2023-07-07, 12:15
Medlem
One2Manys avatar
Så nu ska alltså en drös talanglösa (undantaget Hedman Graaf möjligen) nollor utan erfarenheter/meriter gestalta Gyllene Tider i en kommande långfilm. Att de samtliga helt saknar erfarenheter från skådisyrket tycks inte bekomma någon, misstänker att de knappast gått på någon audition utan istället serverats rollerna utifrån deras efternamn.

Citat:
Alla fem som fått rollerna som de fem bandmedlemmarna debuterar som skådespelare. Men Lancelot Hedman Graaf är den mest kända efter att ha gjort sig ett namn som kampsportare, artist och ”Let's dance”-deltagare samt tävlat i Melodifestivalen.

Phoenix Parnevik spelar trummisen Micke Syd Andersson och gruppens stjärna Per Gessle gestaltas av Waldemar Wahlbeck, 19, son till komikern Peter Wahlbeck.

https://www.expressen.se/noje/lancelot-hedman-graaf-och-waldemar-wahlbeck-spelar-i-gyllene-tider-film/

Är det så här det ska gå till? Riktiga skådespelare göre sig icke besvär då osnutna skitungar plockas in enkom för deras efternamn i en kommande svensk storfilm.

Vad tycker FlashBack?
Citera
2023-07-07, 12:21
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Så nu ska alltså en drös talanglösa (undantaget Hedman Graaf möjligen) nollor utan erfarenheter/meriter gestalta Gyllene Tider i en kommande långfilm. Att de samtliga helt saknar erfarenheter från skådisyrket tycks inte bekomma någon, misstänker att de knappast gått på någon audition utan istället serverats rollerna utifrån deras efternamn.

https://www.expressen.se/noje/lancelot-hedman-graaf-och-waldemar-wahlbeck-spelar-i-gyllene-tider-film/

Är det så här det ska gå till? Riktiga skådespelare göre sig icke besvär då osnutna skitungar plockas in enkom för deras efternamn i en kommande svensk storfilm.

Vad tycker FlashBack?
Vilka kända etablerade skådespelare i den åldern hade du tänkt dig då?
Citera
2023-07-07, 12:48
Medlem
paparazzis avatar
Förmodar att Wahlbeck Jr, till skillnad från övriga nepobabies, åtminstone talar med naturlig Halmstadsdialekt, vilket är något positivt i det här fallet i så fall. Tycker dock inte att han är speciellt lik en ung Gessle - fast det kan kanske maskörerna fixa?

Hur som helst, tråkigt att samtliga huvudroller innehas av kändisavkommor. Borde ju finnas gott om unga skådisar i Halland och resten av landet som är talangfulla, men saknar de rätta kontakterna.
Senast redigerad av paparazzi 2023-07-07 kl. 13:10.
Citera
2023-07-07, 14:33
Medlem
SalthavsStjaerts avatar
En berättelse om några grabbar i en småstad som börjar spela pop och blir framgångsrika, vem vill se en sån film år 2023?.. Knappast lattjo, men hellre slik menlös skit än en film om nån äcklig gangsterrappare i orten.. Ingen kritik av GT eller halläningar, de var ganska bra i början och Halland är ett favoritlän för mig. Och den där Waldemar kan nog passa som Gessle, om han inte sänder ut samma äckliga psykopatvibbar som hans ökända far..
Citera
2023-07-07, 15:16
Moderator
Nospheratus avatar
Åtminstone i Hollywood funkar det så att man får större budget av produktionsbolaget ju mer kända namn du plockar in i rollerna. Tar man in massa okända indieskådisar får man en skitsumma, vilket kan funka om filmen inte har specialeffekter och i huvudsak utspelar sig i en lägenhet. Tar man in Brad Pitt och Morgan Freeman får man hur många miljoner som helst. Eftersom namnen säljer filmen helt oavsett hur kass den är.

Det är väl kanske något sånt som spökar. Samt att det inte känns helt solklart vart man hittar etablerade skådisar i nittonårsåldern bara sådär.

