Citat:
Ursprungligen postat av
Bob-Dylan
Det bör inte komma som en nyhet för någon enligt mig. Blir förvånad över att folk i gemen blir förvånade...
Ja, högst sannolikt kommer bolåneräntorna ligga över 5 % innan året är slut.
Bostadsmarknaden har inte åkt på riktiga korrigeringen än, det kommer om 1-3 år.
Pratar vi enbart bolåneräntan som drabbar de som är belånade till en fastighet så slår det väl extremt olika. Men för de med hög belåning så får de leva fattigt i ett par år och omvärdera om det är värt att betala så mycket för att bo.
Privatkonsumtionen kommer och har redan fallit ordentligt.
Vi kommer se hus med stora renoveringsbehov när detta passerar förbi.
Tycker det är tråkigt för de som köpt sista 3 åren, redan förlorat kontantinsatsen (förutsatt 15 %) och alla kostnader mot vad som kalkylerades då är helt åt helvete fel.
I förlängningen tror jag som sagt att vi kommer se en skiftning i tänket kring vad ett boende är och hur mycket det är värt att belåna sig/betala för att bo.
Vi är nog överens om hur riktningen under de närmaste åren ser ut.
Räntan kommer höjas, men den kommer höjas mycket sakta då RB försöker både ha och äta kakan, dvs man försöker rädda de överbelånade samtidigt som man höjer räntan.
Detta kommer givetvis misslyckas, vilket ofelbart kommer driva upp inflationen samtidigt som arbetslösheten kommer växa då folk kommer ha mindre i plånboken vilket kommer leda till mindre in köp vilket i sin tur kommer leda till mindre personalbehov.
Hög inflation (läs hög negativ realränta) + Hög arbetslöshet ⇒ …just vadå? (Hint: Stavas S-t-a-g-…)
Sista följdfrågan är hur i helvete kan RB/regering vara så satans myopiska att de inte enligt sedvanlig ordning "inte såg detta komma"?!
Detta är undervisas under första året på, mig veterligen, samtliga ekonomihögskolor i Sverige.
Hur kan de 'bästa' ekonomier i Sverige missat denna veritabla ekonomiska bergvägg och bara kört rakt i den??