2023-07-07, 10:10
Medlem
RadioGaGas avatar
När jag kör över farthinder skrapas underredet i hindret. Det hände aldrig tidigare men nu händer det hela tiden. Bilen har blivit för låg. Verkstaden gjorde en höjdinställning och kan det vara det som är felet eller är det kompressorn till fjädringen som är trasig? Hur märker man om kompressorn är trasig?
Citera
2023-07-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
När jag kör över farthinder skrapas underredet i hindret. Det hände aldrig tidigare men nu händer det hela tiden. Bilen har blivit för låg. Verkstaden gjorde en höjdinställning och kan det vara det som är felet eller är det kompressorn till fjädringen som är trasig? Hur märker man om kompressorn är trasig?

På Scania lastbilar så brukar det komma upp en blå fågel ur instrumentbrädan och skrika FEL…
På Toyota så brukar det inte hända nånting, kanske för luftfjädring inte finns…

Hur det är på just DIN bil är svårt att veta när du är så blyg att du inte vågar uppge bil och modell….

Men om du tänker logiskt så skulle ju knappast verkstadens höjdinställning orsaka problemet då bilen då är tänkt att återfå standard körhöjd.
Om sen något ändå inte blivit helt rätt så kan det såklart bero på någon i systemet ingående komponent som är defekt/kaputt och inte funkar eller ger felsignal.

Jag antar att bilen är så ny att det finns möjlighet att kontrollera om det finns ev felkoder som kan ge en hint om vad som fallerar.
Citera
2023-07-07, 10:29
Medlem
yz44s avatar
Ja om inte farthindren har växt är det sannolikt bilen det är fel på, vad det nu är för någon.
Citera
2023-07-07, 10:31
Medlem
RadioGaGas avatar
Det är en 10 gammal merca.
Citera
2023-07-07, 10:53
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Det är en 10 gammal merca.
Tillverkade de enbart en modell det året?

Det borde vara relativt enkelt att med de egna ögonen se om bilen är lägre än vad den brukar vara.
Om du inte kommer ihåg hur den har sett ut kanske du har någon bild på den från före felet.
Citera
2023-07-07, 11:00
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Tillverkade de enbart en modell det året?

Det borde vara relativt enkelt att med de egna ögonen se om bilen är lägre än vad den brukar vara.
Om du inte kommer ihåg hur den har sett ut kanske du har någon bild på den från före felet.

Det är en C-klass. Bilen är mycket lägre i bak, måste nästan böja knäna för att öppna bagageluckan. När jag startar bilen kommer ett meddelande upp om att bilen höjs. När bilen har stått avstängd i några timmar har bilen sjunkit igen.
Citera
2023-07-07, 11:08
Medlem
goofers avatar
Du har läckage i någon bälg, lämna in och få det bytt!
En eller båda bälgarna läcker, eller har du tur så är det ventilen mellan kompressor och bälg som felar.
Citera
2023-07-07, 11:15
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Du har läckage i någon bälg, lämna in och få det bytt!
En eller båda bälgarna läcker, eller har du tur så är det ventilen mellan kompressor och bälg som felar.

Tack! Är du helt säker på det? Jag ska köra till en stuga på landet under helgen, blir 50 mil tur och retur. Klarar bilen av det?
Citera
2023-07-07, 11:20
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Det är en C-klass. Bilen är mycket lägre i bak, måste nästan böja knäna för att öppna bagageluckan. När jag startar bilen kommer ett meddelande upp om att bilen höjs. När bilen har stått avstängd i några timmar har bilen sjunkit igen.
Men om bilen höjs så fungerar i alla fall kompressorn och bilen borde klara hindren tycker jag.
Som du har förstått är det någon läcka i systemet när bilen inte håller luften.
Citera
2023-07-07, 11:21
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Men om bilen höjs så fungerar i alla fall kompressorn och bilen borde klara hindren tycker jag.
Som du har förstått är det någon läcka i systemet när bilen inte håller luften.

Bilen klarar hindren men eftersom bilen är för låg skrapas underredet. Det är inte att det skrapas jättemycket, men man hör att det skrapas.
Citera
2023-07-07, 11:24
Medlem
goofers avatar
Citat:
Tack! Är du helt säker på det? Jag ska köra till en stuga på landet under helgen, blir 50 mil tur och retur. Klarar bilen av det?
Om bilen inte håller rätt höjd kommer kompressorn jobba hela tiden för att trycka i ny luft, det är den inte byggd för.
Den är bara byggd till att pumpa in luft lite då och då.
Kompressorn kommer gå varm och förhoppningsvis finns en tempgivare som stänger av den innan den skär ihop.

Sen är ju frågan om bilens fjädring bygger på enbart luftbälgar eller om det finns stöd av vanliga skruvfjädrar också.

Du kan förlora all fjädring bak och då är resan slut där och då, blir omöjligt att köra om bilen hänger på genomslagsgummit.

Skall du så långt så behöver du fråga expertis på en Mercedesverkstad som vet vad som händer om det blir fel på luftfjädringen.

Jag hade inte åkt på en så lång resa.
Citera
2023-07-07, 11:44
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Om bilen inte håller rätt höjd kommer kompressorn jobba hela tiden för att trycka i ny luft, det är den inte byggd för.
Den är bara byggd till att pumpa in luft lite då och då.
Kompressorn kommer gå varm och förhoppningsvis finns en tempgivare som stänger av den innan den skär ihop.

Sen är ju frågan om bilens fjädring bygger på enbart luftbälgar eller om det finns stöd av vanliga skruvfjädrar också.

Du kan förlora all fjädring bak och då är resan slut där och då, blir omöjligt att köra om bilen hänger på genomslagsgummit.

Skall du så långt så behöver du fråga expertis på en Mercedesverkstad som vet vad som händer om det blir fel på luftfjädringen.

Jag hade inte åkt på en så lång resa.

Jag har redan kört mer än 100 mil med bilen när den har varit så här låg. Hör man om kompressorn jobbar mer än normalt? Det borde väl komma varningsmeddelande också men det har det inte gjort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in