Och inte för att jag är någon expert, men det går väl säkert att drilla vilken idiot som helst till den enda jävla rollen de någonsin kommer spela i hela sitt liv. En etablerad skådis läser manus, och skådespelar sedan. Ena veckan spelar man brevbärare, andra veckan spelar man stridspilot. Det är liksom hantverket. Men ger man någon sex månader att gå in i en roll så kan det väl säkert funka. Lite method acting sådär. Hyr en stuga och låt ungjävlarna leva i sina roller med varandra tills de liksom faller in i det.

Jag säger inte att det skulle bli skitbra. Men Tom Waits gör väl typ så när han får roller. Han är musiker och inte direkt skådespelare. Så han försöker gå in i rollen på heltid tills det blir så naturligt att han knappt behöver skådespela när det är dags att spela in. Det blir inte direkt dåligt, men samtidigt finns det en anledning till att Tom Waits inte direkt har samma lön som Morgan Freeman som kan dyka upp och spela övertygande knarkbaron inom två minuter.
Citera
2023-07-07, 22:35
Medlem
Klas-Vegass avatar
Kanske har man lagt fokus på att de skall kunna spela?

Hur bra var skådespelarinsatserna i filmen G? Det var väl bara sebastian som varit med i madicken.
Citera
2023-08-31, 23:13
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many

Vad tycker FlashBack?

Från början gick man ut med att det var stort plus om ungdomarna hade Halmstadsdialekt:
Öppen Casting för filmen om Gyllene Tider!
Killar: 18-25 år. Kan sjunga, spela instrument och gärna agera. Halmstadsdialekt är ett STORT PLUS.

https://sv.stagepool.com/skadespelare/206948/skansktalande_tjejer_som_kan_sjunga_sokes_till_opp en_casting_for_filmen_om_gyllene_tider

Man hade även en öppen casting i Halmstad vilket gav sken av att man ville försöka fånga upp lokala, okända talanger:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/har-gor-hallaningarna-audition-for-filmen-om-gyllene-tider

I praktiken blev det istället mest kändisungar i rollerna... Tråkigt.
Jag kan sträcka mig till att Waldemar Wahlbeck kan funka eftersom han är från Halmstad och har sysslat med musik. Däremot borde han inte spela Per Gessle, finns ingen likhet överhuvudtaget.
Och Hedman... blir svårt att se bortom att han är just Lance Hedman och väldigt mycket stockholmare. Känns även väldigt onödigt med Parnevik.

Jag hade önskat att det var okända talanger som man tillsatte i rollerna. Hade framförallt hoppats på en okänd karismatisk kille i rollen som Per Gessle. Som smälter in i rollen naturligt och bara "är" den person som ska gestaltas. Ungefär som när man hittade Edda Magnason för rollen som Monica Zetterlund, hon var bara helt självklar och perfekt.
Har inget problem med avsaknad av tidigare erfarenhet. Tvärtom kan det i sammanhanget vara bra för att få till en äkta känsla och fånga bandets ungdom och naivitet.
De två som inte är kändisbarn, Ville Löfgren (Mats ”MP” Persson) och Xavier Kulas (Göran Fritzon) är "som av en händelse" de som mest liknar sina rollkaraktärer utseendemässigt

Hittar inte vem som fått rollen som Marie Fredriksson... Undrar om det också blev en nepobaby?
Citera
2023-08-31, 23:46
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Åtminstone i Hollywood funkar det så att man får större budget av produktionsbolaget ju mer kända namn du plockar in i rollerna. Tar man in massa okända indieskådisar får man en skitsumma, vilket kan funka om filmen inte har specialeffekter och i huvudsak utspelar sig i en lägenhet. Tar man in Brad Pitt och Morgan Freeman får man hur många miljoner som helst. Eftersom namnen säljer filmen helt oavsett hur kass den är.

Det är väl kanske något sånt som spökar. Samt att det inte känns helt solklart vart man hittar etablerade skådisar i nittonårsåldern bara sådär.

