2023-07-07, 11:25
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
5% är ju inte ens en hög ränta, så det ska väl gå. Har inga lån själv, men kan tänka mig det är nog inga problem.

Vad menar du med att det inte är en hög ränta? Du kan inte jämföra med det historiska snittet då belåning och bostadspriser var mycket mycket mycket mycket lägre. Det är ett enormt misstag som alla verkar göra.

Om ingen har lånat några pengar kan man ha en miljon procent ränta det är liksom inga problem. Frågan är alltid hur belåningen ser ut.
Citera
2023-07-07, 11:27
Medlem
eternussermos avatar
Tror den kan gå betydligt högre, på 90-talet hade jag en ränta på 14-15% och var glad för det.
Citera
2023-07-07, 11:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Man skall komma ihåg i sammanhanget att statens utgifter för ränteavdragen kommer öka exponentiellt ju högre styrräntan ökar.
Nja, staten har ju inga utgifter för det. Den stjäl bara mindre.

Men så stjäl ju staten lika mycket som avdragen från mottagaren av räntan.

Kapitalskatter och avdrag för underskott av kapital är plundrings-neutralt för staten. Den plundrar lika mycket oavsett räntan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
så kommer kronan att stärkas
För att kronan skall stärkas lär det krävas att riskerna i fastighetssektorn och för bankerna uppfattas som tillbaka på normala nivåer.

Alternativt att Regeringen börjar föra tillväxtpolitik. Men någon sådan syns inte till så det ska man nog inte räkna med.
Citera
2023-07-07, 11:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Tror den kan gå betydligt högre, på 90-talet hade jag en ränta på 14-15% och var glad för det.
Som jag minns det var realräntan efter skatt negativ. Och då är det inget bekymmer precis.

Kan vara något år på 90-talet när den var positiv dock.
Citera
2023-07-07, 11:34
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Som jag minns det var realräntan efter skatt negativ. Och då är det inget bekymmer precis.

Kan vara något år på 90-talet när den var positiv dock.
Det är den ju nu också.
Citera
2023-07-07, 11:38
Medlem
PedoJoeBidens avatar
5 procent är egentligen en rimlig nivå att låta den ligga kvar på under ett par år framöver så att samhället har tid att anpassa sig. Att börja prata om sänkningar redan nu gör att folk tror att de kan hålla ut med kortsiktiga högre kostnader.
Citera
2023-07-07, 11:50
Medlem
Jag minns för 2 år sedan, när FED, riksbanker och andra sade vi hade ingen inflation.. och man blev uthängd som en idiot här på fb för jag sade att vi kommer nå 5% ränta snart..
Citera
2023-07-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
5 procent är egentligen en rimlig nivå att låta den ligga kvar på under ett par år framöver så att samhället har tid att anpassa sig. Att börja prata om sänkningar redan nu gör att folk tror att de kan hålla ut med kortsiktiga högre kostnader.

Folk trodde att räntesänkningarna skulle komma någon gång i början av året. Tji fick dem.

Räntan kommer ej att sänkas förrän 2025 någon gång, och då endast med någon %.

Lycka till till alla bolånetorskar som trodde att denna ränteuppgång skulle ha varit kortvarig.

Bostadspriserna kommer ej ha återhämtat sig reellt förrän under 2030-talet någon gång.
Citera
2023-07-07, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Skulle inte detta innebära att amorteringsräntan på det genomsnittliga bostadslånet blev 3 gånger högre?
Har folk verkligen marginaler att hantera detta?

Upp till 10% är väl normalt?
När jag tog lån (2007) så räknade man på 8% ränta som marginal (räntan låg då på 4%) på alla bolån.

Låg ränta är ett mått på att ekvationen är skev, dvs när alla tjänar pengar, banken, husbyggare, husägaren och staten.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-07-07 kl. 11:57.
Citera
2023-07-07, 12:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NitzerAc3
Jag minns för 2 år sedan, när FED, riksbanker och andra sade vi hade ingen inflation.. och man blev uthängd som en idiot här på fb för jag sade att vi kommer nå 5% ränta snart..
Om vi har lite otur kan vi ha en styrränta på 5 % och bolåneräntor på över 6 % inom en inte alltför avlägsen framtid.
Citera
2023-07-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om vi har lite otur kan vi ha en styrränta på 5 % och bolåneräntor på över 6 % inom en inte alltför avlägsen framtid.
Så kan det säkert vara. Däremot kommer det bara var under en begränsad tid, tills vi fått ner inflationen.
Citera
2023-07-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Så kan det säkert vara. Däremot kommer det bara var under en begränsad tid, tills vi fått ner inflationen.

Begränsad tid?

Vi är inte ens klara med räntehöjningarna.

Därefter tar det i snitt 9 månader innan fed börjar sänka.

Räkna med att sänkningarna sker 2025.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in