2023-07-07, 09:37
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Mitt första svar var direkt kopplat till din fråga om alternativ kring offensiven vilket jag svarade via en seriös länk. Du tar då upp en rysk inrikespolitiks kollaps vilket jag då resonerar kring. Vi skall väl ha en resonerande agenda. Helt ärligt har vi en framtid efter kriget där vi behöver ta sikte på mindre spänningar i världspolitiken om vi skall kunna möta en ljus framtid. Att fortsätta eskalera nya järnridåer är inte positivt på sikt då Ryssland inte kommer sluta existera. Det är helt sjukt att folk pratar mer om klimathot än risken för tex kärnvapen. Usa har tex räknat på att ca 150 miljoner amerikaner skulle dö om de vann ett kärnvapenkrig mot Ryssland.

ok.

Det är alldeles för tidigt och prata om framtiden med rysland. Alldeles för tidigt.

Det finns säkert 100 steg och faser, innan väst vill prata vardag med rysland.
Vilket rysland?
Vilken ledare?
Vilket erkännande av sitt ansvar för kriget? Med allt vad det innebär av skadestånd, ansvar för krigsbrott.

Om det föregås av en period av någon mur/ridå. Troligen. Allt beror på de tre ovan punkterna.

Du är alldeles för tidigt ute i dina "we shall overcome". Du är inte realistisk i detta, sett från vad vi ser och vet idag.
Citera
2023-07-07, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Gör den? Är du verkligen säker på det? Ukrainas motoffensiv verkar ju vara ett monumentalt fiasko..

Meter för meter som sagt. Inga lögner du skriver här påverkar det.
Citera
2023-07-07, 09:43
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
ok.

Det är alldeles för tidigt och prata om framtiden med rysland. Alldeles för tidigt.

Det finns säkert 100 steg och faser, innan väst vill prata vardag med rysland.
Vilket rysland?
Vilken ledare?
Vilket erkännande av sitt ansvar för kriget? Med allt vad det innebär av skadestånd, ansvar för krigsbrott.

Om det föregås av en period av någon mur/ridå. Troligen. Allt beror på de tre ovan punkterna.

Du är alldeles för tidigt ute i dina "we shall overcome". Du är inte realistisk i detta, sett från vad vi ser och vet idag.

Håller med dig här och så du inte missförstår menar jag inte nästa vecka att alla skall dansa ringdans. Min oro ligger mer i att något eskalerar om man inte är ödmjuk för olika risker. Dock tror jag kriget kommer pågå minst under 2024 och att det tyvärr blir ww1 stuk i vinter igen.
Citera
2023-07-07, 09:44
Avslutad
Citat:
Nej de skjuter generellt inte medvetet mot cvila. Hade Ryssland gjort det så hade det dött betydligt fler civila...
Folkmord och kidnappningar av barn är en bedömningsfråga..
En bedömningsfråga säger du... fy fan vad lågt.
Citera
2023-07-07, 09:48
Medlem
attogs avatar
Citat:
Håller med dig här och så du inte missförstår menar jag inte nästa vecka att alla skall dansa ringdans. Min oro ligger mer i att något eskalerar om man inte är ödmjuk för olika risker. Dock tror jag kriget kommer pågå minst under 2024 och att det tyvärr blir ww1 stuk i vinter igen.

Spara oron till Ukrainas situation. Steg för steg.
Om du bodde i Ukraina och hade rysland som granne och blivit attackerad.
Hur mycket ödmjuk skulle du, vara då?

Återigen. Du är för tidigt ute.
Gissningar kring kriget, är redan en svår uppgift.
Att gissa om framtiden efter kriget....varför?? Knappast bärande idag.
Citera
2023-07-07, 09:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:

Hur ska Ryssland kunna fortsätta kriget utan pengar?P
Citera
2023-07-07, 10:00
Medlem
Citat:
Hade inte hänt utan en inkompetent Ukrainsk ledning i maskopi med konflktsökande USA och EU. Vilket är tragikomiskt eftersom EU sägs vara ett fredsprojekt!
Hade inte hänt utan att Ryssland invaderade. De har noll och ingen rätt att blanda sig i och styraUkrainsk inrikes och säkerhetspolitik.
Citera
2023-07-07, 10:00
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Knappast hjärnspöken eller storhetsvansinne eftersom många faktiskt är ute efter deras naturresurser och eftersom de faktiskt är världens största land och ett av de mäktigaste..
Vilka är ”många”? Vi handlade med Ryssland innan och hade därmed tillgång till deras naturresurser. Skulle Europa vilka krossa Ryssland för att få tillgång till dessa resurser? Låter som hjärnspöken och de enda som faktiskt har invaderat ett annat land är just Ryssland så de är förövaren och spelar på offerkoftan. Patetiskt.
Citera
2023-07-07, 10:02
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
För ett riktigt bra svar får vi nog anropa Ken Dryden, han verkar ha järnkoll på de olika förbanden i den Röda Armén men jag tror att de VDV-förband som finns kvar är inte alls av samma kaliber de en gång var, åderlåtningen har varit för hög så det har fyllts ut med halvutbildade soldater och med det förfarandet så får vi det resultat vi kan läsa om, stora förluster.

