2023-07-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillMaster2000
Kalkylräntan för lite över 10 år sedan var 5 eller 6% (minns inte exakt, men absolut inte över 6%), tror vi fick en ränta på ca 3% då, sen fick den ner snabbt.

När jag köpte min första bostad för drygt tio år sen, runt 2011-2012, hade jag och dåvarande sambon närmare 5% i ränta. Det var i Gbg.
Vi band något lån på över 5% också.
Det var för tiden en helt normal ränta. Var man äldre, med lite kapital och stabilt arbete, kanske man hade 3,5-4%. Efter alla rabatter osv naturligtvis. Men rabatter och prutande på bolån var inte alls så vanligt då, för bara 10 år sen.

Så det som sker nu är inte så märkligt om man bara har varit på marknaden ett förhållandevis kort tag. 10 år är ”ingenting” i sammanhanget.
De som drabbas hårt och lite chockartat är förstagångsköparna som köpt de sista 5-7 åren, i en väldigt lågräntenivå.
Men marknaden är ju ganska mycket större än så.
Senast redigerad av M.J.A 2023-07-07 kl. 09:34.
Citera
2023-07-07, 09:39
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
5% är ju inte ens en hög ränta, så det ska väl gå. Har inga lån själv, men kan tänka mig det är nog inga problem.

Det är en fyrdubbling på drygt två år. På 90 talet så såg du inte denna kraftiga ökning som vi ser nu. Vi har aldrig på 100 år sett en sådan här extrem ökning. Naturligtvis får det kraftiga implikationer för ekonomin i ett land som mångt och mycket drivits av låga räntor och ökande bostadspriser.
Citera
2023-07-07, 09:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vilket är helt rimligt, eftersom ett 10M-lån är helt sjukt för en vanlig Svensson att ha. Den som tjänar långt över 100K+ per månad kan kanske ha ett 10M-lån, men det är oerhört mycket pengar att vara skyldig.
Tittar man på vilka krav bankerna har ställt iaf de senaste 20 åren så handlar det då om hushåll som har minst 170k i månadsinkomst.
Säg att dom efter skatt har 110k i månaden att bränna. Då går 33k i ränta. Och så har dom bara 77 k kvar varje månad att bränna på annat.

Visst kan det upplevas som jobbigt att behöver omfördela 33k till sparare och till staten. Men givet att dom har kvar 77k varje månad så är barkbrödet långt borta.

Bubbelpratarna har inte klart för sig hur restriktiva bankerna är mot bolåntagare. Och av okänd anledning tar dom inte in informationen dom får.

Vid 2% ränta så skulle bolåntagarna hamna ute på gatan tiggandes kände bubbelpratarna i hela kroppen.
Sedan blev det vid 3% ränta.
Sedan blev det vid 4% ränta.

Och nu när bopriserna stiger vid ca 4% så är hysterin ganska allvarlig på sina ställen. Och det blir mest personangrepp och dagisnivå i inläggen.

Bostadspriserna föll ju förra våren sommaren. Det lite intressanta tyckte jag var att prisfallet nu på ca 12 månader var ca 200-300k på BR i hela landet. Trots att priserna varierar en hel del i landet.
Ändå blev det ungefär samma belopp.

Blev ganska lite i % i Stockholm, och desto fler % på län med lägre bopriser. Men så var det.
Citera
2023-07-07, 10:20
Medlem
Räntan är ju redan mellan 4-5%, så att öka till 5 % kommer nog inte påverka särskilt mycket.
Citera
2023-07-07, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
5% är ju inte ens en hög ränta, så det ska väl gå. Har inga lån själv, men kan tänka mig det är nog inga problem.

Ett hus på med lån på 4.25 mkr som inte är ett dugg orimligt idag kostar 12-13k mer i månaden med 5% ränta mot vad det gjorde för 2 år sedan när folk lyckades landa 1.5%. Det är inga konstigheter säger du?
Citera
2023-07-07, 10:26
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
https://www.expressen.se/ekonomi/bankerna-spar-boranta-over-5-procent/

Att diskutera:
  • Hur sannolikt kan denna prediktion anses vara?
  • Vilken effekt kommer detta i så fall få på bostadsmarknaden?
  • Vilka följdeffekter kan vi tänkas få se om nu bolåneräntan verkligen stiger över 5%?
¨
1, Tror det är i underkant. RB kommer tvingas höja ännu mer eftersom svenska kronan är så svag. Detta leder till extrem importinflation och RB kommer bli "tagna på sängen" sen plötsligt tvingas till 5%+

2, Bostadsdrömmen är över. Priserna kommer gå ner mellan 30-70% beroende på stad och län.

3, I längden förs problemen över på bankerna och staten. Men det kan nog ta 2-3 år från nu.
Citera
2023-07-07, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Ett hus på med lån på 4.25 mkr som inte är ett dugg orimligt idag kostar 12-13k mer i månaden med 5% ränta mot vad det gjorde för 2 år sedan när folk lyckades landa 1.5%. Det är inga konstigheter säger du?

Det är nog väldigt få i Sverige som har så höga lån. De som har lån på 4 miljoner har troligtvis också en bra inkomst så de klarar av höjda räntor.
Citera
2023-07-07, 10:39
Avslutad
Boränta? Jag har ingen ränta på mitt boende.
Citera
2023-07-07, 10:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tittar man på vilka krav bankerna har ställt iaf de senaste 20 åren så handlar det då om hushåll som har minst 170k i månadsinkomst.
Säg att dom efter skatt har 110k i månaden att bränna. Då går 33k i ränta. Och så har dom bara 77 k kvar varje månad att bränna på annat.