Fast dessa kändisungar är väl inga säljande namn direkt i sig? De har ju ingen tidigare erfarenhet som skådisar iallafall vllket i sammanhanget gör det hela ännu värre, dvs det hade varit mer motiverat att välja dem om de hade mer erfarenhet.
Jag hade gillat om man satsat på okända talanger och ser inget fel i att man inte har tidigare erfarenhet, bara man är rätt i rollen. Men att ta in kändisungar i rollerna, som inte har någon tidigare erfarenhet, det skaver en del. Då känns det hela rätt ytligt.
Hedman blev uppringd och inbjuden till casting:
Men hur gick det till när du fick rollen, det måste du väl kunna prata om?
– Absolut. Först fick jag ett samtal, och sedan blev jag inbjuden till att göra några provfilmningar. Det flöt på så himla bra och slutligen så fick jag rollen.

https://www.expressen.se/noje/lancelot-hedman-graaf-spelar-i-filmen-om-gyllene-tider/

Valdemar Wahlbeck är iallafall karismatisk och det är ju en fördel att han är från Halmstad.
Hade dock föredragit någon som var mer lik Per i rollen, Valdemar är väldigt lik sin pappa Peter:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/har-ar-skadespelarna-i-filmen-om-gyllene-tider--0k8ftk

Tycker bara det ser illa ut att en film om ett småstadsband väljer kändisungar i rollerna. Det går liksom emot hela bandets bakgrund som enkla grabbar som tog sig fram pga egen talang.
Hedman och Parnevik kanske lockar småtjejer att kolla på detta, vad vet jag. För min del är det bara "avtändande" med nepobabies i rollerna och jag tycker att filmen redan på förhand förlorar i känsla pga signalerna som det sänder ut.
Citera
2023-09-01, 00:00
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Fast dessa kändisungar är väl inga säljande namn direkt i sig? De har ju ingen tidigare erfarenhet som skådisar iallafall vllket i sammanhanget gör det hela ännu värre, dvs det hade varit mer motiverat att välja dem om de hade mer erfarenhet.
Jag hade gillat om man satsat på okända talanger och ser inget fel i att man inte har tidigare erfarenhet, bara man är rätt i rollen. Men att ta in kändisungar i rollerna, som inte har någon tidigare erfarenhet, det skaver en del. Då känns det hela rätt ytligt.
Hedman blev uppringd och inbjuden till casting:
Men hur gick det till när du fick rollen, det måste du väl kunna prata om?
– Absolut. Först fick jag ett samtal, och sedan blev jag inbjuden till att göra några provfilmningar. Det flöt på så himla bra och slutligen så fick jag rollen.

https://www.expressen.se/noje/lancelot-hedman-graaf-spelar-i-filmen-om-gyllene-tider/

Valdemar Wahlbeck är iallafall karismatisk och det är ju en fördel att han är från Halmstad.
Hade dock föredragit någon som var mer lik Per i rollen, Valdemar är väldigt lik sin pappa Peter:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/har-ar-skadespelarna-i-filmen-om-gyllene-tider--0k8ftk

Tycker bara det ser illa ut att en film om ett småstadsband väljer kändisungar i rollerna. Det går liksom emot hela bandets bakgrund som enkla grabbar som tog sig fram pga egen talang.
Hedman och Parnevik kanske lockar småtjejer att kolla på detta, vad vet jag. För min del är det bara "avtändande" med nepobabies i rollerna och jag tycker att filmen redan på förhand förlorar i känsla pga signalerna som det sänder ut.
Tja. Jag tror inte riktigt filmbolag tar hänsyn till bandets eventuella syn på enkelhet. Det är väl lite som att göra en spelfilm om Bob Dylan. Det skulle inte riktigt funka att ta hänsyn till hans punkiga sextiotalsvision och välja en hemlös tattare i huvudrollen. Även om det nu möjligen hade varit Dylans egna preferens. Filmen hade varit en film om Bob Dylan. Inte en film av Bob Dylan.

