2023-07-07, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Intressant att det är så viktigt för alla att köpa sprit på ICA.

Känns inte helt fel att kunna köpa en flaska rött till lördagsmiddagen samtidigt som maten inhandlas.

Mig veterligen är det inget tvång att köpa. Du avgör själv.
Citera
2023-07-07, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Det kommer bli lika bra med avreglerat systembolag som det blev med besiktningen, apoteken och posten. Jättebra.

Är det verkligen någon som saknar gamla posten och bilprovningen? Man var ju nästintill tvungen att söka tjänstledigt för att kunna ta del av deras tjänster. Jag har räknat till 7 paketutlämningsställen i min direkta närhet. Jag kan hämta ut paket 02:00 om jag känner för det.
Citera
2023-07-07, 13:37
Medlem
IcyHearts avatar
Kanske lite tidigt att ropa hej ändå, den ansvariga borgerliga ministern (från KD), reagerar emot domen.

Så här säger den borgerliga ministern:

Detaljhandelsmonopolet är en viktig del i svensk alkoholpolitik, som ska värnas. Vi kommer analysera den nu aktuella domen, vilka konsekvenser den kan få och vilka eventuella åtgärder som den föranleder”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JLK3d/s-rasar-mot-vindomen-vill-radda-systembolaget-med-lagandring

(Lite längre ner i artikeln).

Så de som vill beställa från den aktuella danska sajten, får nog göra det medan tid är! 😁Verkar ju som om denna slags handel kommer ev. stängas ner…. Enligt ovan uttalande, i alla fall.

Men visst, det lär väl ta något år minst, innan en ny strängare lag kan komma till.
Citera
2023-07-07, 13:38
Medlem
Zoologens avatar
Jag är ingen stordrinkare, så jag berörs inte så mycket. Men jag tycker egentligen inte att vin ska finnas på ex ICA.
För min del fungerade det gamla Systembolaget bra. Ska man ha något alkoholhaltigt kan man gärna masa sig dit.
Citera
2023-07-07, 13:55
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuntertMongo
Det kommer bli lika bra med avreglerat systembolag som det blev med besiktningen, apoteken och posten. Jättebra.

Helst Posten blev ju jättebra. Halleluja!

Jag längtar till jag kan köpa en flaska vin en lördag em eller söndag
Varför inte på väg hem från jobbet när jag jobbar till 20:00
Idag är det omöjligt och jag efterfrågar mer tillgänglighet som övriga butiker idag har.
Nu kan man beställa vinet istället.

Dags för SB att tänka om och följa med tiden.
Citera
2023-07-07, 13:57
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Kanske lite tidigt att ropa hej ändå, den ansvariga borgerliga ministern (från KD), reagerar emot domen.

Så här säger den borgerliga ministern:

Detaljhandelsmonopolet är en viktig del i svensk alkoholpolitik, som ska värnas. Vi kommer analysera den nu aktuella domen, vilka konsekvenser den kan få och vilka eventuella åtgärder som den föranleder”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8JLK3d/s-rasar-mot-vindomen-vill-radda-systembolaget-med-lagandring

(Lite längre ner i artikeln).

Så de som vill beställa från den aktuella danska sajten, får nog göra det medan tid är! 😁Verkar ju som om denna slags handel kommer ev. stängas ner…. Enligt ovan uttalande, i alla fall.

Men visst, det lär väl ta något år minst, innan en ny strängare lag kan komma till.

En strängare lag lär ju krocka med EU, om denna "veka" lag krockade med EU som HD verkar mena så är det väl inte en chans att en ännu strängare lag kommer hålla?
Citera
2023-07-07, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somaton
Det är inte intressant att handla på ICA, det är intressant att slippa ett monopol.
Just så, jag vill kunna handla på Ica också.
Citera
2023-07-07, 14:00
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Intressant att det är så viktigt för alla att köpa sprit på ICA.

Intressant att det är så jätteviktigt med ett jättebra utbud när den mesta av försäljningen ändå är billiga lagers och billiga boxviner.
Citera
2023-07-07, 14:07
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
En strängare lag lär ju krocka med EU, om denna "veka" lag krockade med EU som HD verkar mena så är det väl inte en chans att en ännu strängare lag kommer hålla?

Det vete tusan, enligt den borgerlige ministern skall ju tydligen regeringen ändå se över lagen…

Om man läser lite mer om det hela verkar det ju tydligen vara skillnad på om man kan se det som ”import” eller ej. Och tanken är väl att de i regeringen nu ska försöka täppa till det här ”kryphålet”. Men ja, det återstår väl att se om det kommer lyckas eller ej. EU har ju konstigt nog varit väldigt flata hittills mot vårt systembolag. (Även om EU ju tycks vilja detaljstyra allt annat i princip). Den som lever får se.

Men intentionen verkar ju vara tydlig, att borgarna alltså inte önskar ökad frihet för svenskarna kring detta… det är lite märkligt, kan man ju tycka.
Citera
2023-07-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Intressant att det är så jätteviktigt med ett jättebra utbud när den mesta av försäljningen ändå är billiga lagers och billiga boxviner.

Det är väl just det som är grejen. Volymprodukterna är billigt öl och vin, så varför skulle Ica-handlaren bry sig om att köra annat än volymsortiment och EMV precis som med allt annat i butiken. Specialbutiker i storstäder kommer såklart ha nischsortiment, men i stora delar av landet skulle ett slopat monopol betyda skräpprodukter och litet annat.
Citera
2023-07-07, 14:09
Medlem
Ett steg i rätt riktning.

Jag ser verkligen fram emot fri alkoholmarknad. Även legalisering av cannabis och horor. Hoppas det kommer snart också. Då kanske man kan stå ut med att bo kvar i det här pisslandet.
Citera
2023-07-07, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Det är väl just det som är grejen. Volymprodukterna är billigt öl och vin, så varför skulle Ica-handlaren bry sig om att köra annat än volymsortiment och EMV precis som med allt annat i butiken. Specialbutiker i storstäder kommer såklart ha nischsortiment, men i stora delar av landet skulle ett slopat monopol betyda skräpprodukter och litet annat.
ICA Basic Rött och Vitt. Samt någon Eldorado Rosé kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in