VDV är aldrig så starkt som det ser ut, men inte heller så svagt.

VDV var ju tänkt att kunna utföra snabba operationer för understödja specialförband eller luftlandsättas bakom fiendens linjer.

Organisationen är enorm, med på pappret 45 000 man fördelade på fyra divisioner, med två regementen vardera och fyra separata brigader (regementen och brigader har ungefär samma stridsvärde).

På grund av den absurda och bysantinska ryska militärorganisationen förs inget samlat befäl över VDV. Hälften av förbanden sorterar, likt arméförband, under de olika Militärdistrikten (Väst, Öst, Center, Syd, etc) och hälften direkt under generalstaben som en särskild resurs, vilket skapar koordineringsproblem.

VDV vederfors mycket stora förluster under krigets första halvår. Luftlandsättningarna vid bla Hostomel och det mindre kända Vasylkiv gick åt helvete. Försöken att använda VDV som motorskytte (dvs ryskt begrepp för mekinfanteri), vid framstötarna mot Kiev, Charkiv och Mykolaiv, gick också katastrofalt dåligt, mest pga att VDV använde sina lättare bepansrade fordon, som egentligen ska användas vid luftlandsättningar, och som visade sig mycket sårbara så snart som de inte kunde hålla högt manövertempo.

Vid dessa insatser förlorades kanske hälften av VDV:s manskap.

Detta är givetvis ohyggliga förluster, men betyder också att ryssarna faktiskt hade hälften kvar av manskapet. Och förbanden återskapas nu utifrån denna "kader".

Eftersom VDV är bättre utbildat och har förmånen att välja och vraka bland värnpliktiga och materiel, har man kunnat rekonstituera VDV på en lägre nivå, med färre soldater, men med bättre integrering vad gäller understödsförband från armén (typ artilleri). Man använder dem heller inte längre främst som spjutspetsformationer, utan mer som brandkårsstyrkor rycker ut för att förstärka delar fronten som ser ut att svikta eller vid motanfall.

I denna kapacitet fungerar de bra. Utrymningen av Cherson hade inte gått så bra utan VDV:s insatser. I Lyman/Kreminna har de orsakat stora problem för ukrainarna. Jag skulle personligen vilja se de nuvarande förbanden som de bästa som ryssarna har till förfogande på manöversidan. De ska inte underskattas.

VDV leds dessutom av en av ryssarnas riktigt dugliga befälhavare, nämligen general Michail Teplinski. Jag ser honom som kandidat som generalstabschef när väl Gerasimov försvinner och Surovikin gjort sig omöjlig.
Citera
2023-07-07, 10:02
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
OK hur mycket är du själv beredd på att betala årligen för Ukrainas msslyckanden? 10.000? 20.000? 50.000?
Redan nu så betalar vi alldeles för mycket.
Det är bara ni ryssvänner som tycker att det är bortkastade pengar. Vi andra ser det som den bästa investeringen.

Men jag förstår att det känns snopet för Ryssland som har så många ovänner medan Ukraina har så många.
Citera
2023-07-07, 10:10
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Jag skriver inga lögner.

Inte?
Kan du visa på det "monumentala fiaskot" du skriver om här?

Citat:
Gör den? Är du verkligen säker på det? Ukrainas motoffensiv verkar ju vara ett monumentalt fiasko..

Nu vet jag ju vanligtvis bättre än att svara på dessa ryssvänners verklighetsfrånvända dynga men jag kan göra undantag.
En pajas är du hur eller hur.
Citera
2023-07-07, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Inte?
Kan du visa på det "monumentala fiaskot" du skriver om här?
Bara att titta på vad Ukraina säger sig ha uppnått hittills! Pinsamt dåligt resultat! Klart monumentalt fiasko! Zlenky säger ju själv nu att motoffensiven start dröjde för länge. Ryssarna har förberett sig för bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in