2023-07-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vilket är helt rimligt, eftersom ett 10M-lån är helt sjukt för en vanlig Svensson att ha. Den som tjänar långt över 100K+ per månad kan kanske ha ett 10M-lån, men det är oerhört mycket pengar att vara skyldig.

Det är inte oerhört mycket att vara skyldig när det finns en underliggande säkerhet. Riskexponeringen är ju mycket lägre än vad du låter påskina.
Citera
2023-07-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad

Att diskutera:
  • Vilka följdeffekter kan vi tänkas få se om nu bolåneräntan verkligen stiger över 5%?

Den stora problematiken är inte 4.75% vs 5.25%, utan att många "fasta" räntor förfaller i närtid, vilket gör att många får en 2x-4x räntekostnadsökning.
Citera
2023-07-07, 13:48
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Påverkar inte ett slit. Lite utländsk arbetskraft får åka hem. Thats it.

…och hur får du den "utländska arbetskraften" att åka hem när man kan leva på bidrag?
Citera
2023-07-07, 13:55
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du får tänka på att om vi skalar bort yrken där vi har egna standarder som är lagstadgade, typ elinstallationer, så är väldigt mycket arbetskraft inom bygg importerad från Östeuropa. Denna arbetskraft kan justeras bort väldigt fort när det finns mindre arbete tillgängligt.

Nu kan jag inte byggmarknaden. Men den bild jag har fått av denna så utgörs den av en väldigt stor andel sk illegala och svartarbetare.
Om/När byggmarknaden är hotad och under stor press på att hålla nere kostnanderna dels pga lågkonjunktur dels pga konkurrens på en snabbt krympande marknad så betvivlar jag det är öststatsarbetarna, som jobbar svart och kostar betydligt mindre än en 1/4 av vad en svensk byggarbetare kostar med sociala avgifter och skatter, som kommer bli arbetslösa.
De första att försvinna lär bli dyra avtalsavlönade byggjobbare och definitivt inte 'öststatsarbetare' som jobbar svart.
Citera
2023-07-07, 14:00
Medlem
Somatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vilket är helt rimligt, eftersom ett 10M-lån är helt sjukt för en vanlig Svensson att ha. Den som tjänar långt över 100K+ per månad kan kanske ha ett 10M-lån, men det är oerhört mycket pengar att vara skyldig.

Varför är det sjukare än ett lån på en miljon om man uppfyller kraven?
Citera
2023-07-07, 14:20
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hydrol
Det fetade. Isåfall så är det förstås ytterligare belägg för bankerna att höja räntan med ännu mer marginal. Detta för att bankerna aldrig får drabbas eller ens få det lite jobbigt. Upprepas potentiellt tills ingen i medelklassen får något lån.

Nja, jag vet inte om en samtidigt kollaps på såväl fastighetsmarknaden som banksektorn skulle gynna någon person i Sverige…
Citera
2023-07-07, 14:24
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealWolodarksi
¨
1, Tror det är i underkant. RB kommer tvingas höja ännu mer eftersom svenska kronan är så svag. Detta leder till extrem importinflation och RB kommer bli "tagna på sängen" sen plötsligt tvingas till 5%+

2, Bostadsdrömmen är över. Priserna kommer gå ner mellan 30-70% beroende på stad och län.

3, I längden förs problemen över på bankerna och staten. Men det kan nog ta 2-3 år från nu.

Vi är tyvärr helt överens.

Jag kan dock inte för mitt liv begripa hur man (RB/regering) lyckats frammana denna totala clusterfuck, utan att fundera på om det kanske inte skulle kunna ha några negativa sidoeffekter av att ha en NEGATIV RÄNTA…
Citera
2023-07-07, 14:26
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
https://www.expressen.se/ekonomi/bankerna-spar-boranta-over-5-procent/

Att diskutera:
  • Hur sannolikt kan denna prediktion anses vara?
  • Vilken effekt kommer detta i så fall få på bostadsmarknaden?
  • Vilka följdeffekter kan vi tänkas få se om nu bolåneräntan verkligen stiger över 5%?

