2023-07-07, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Japp, så kan det vara, men inofficiellt har nog ryssarna koll på om det är typ 200 000 eller 50 000, konstigt vore det annars.
Frågan är hur ryssarna har koll? Deras system bygger på lögner och korruption. I ett sådant system kan man inte välja vilka kanaler som är korrupta eller förljugna, alla kanaler kommer bli felaktiga med tiden.
Gruppen längst ut i fronten kan rapportera hem en siffra men de vet att den siffran måste ligga på en viss nivå annars blir de bestraffade, då kommer de aldrig rapportera hem sämre siffror. De själva känner såklart till sina korrekta siffror men de vet inget om helhetsbilden. Centralen som tar emot alla siffror ser en helhetsbild men den bygger på felaktiga rapporter från fronterna.
Det är därför vi ser de absurda ryska officiella siffrorna av ukrainska förluster som man direkt kan falsifiera eftersom de visar på antal som är mångdubbelt högre än det totala militära materialet Ukraina ens haft.
Citera
2023-07-07, 16:21
Medlem
Reimers avatar
Men vad fan, hur djupt i lagret i Uralbergen har de grävt denna gång?

Citat:
The Atesh partisan group reports that the RuAF are moving S-60 air defence systems (designed in the 40s) forward to front lines.
The S-60 is an outdated AAA system that can fire in a ground attack role against troops,light skinned vehicles and very lightly armoured vehicles

https://twitter.com/FreudGreyskull
Citera
2023-07-07, 16:22
Medlem
Citat:
ok, så ryssarna har ingen spaning eller måldata, dom skjuter bara på måfå rakt ut i terrängen.
Dom har ingen uppföljning av träffbilden eller skador på målen efter beskjutning .
Bra då vet vi detta.
Var det över huvud taget vad jag sade? Det var DU som pratade om att de "självklart" har koll på förorsakade i kriget, och det var det jag svarade dig på.

Men nej, de har inte riktig koll på måldata heller. Half on half and in between they're setting off some just to do something. Detta vet du också såklart. Annars hade det sett annorlunda ut på alla plan för ryssen, vilket det inte gör oavsett hur mycket du drömmer om att räddas från onda bögar som (såklart inte) jagar dig
Citera
2023-07-07, 16:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bledsater
Fast jag får intrycket att väst ser det som en slags investering. Om man hjälper Ukraina lite (tyvärr) att orsaka Rysslands kollaps så slipper man spendera så mycket på försvar senare.

Kollapsar Ryssland kommer det inte leda till minskade försvarskostnader. Tvärtom är jag rädd för.
Citera
2023-07-07, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Var det över huvud taget vad jag sade? Det var DU som pratade om att de "självklart" har koll på förorsakade i kriget, och det var det jag svarade dig på.

Men nej, de har inte riktig koll på måldata heller. Half on half and in between they're setting off some just to do something. Detta vet du också såklart. Annars hade det sett annorlunda ut på alla plan för ryssen, vilket det inte gör oavsett hur mycket du drömmer om att räddas från onda bögar som (såklart inte) jagar dig
Det tro fan att ryssarna kör spanningsdrönare hela tiden och letar mål.
Under beskjutning ser dom hela träffbilden och kan dirigera artelleriet rätt.
Detta gjordes redan under ww2 men från flygplan.
Så frågan igen är..vem i helsike hemlighåller ukraina sina förluster för?
Citera
2023-07-07, 16:38
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Kollapsar Ryssland kommer det inte leda till minskade försvarskostnader. Tvärtom är jag rädd för.
Det beror ju på hur det går till, blir det ett nederlag likt Tysklands kanske det blir bra, blir det en skurkstat mindre bra.

Även om läget blir mer osäkert tjänar nog Sverige en del på vapenförsäljning.
Citera
2023-07-07, 16:40
Medlem
Citat:

Drönare för att hitta målbilder? Jo, visst gör man det, både rysk som Ukrainsk på MARKEN VERKANDES förband. MEN, det där är INTE måldata som det ordet diskuteras eller betyder.

Men, fortfarande - så var ditt påstående att rysk underrättelsetjänst har "full koll" på förluster etc etc etc, och inget som hade med deras värdelösa förmåga till att konkludera målbild.

Du frågade om Ryssland inte har koll på sina förluster, och jag svarade dig. Det innefattar inte deras urusla möjligheter till att finna måldata även om problemen i de bägge slutsatserna kommer från samma källa
Citera
2023-07-07, 16:43
Medlem
Citat:

Du fick svaret på frågan om VEM Ukraina "hemlighetshåller" saker från redan två inlägg upp. Läser du inte som de flesta rysstroll?
Citera
2023-07-07, 16:43
Medlem
darkaims avatar
Citat:

Förmodligen från b.la "fredsaktivister" och liknande nyttiga idioter i väst. Ingen bryr sig särskilt mycket om att 200+k ryssar har dött, men låt säga ~50k+ ukrainare har dött det skulle faktiskt väcka känslor på riktigt. Det skulle bara hjälpa de nyttiga idioterna och såna som dig i erat lobbyande för rysk imperialism.

Sen vill man väl inte hjälpa den ryska armén heller.
Citera
2023-07-07, 16:45
Medlem
monken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
intressantare fråga är nog hur ska Ukraina kunna fortsätta kriga för våra pengar när vi inser att vi satsat på fel häst och säger stopp?
Vilka är ”vi”?
Jag anser att man inser att man satsat på rätt häst. Finns inget annat.
Citera
2023-07-07, 16:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det beror ju på hur det går till, blir det ett nederlag likt Tysklands kanske det blir bra, blir det en skurkstat mindre bra.

Även om läget blir mer osäkert tjänar nog Sverige en del på vapenförsäljning.

Det är klart att det finns olika möjliga varianter av en rysk kollaps som nation, och att inte jag vet vilken det blir, men jag är rädd att det skulle kunna bli mycket oroligt på så många plan och platser. Lägg till kärnvapen på drift.
Citera
2023-07-07, 16:56
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Bra, då fattas det bara ammunition för ukraina då.
Och USA sitter på ett par miljoner klusterbomber.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in