2023-07-07, 12:32
Medlem
AccuratePeers avatar
Ett steg närmare till att släppa alkoholen fri och gör den mer lättillgänglig. Kommer sälja som smör i fattiga orter precis som leo vegas-maskinerna. Ser en ljus framtid med ökad våld och missbruk på grund av detta.

Fantastiskt!
Citera
2023-07-07, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerRoteBaron
Det är ett hot mot det demokratiska samhället. Bara Putin-troll och högerextremister kan vara för något sånt.

Hot mot det demokratiska samhället? Hur tänker du?
Citera
2023-07-07, 12:33
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solferino
Det är vad alla verkar tro
Varför skulle Systembolaget ha något intresse att vara kvar?

Jag gillar Systembolaget.
Det finns få butiker i världen med det utbudet…
Citera
2023-07-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AccuratePeer
Ett steg närmare till att släppa alkoholen fri och gör den mer lättillgänglig. Kommer sälja som smör i fattiga orter precis som leo vegas-maskinerna. Ser en ljus framtid med ökad våld och missbruk på grund av detta.

Fantastiskt!

Missbrukare köper redan på en svart marknad så det argumentet håller inte.
Citera
2023-07-07, 12:36
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AccuratePeer

Fantastiskt!

Ja, det är ju jättekomplicerat att få tag på alkohol via Systembolaget.
Citera
2023-07-07, 12:37
Medlem
Med tanke på vår "spritkultur" i Sverige så kommer alkoholismen öka till följd av att det blir lättare att införskaffa alkohol.

Kommer bli tråkigt när inte ens söndagen är en fredad dag för de som är anhöriga till alkoholister
Citera
2023-07-07, 12:42
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Då borde det här med andra ord innebära att, jag kan köpa in öl (starköl) från Tyskland och Danmark och sälja i Sverige via en webshop lagligt?

Lite tveksamt skulle jag nog säga, va. Iom att det var just en dansk webshop. Men visst kanske du kan regga bolaget i annat land och att det på så sätt blir lättare?

Känns som lagstiftningen fortf är lite snårig… det talas ju i domen om att just försäljningen skedde ifrån det danska bolaget, osv.

Men ja, det kommer nog poppa upp en hel del fler webshops iom denna dom. Är nog klokt att ändå rådgöra med jurist om upplägget, så allt är i sin ordning, innan man börjar kränga massa vin…
Citera
2023-07-07, 12:44
Medlem
SwampDoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag gillar Systembolaget.
Det finns få butiker i världen med det utbudet…

Myten om det breda sortimentet är just en myt. Danska vinkännaren André Devald hittade 13 600 olika sorters alkohol i endast 10 olika danska butiker, vilket är fler än i hela Systembolagets sortiment (vanliga plus beställning).

Då finns det 448 systembolagsbutiker runt om i landet (plus 480 ombud).
Senast redigerad av SwampDogg 2023-07-07 kl. 12:47.
Citera
2023-07-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Då borde det här med andra ord innebära att, jag kan köpa in öl (starköl) från Tyskland och Danmark och sälja i Sverige via en webshop lagligt?

Nej det gör det inte. Läs domen, eller om du inte orkar det kan du läsa en artikel. Setupen i förevarande fall är att en svensk koncern har ett dotterbolag i Danmark som marknadsför och säljer alkohol till svenska konsumenter från Danmark. Leverans sköts av tredje part. All makrnadsföring sker från Danmark, endast vissa simpla tjänster köps från moderbolaget (troligtvis så kallade "management services").

För att din idé ska fungera måste du starta ett bolag i Tyskland och sedan marknadsföra det till svenska konsumenter därifrån, gärna i kombination med att spedition sköts av tredje part.
Citera
2023-07-07, 12:54
Citat:
Ursprungligen postat av Fisksson
Med tanke på vår "spritkultur" i Sverige så kommer alkoholismen öka till följd av att det blir lättare att införskaffa alkohol.

Kommer bli tråkigt när inte ens söndagen är en fredad dag för de som är anhöriga till alkoholister

Ja för det har ju inte gått att dricka sig full fram till nu…
Usch för er Sossar som ska bestämma för oss andra när vi och var vi ska få köpa en starköl eller flaska vin.
Citera
2023-07-07, 12:55
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg
Myten om det breda sortimentet är just en myt. Danska vinkännaren André Devald hittade 13 600 olika sorters alkohol i endast 10 olika danska butiker, vilket är fler än i hela Systembolagets sortiment (vanliga plus beställning).

Då finns det 448 systembolagsbutiker runt om i landet (plus 480 ombud).

Nu är det skillnad på butik o butik o från land till land. Jag gillar systembolaget vid Bromma Blocks. Handlar där 4-5 gånger per år. Tycker om utbudet. Bra service o nära till parkeringen.
Många av de sorter jag brukar köpa är även billigare där än på nätet (då jag kollade).
Citera
2023-07-07, 12:55
Medlem
Cameltotems avatar
Kan någon förklara för en oinsatt?

Köpa vin online o liknande sidor har väl funnits i över 10 år? Vad är nytt?

Betyder det här att ICA T ex kan börja sälja vin över deras E-handel?

Kommer butiker få sälja vin direkt i butiker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in