30 procent av räntan är avdragsgill, så nettot blir lägre för hushållen.
Citera
2023-07-07, 14:27
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Så "rejält höjda priser i övrigt" gör att folk få skippa semester-resan 2023 och 2024. Kalkylräntan har gjort sitt jobb.
Semesterresan är väl det minste bekymret det handlar om att folk ska ha mat på bordet, tak över huvudet och kunna betala sina räkningar.
Citera
2023-07-07, 14:36
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det bör inte komma som en nyhet för någon enligt mig. Blir förvånad över att folk i gemen blir förvånade...

Ja, högst sannolikt kommer bolåneräntorna ligga över 5 % innan året är slut.

Bostadsmarknaden har inte åkt på riktiga korrigeringen än, det kommer om 1-3 år.

Pratar vi enbart bolåneräntan som drabbar de som är belånade till en fastighet så slår det väl extremt olika. Men för de med hög belåning så får de leva fattigt i ett par år och omvärdera om det är värt att betala så mycket för att bo.
Privatkonsumtionen kommer och har redan fallit ordentligt.
Vi kommer se hus med stora renoveringsbehov när detta passerar förbi.

Tycker det är tråkigt för de som köpt sista 3 åren, redan förlorat kontantinsatsen (förutsatt 15 %) och alla kostnader mot vad som kalkylerades då är helt åt helvete fel.

I förlängningen tror jag som sagt att vi kommer se en skiftning i tänket kring vad ett boende är och hur mycket det är värt att belåna sig/betala för att bo.

Vi är nog överens om hur riktningen under de närmaste åren ser ut.
Räntan kommer höjas, men den kommer höjas mycket sakta då RB försöker både ha och äta kakan, dvs man försöker rädda de överbelånade samtidigt som man höjer räntan.
Detta kommer givetvis misslyckas, vilket ofelbart kommer driva upp inflationen samtidigt som arbetslösheten kommer växa då folk kommer ha mindre i plånboken vilket kommer leda till mindre in köp vilket i sin tur kommer leda till mindre personalbehov.

Hög inflation (läs hög negativ realränta) + Hög arbetslöshet ⇒ …just vadå? (Hint: Stavas S-t-a-g-…)

Sista följdfrågan är hur i helvete kan RB/regering vara så satans myopiska att de inte enligt sedvanlig ordning "inte såg detta komma"?!
Detta är undervisas under första året på, mig veterligen, samtliga ekonomihögskolor i Sverige.

Hur kan de 'bästa' ekonomier i Sverige missat denna veritabla ekonomiska bergvägg och bara kört rakt i den??
Citera
2023-07-07, 14:37
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Upp till 10% är väl normalt?
När jag tog lån (2007) så räknade man på 8% ränta som marginal (räntan låg då på 4%) på alla bolån.

Låg ränta är ett mått på att ekvationen är skev, dvs när alla tjänar pengar, banken, husbyggare, husägaren och staten.

Just hur många tror du tål 10% ränta?
Citera
2023-07-07, 14:42
Medlem
Teus avatar
Citat:
Nu kan jag inte byggmarknaden. Men den bild jag har fått av denna så utgörs den av en väldigt stor andel sk illegala och svartarbetare.
Om/När byggmarknaden är hotad och under stor press på att hålla nere kostnanderna dels pga lågkonjunktur dels pga konkurrens på en snabbt krympande marknad så betvivlar jag det är öststatsarbetarna, som jobbar svart och kostar betydligt mindre än en 1/4 av vad en svensk byggarbetare kostar med sociala avgifter och skatter, som kommer bli arbetslösa.
De första att försvinna lär bli dyra avtalsavlönade byggjobbare och definitivt inte 'öststatsarbetare' som jobbar svart.
Det illegala i arbetskraften i byggsektorn är hur kontrakten är upplagda och hur man rundar säkerhetsbestämmelserna. De flesta som jobbar på svenska byggplatser kommer från Europa. Tidigare har det varit mycket Polacker men idag är det snarare folk från Balkan som har tagit över. Det här med kroppsarbete funkar inte för Elvis-afghanerna eller MENA parasiterna. Kan nog med viss säkerhet säga redan nu att svenska hantverkare inte kommer acceptera att bli ersatta utav Piotr utan en fight. Bygg är inte transportfirmorna och våldsamma protester kan uppstå även i Sverige. Dessutom är det aldrig smart att skicka ut folk som vet var alla kropparna är begravda i kylan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in