
För att Ukraina inte vill ha fredsförhandlingar. Hur det är med befolkningen i stort vet jag inte men Zelensky och andra officiella talespersoner har sagt att innan Krim är återerövrat ger de sig inte.
NATO är inte så intresserat av det heller eftersom de gärna vill gröpa ur Ryssland på alla upptänkliga sätt. Militärt och ekonomiskt.
Putin kommer inte starta kärnvapenkrig. Då vet han att NATO svarar med kärnvapen. Det är liksom den röda linjen. Större risk då om det blir inbördeskrig i Ryssland och någon galnare tar över, en milis typ Wagnergruppen eller någon som anser Ryssland straffats för hårt av omvärlden och är tillräckligt hatisk för att skita i konsekvenserna.
Hatar det här kriget givetvis och Sveriges inblandning i det också.