Visst kan det upplevas som jobbigt att behöver omfördela 33k till sparare och till staten. Men givet att dom har kvar 77k varje månad så är barkbrödet långt borta.

Bubbelpratarna har inte klart för sig hur restriktiva bankerna är mot bolåntagare. Och av okänd anledning tar dom inte in informationen dom får.

Vid 2% ränta så skulle bolåntagarna hamna ute på gatan tiggandes kände bubbelpratarna i hela kroppen.
Sedan blev det vid 3% ränta.
Sedan blev det vid 4% ränta.

Och nu när bopriserna stiger vid ca 4% så är hysterin ganska allvarlig på sina ställen. Och det blir mest personangrepp och dagisnivå i inläggen.

Bostadspriserna föll ju förra våren sommaren. Det lite intressanta tyckte jag var att prisfallet nu på ca 12 månader var ca 200-300k på BR i hela landet. Trots att priserna varierar en hel del i landet.
Ändå blev det ungefär samma belopp.

Blev ganska lite i % i Stockholm, och desto fler % på län med lägre bopriser. Men så var det.
Vi får se. Jag tror förstås att även Stockholm kommer gå ned en hel del i höst. Men mest kommer det gå ner i landet när arbetslösheten ökar. Där är Stockholm normalt sett ganska förskonat om vi ser på tidigare "kriser".

Den främsta förklaringen till att priserna återhämtat sig trots stora räntehöjningar är rent oförstånd på köparsidan samt eventuellt lågt antal affärer (dock har jag inte koll på siffrorna här).
Citera
2023-07-07, 10:50
Medlem
Kaenkelberries avatar
Man skall komma ihåg i sammanhanget att statens utgifter för ränteavdragen kommer öka exponentiellt ju högre styrräntan ökar.
Regeringen borde låta statliga SBAB låta sätta en gränsdragning på exempelvis max 2% boränta så att vi som betalar skatt och jobbar för att ha råd att bo kan fortsätta göra det.
Som nämnts i tråden så är jordbrukare och många inom Byggnäringen på fallrepet nu på grund av den höga styrräntan.
Sänk räntan rejält och öka investeringarna. Inflationen är ju ändå baserad på energipriser och tjänstepriser och kan Sverige öka investeringarna här så kommer kronan att stärkas och då minskas den importerade inflationen enligt ovanstående.
Citera
2023-07-07, 11:19
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
https://www.expressen.se/ekonomi/bankerna-spar-boranta-over-5-procent/

Att diskutera:
  • Hur sannolikt kan denna prediktion anses vara?
  • Vilken effekt kommer detta i så fall få på bostadsmarknaden?
  • Vilka följdeffekter kan vi tänkas få se om nu bolåneräntan verkligen stiger över 5%?

Det bör inte komma som en nyhet för någon enligt mig. Blir förvånad över att folk i gemen blir förvånade...

Ja, högst sannolikt kommer bolåneräntorna ligga över 5 % innan året är slut.

Bostadsmarknaden har inte åkt på riktiga korrigeringen än, det kommer om 1-3 år.

Pratar vi enbart bolåneräntan som drabbar de som är belånade till en fastighet så slår det väl extremt olika. Men för de med hög belåning så får de leva fattigt i ett par år och omvärdera om det är värt att betala så mycket för att bo.
Privatkonsumtionen kommer och har redan fallit ordentligt.
Vi kommer se hus med stora renoveringsbehov när detta passerar förbi.

Tycker det är tråkigt för de som köpt sista 3 åren, redan förlorat kontantinsatsen (förutsatt 15 %) och alla kostnader mot vad som kalkylerades då är helt åt helvete fel.

I förlängningen tror jag som sagt att vi kommer se en skiftning i tänket kring vad ett boende är och hur mycket det är värt att belåna sig/betala för att bo.
Citera
2023-07-07, 11:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vi får se. Jag tror förstås att även Stockholm kommer gå ned en hel del i höst. Men mest kommer det gå ner i landet när arbetslösheten ökar. Där är Stockholm normalt sett ganska förskonat om vi ser på tidigare "kriser".

Den främsta förklaringen till att priserna återhämtat sig trots stora räntehöjningar är rent oförstånd på köparsidan samt eventuellt lågt antal affärer (dock har jag inte koll på siffrorna här).
Arbetslösheten kommer från byggsektorn och så sprider det sig till andra. Men givet att exporten dundrar på så stannar det kanske där. Inte givet att det blir så mycket mer än just byggsektorn.

Antalet avslut är lägre för villor än tidigare. Men för BR är det på samma nivå som pre-corona.
För just villor var det enorm omsättning under corona åren. Kan ju vara därför som den är skral nu. Alla som skulle köpa villa gjorde det då.

Folk förväntar sig nog att inflationen är övergående. Man kan ju titta på den danska kurvan som är just en spik upp och sedan ned. Senaste KPI där är på 2.9%.
Orsakerna till inflationen är ju för det mesta borta. Fraktrater, energipriser lock down osv. Vet inte hur det är med bidragen i USA men de måste ju har krympt iaf.

Och då gäller det att passa på att byta upp sig medan bopriserna är nedpressade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in