Personligen lägger jag ingen värdering i hur världskända skådisarna är i den här filmen om Gyllene Tider eftersom jag aldrig hört talas om någon av dom. Men sannolikt drar det några, ganska många t om, biobesökare om filmen har namn som folk känner igen. Jag tvivlar ju på att Val Kilmer har särskilt många beröringspunkter med Jim Morrisson. Det lär ju ha funnits tusentals helt jävla okända skådisar som hade mer Jimpa i sig än honom. Men ingen hade betalat för att se filmen The Doors med någon helt komplett främmande person i huvudrollen. Några inbitna fans förstås. Men i slutänden måste en film trots allt gå med vinst.
Citera
2023-09-01, 01:08
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Tja. Jag tror inte riktigt filmbolag tar hänsyn till bandets eventuella syn på enkelhet. Det är väl lite som att göra en spelfilm om Bob Dylan. Det skulle inte riktigt funka att ta hänsyn till hans punkiga sextiotalsvision och välja en hemlös tattare i huvudrollen. Även om det nu möjligen hade varit Dylans egna preferens. Filmen hade varit en film om Bob Dylan. Inte en film av Bob Dylan.

Personligen lägger jag ingen värdering i hur världskända skådisarna är i den här filmen om Gyllene Tider eftersom jag aldrig hört talas om någon av dom. Men sannolikt drar det några, ganska många t om, biobesökare om filmen har namn som folk känner igen. Jag tvivlar ju på att Val Kilmer har särskilt många beröringspunkter med Jim Morrisson. Det lär ju ha funnits tusentals helt jävla okända skådisar som hade mer Jimpa i sig än honom. Men ingen hade betalat för att se filmen The Doors med någon helt komplett främmande person i huvudrollen. Några inbitna fans förstås. Men i slutänden måste en film trots allt gå med vinst.

Man kan ju tycka olika här men själv föredrar jag en mer okänd skådespelare i rollen samtidigt som den är lik till utseende, kan fånga originalets karaktär samt har karisma. Hellre det än en känd skådespelare som inte har likheten med originalet. T ex filmen om Grace Kelly där Nicole Kidman spelade huvudrollen. Jag gillar Kidman annars men hon var helt fel som Grace Kelly. Man hade inte behövt ta någon helt okänd utan någon annan, ej lika stor skådespelerska men som hade fångat Grace mer till utseende och stil, t ex Rosamund Pike eller Margot Robbie (som ej var ett lika stort namn då).
På samma sätt så fanns det andra alternativ till Jim Morrison.
Nej, det handlar inte bara om utseendet utan om att fånga karaktären också men om skådisen inte alls liknar originalet så är det för min del rätt distraherande.

Ibland när man tar alltför stora stjärnor i en roll så överskuggar dessutom deras stjärnstatus själva rollen, man ser "filmstjärnan" istället för karaktären vilket får särskilt negativa konsekvenser när det är en riktig person man ska gestalta.

I ett annat inlägg i tråden hade jag Edda Magnason som exempel. Hon var okänd för massorna och hade inte skådespelat innan hon fick rollen som Monica Zetterlund och hon var perfekt. Där vågade man satsa på någon okänd och det i en huvudroll dessutom, som bar hela filmen.
På samma sätt hade det varit kul om någon ung, okänd kille - utan kändisföräldrar - hade kommit fram och briljerat som Per Gessle. Det hade skapat skriverier i sig och gjort pr för filmen, på samma sätt som Edda gjorde i rollen som Monica.
Citera
2023-09-01, 23:04
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Man kan ju tycka olika här men själv föredrar jag en mer okänd skådespelare i rollen samtidigt som den är lik till utseende, kan fånga originalets karaktär samt har karisma. Hellre det än en känd skådespelare som inte har likheten med originalet. T ex filmen om Grace Kelly där Nicole Kidman spelade huvudrollen. Jag gillar Kidman annars men hon var helt fel som Grace Kelly. Man hade inte behövt ta någon helt okänd utan någon annan, ej lika stor skådespelerska men som hade fångat Grace mer till utseende och stil, t ex Rosamund Pike eller Margot Robbie (som ej var ett lika stort namn då).
På samma sätt så fanns det andra alternativ till Jim Morrison.
Nej, det handlar inte bara om utseendet utan om att fånga karaktären också men om skådisen inte alls liknar originalet så är det för min del rätt distraherande.

