2023-07-07, 12:08
Medlem
MrMarios avatar
Söker något enkelt lättskött att ha som blomster på min balkong.
Tänker mig någon typ av miniatyr barr-träd eller liknande som man kan ha i en stor lerkruka. Det finns en balkong ovanför min, så det varken regnar eller snöar in allt för mycket på min balkong. Tanken är i alla fall att den inte ska behövas vattnas så ofta, och helst att jag inte ska behöva ta den inomhus vid regn och rusk. Några tips?
Citera
2023-07-07, 12:13
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Söker något enkelt lättskött att ha som blomster på min balkong.
Tänker mig någon typ av miniatyr barr-träd eller liknande som man kan ha i en stor lerkruka. Det finns en balkong ovanför min, så det varken regnar eller snöar in allt för mycket på min balkong. Tanken är i alla fall att den inte ska behövas vattnas så ofta, och helst att jag inte ska behöva ta den inomhus vid regn och rusk. Några tips?
Antagligen kommer hela rotsystemet att frysa om det blir en kall vinter, och nu talar jag kanske mot bättre vetande, men jag tror ingen växt klarar det.
Citera
2023-07-07, 12:15
Medlem
tnems avatar
I vilket väderstreck ligger balkongen?
Citera
2023-07-07, 12:16
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Antagligen kommer hela rotsystemet att frysa om det blir en kall vinter, och nu talar jag kanske mot bättre vetande, men jag tror ingen växt klarar det.

Jo, jag kan inte ett dyft om växter tyvärr, men du menar att de inte kan överleva vinter i kruka utomhus utan måste vara planterat i backen?

Citat:
Ursprungligen postat av tnem
I vilket väderstreck ligger balkongen?

Väster. Den är i skugga hela dagen fram till ca. 18-19 på kvällen nu under sommaren.
Citera
2023-07-07, 12:17
Medlem
tnems avatar
Citat:

Jo det finns växter som klarar att det fryser runt rotsystem, tänk växter som växer norr om polcirkeln eller i permafrost.
Citera
2023-07-07, 12:18
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jo, jag kan inte ett dyft om växter tyvärr, men du menar att de inte kan överleva vinter i kruka utomhus utan måste vara planterat i backen?
Får för mig det. Samtidigt kan man se tallväxter växa på klippor, där jag tänker mig att klimatet måste vara nästan lika illa som i en kruka.
Citera
2023-07-07, 12:20
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Jo det finns växter som klarar att det fryser runt rotsystem, tänk växter som växer norr om polcirkeln eller i permafrost.

Ja jag kommer ju långt uppifrån och vet ju att folk i norrland naturligtvis har planterade växter i trädgården som klarar vinter och även ned mot -25, men frågan då om det är själva planteringen i en kruka som dödar, det kan ju inte lägga sig lika mycket med snö som isolerar på etc...
Citera
2023-07-07, 12:20
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Finns det annat än typ mossa på tundran?

Som jag skrev innan, jag har ju sett tallväxter växa i klippskrevor, och där borde det bli lika illa klimat som i en kruka, så kanske. Dessa växter är bonsailiknande, och ofta väldigt läckra. Så jag kanske hade fel. Samtidigt utjämnar bergsskrevan temperaturen så det inte blir lika kallt som kanske i en kruka.
Senast redigerad av Stormpiskare 2023-07-07 kl. 12:22.
Citera
2023-07-07, 12:34
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Ett tips kan ju vara plastväxter, många är otroligt verklighetstrogna nuförtiden. Jag har det på min balkong, jag har till och med människor som har ringt på min dörr och frågat, "vad är det för vackra växter du har på balkongen?". Dom blir väldigt snopna när jag berättar att det är plastväxter.
Citera
2023-07-07, 13:19
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ja jag kommer ju långt uppifrån och vet ju att folk i norrland naturligtvis har planterade växter i trädgården som klarar vinter och även ned mot -25, men frågan då om det är själva planteringen i en kruka som dödar, det kan ju inte lägga sig lika mycket med snö som isolerar på etc...

Du behöver inte komma upp till Norrland förr att tjälfritt djup är över 1.5m.

Det gäller att välja växter som inte fryser, lagrar de tillräckligt mycket sockerarter så fryser inte rötterna.
Senast redigerad av tnem 2023-07-07 kl. 13:21.
Citera
2023-07-07, 13:20
Medlem
tnems avatar
Citat:
Finns det annat än typ mossa på tundran?

Som jag skrev innan, jag har ju sett tallväxter växa i klippskrevor, och där borde det bli lika illa klimat som i en kruka, så kanske. Dessa växter är bonsailiknande, och ofta väldigt läckra. Så jag kanske hade fel. Samtidigt utjämnar bergsskrevan temperaturen så det inte blir lika kallt som kanske i en kruka.

Om du kollar på tvserien gold rush alaska, så växer det träd där samtidigt som de delvis behöver slåss mot permafrosten.
Citera
2023-07-07, 13:39
Medlem
du kan absolut ha perenner på balkongen året om.
men ta först reda på vilken zon du bor i. googla "växtzon sverige".
sen beror det på hur mycket sol du har på balkongen och hur balkongen är byggd. alltså är den frihägande eller är den inbyggd?
jag har själv haft hosta (funkia) i runt 15 år på balkongen. daggkåpa är också tacksamt. jag har också haft en liten tall men den fick väldigt mycket spinn och i mittb försöka att bli av med dom så dog den efter några år.
det finns massor av växter man kan ha, sen får man också prova sig fram med vad som funkar hos just en själv.
men ta först reda på din växtzon så blir det lättare att hitta rätt växter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in