Ibland när man tar alltför stora stjärnor i en roll så överskuggar dessutom deras stjärnstatus själva rollen, man ser "filmstjärnan" istället för karaktären vilket får särskilt negativa konsekvenser när det är en riktig person man ska gestalta.

I ett annat inlägg i tråden hade jag Edda Magnason som exempel. Hon var okänd för massorna och hade inte skådespelat innan hon fick rollen som Monica Zetterlund och hon var perfekt. Där vågade man satsa på någon okänd och det i en huvudroll dessutom, som bar hela filmen.
På samma sätt hade det varit kul om någon ung, okänd kille - utan kändisföräldrar - hade kommit fram och briljerat som Per Gessle. Det hade skapat skriverier i sig och gjort pr för filmen, på samma sätt som Edda gjorde i rollen som Monica.
Jag vill vara tydlig med att jag själv inte förespråkar att man tar in kända skådespelare för att gestalta riktiga personer. Jag försöker mest framföra teorin att filmbolagen antagligen inte gör skillnad på vanlig fiction och biografiska filmer. Alldeles uppenbart drar det mer publik med välkända namn i filmen. Och det har ju uppstått en hel del konflikter mellan filmbolag och regissör genom filmhistorien. Där regissören har en konstnärlig ambition med okända skådisar, men bolaget vägrar pumpa stålar i ett projekt utan säljande namn. Eftersom filmen troligen kommer bomba med Harry Hansson från Säffle i huvudrollen istället för Leonardo DiCaprio. Att Harry möjligen gör rollen bättre är inte en ekonomisk faktor. Och filmbolagen är vinstdrivande och skiter väl egentligen i konstnärlig integritet.

Sen finns det ju independentbolag som mer drivs av entusiaster snarare än av ren vinstoptimering. Men det måste väl vara lite som att driva en butik med vinylskivor. Där man är nöjd så länge man går plus minus noll och har råd att betala räkningarna.

Jag rövhattsgissar på att produktionen alltså har direktiv att plocka in folk med namn för att få stålar att sjösätta filmen. Jag tänker att yngre generationen knappt har hört talas om Gyllene Tider. Men med namn som kidsen hört talas om så ökar chansen att de ändå går och tittar på filmen.

Sen kommer självklart inbitna fans ha alla möjliga åsikter om rollbesättningen, men det är nog en ganska liten del av den potentiella publiken. Det skulle helt enkelt inte löna sig att göra en indipendent konstnärlig film exklusivt för fans. Faktum är att man säkerligen surrealistiskt nog tjänar mer på att göra en kommersiell smörja som fansen bojkottar så länge den stora massan fortfarande går och tittar på det.

Om det är bra eller dåligt lägger jag mig egentligen inte i. Det finns väl massor av fans som får hjärnblödning på att man satt ditten och datten i huvudrollen som någon superhjälte? ”Hur fan tänkte dom?!”. Antagligen tänkte de tjäna pengar på att folk som aldrig hört talas om Thor går och ser filmen för namnen på postern. Att några som faktiskt bryr sig om karaktären lackar ur är nog inte så viktigt. De är för få för att det skulle spela roll.
Citera
2024-02-21, 14:44
Medlem
Lostworlds avatar
Trailer har kommit ut...

https://www.youtube.com/watch?v=EICjfJEJU98

Inget som övertygar direkt, rollsättningen känns fortfarande helt fel förutom de två killarna som var okända sen tidigare.
Valdemar Wahlbeck är karismatisk men det finns inget hos honom som gör att man kopplar till Gessle. Däremot är han väldigt lik sin pappa Peter Wahlbeck så det enda jag kan se när jag kollar trailern är en ung Peter Wahlbeck i peruk... och då gillar jag ändå Peter Wahlbeck.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in