2023-07-07, 08:29
Medlem
Taggads avatar
Klappat och klart enligt Wasington Post .🇺🇦🇺🇦
Citat:
Källor: Biden redo att göra undantag för klusterbomber
President Joe Biden har godkänt att USA skickar klusterbomber till Ukraina, enligt Washington Posts källor. Paketet väntas presenteras senare under fredagen.

Klusterbomber delas upp i mindre aktiva projektiler när de avfyrats, vilket gör att de sprider sig över ett större område.

Bidens drag innebär att man kringgår lagar mot användande och förflyttning av klusterbomber.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

Spring ryssar spring till dit ni hör hemma. 🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️
Senast redigerad av Taggad 2023-07-07 kl. 08:31.
Citera
2023-07-07, 08:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Klappat och klart enl, WP.🇺🇦🇺🇦

O då finns det plötsligt millioner granater att skicka till Ukraina;-)
Citera
2023-07-07, 08:34
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Förväntningarna är byggda på okunskap. De förväntningarna kan vi helt bortse.
Jag har själv sagt att detta avslutas inte på krigsfältet. Jag har inte förväntningar att man ska "kriga" bort alla ryssar. Inte innan rysland har imploderat.
rysland kommer implodera. Min uppfattning.
Det kan bero på att deras förluster inte kan gömmas längre i rysland. Folket kommer ifrågasätta ledningen.
Eller/också att inte minst den ekonomiska påverkan som detta också har inneburit.

Absolut det är ett helt rimligt scenario. Då får man hoppas de som efterträder är mer åt Gorbatjov hållet så att relationer kan tina upp så vi inte få ännu mer slutet Ryssland. För Ryssland kommer ju ligga där det ligger och har överlevt cirka 1000 år som nation med olika kriser. Men vi vet ju inte hur det blir och då är det viktigt att ha bra kort på handen i fredsförhandlingarna som kommer förr eller senare.
Citera
2023-07-07, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Klappat och klart enligt Wasington Post .🇺🇦🇺🇦

Varför är det så kontroversiellt? Ryssland har använt klusterbomber sedan första dagen av invasionen. Fjärilsminor bland annat.
Citera
2023-07-07, 08:38
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
O då finns det plötsligt millioner granater att skicka till Ukraina;-)

Japp förmodar det är ett effektivt vapen till att "röka ut" fulryssen ur sina hålor 🇺🇦
Senast redigerad av Taggad 2023-07-07 kl. 08:58.
Citera
2023-07-07, 08:48
Medlem
Taggads avatar
Snaran dras åt kring Backmut-Prigozjin efter den svidande örfilen på Putin.
Citat:
Trollen har vänt sig mot Prigozjin – Kreml tar vid

- Flera av publikationerna i hans medieimperium Patriot har stängts ner sedan upprorsförsöket. Dessutom har den beryktade trollfabriken IRA sedan dess börjat twittra kritiskt mot Prigozjin.

Den ökade aktiviteten tyder enligt forskaren Darren Linvill på att Kreml tagit över åtminstone delar av Wagnerledarens trollfabriker.

– Progozjin levde av trollen, och nu dör han av trollen, säger han till The Guardian.
https://omni.se/t/wagnerupproret/0e4c95fc-be6b-4376-b72e-c110443dd174

Hoppas stängningarna märks av i tråden.
Senast redigerad av Taggad 2023-07-07 kl. 09:00.
Citera
2023-07-07, 09:01
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Absolut det är ett helt rimligt scenario. Då får man hoppas de som efterträder är mer åt Gorbatjov hållet så att relationer kan tina upp så vi inte få ännu mer slutet Ryssland. För Ryssland kommer ju ligga där det ligger och har överlevt cirka 1000 år som nation med olika kriser. Men vi vet ju inte hur det blir och då är det viktigt att ha bra kort på handen i fredsförhandlingarna som kommer förr eller senare.

Nu syftar jag i mitt svar på frågan om att/eller om man ställer för höga förväntningar på Ukrainas offensiv.
Vet inte hur du kunde läsa in något om rysland i mitt svar??

När det gäller rysland, som du istället går in på.
Har inga förhoppningar alls.
Ärligt talat, fattar jag inte att du kan ha dessa dina tankar om rysland ö h t i denna stund?? Med tanke på vad rysland och putin har gjort.
Senast redigerad av attog 2023-07-07 kl. 09:39.
Citera
2023-07-07, 09:13
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Nu syfte jag i mitt svar, på frågan om att/eller om man ställer för höga förväntningar på Ukrainas offensiv.
Vet inte hur du kunde läsa in något om rysland i mitt svar??

När det gäller rysland, som du istället går in på.
Har inga förhoppningar alls.
Ärligt talat, fattar jag inte att du kan ha dessa dina tankar om rysland ö h t i denna stund?? Med tanke på vad rysland och putin har gjort.

Mitt första svar var direkt kopplat till din fråga om alternativ kring offensiven vilket jag svarade via en seriös länk. Du tar då upp en rysk inrikespolitiks kollaps vilket jag då resonerar kring. Vi skall väl ha en resonerande agenda. Helt ärligt har vi en framtid efter kriget där vi behöver ta sikte på mindre spänningar i världspolitiken om vi skall kunna möta en ljus framtid. Att fortsätta eskalera nya järnridåer är inte positivt på sikt då Ryssland inte kommer sluta existera. Det är helt sjukt att folk pratar mer om klimathot än risken för tex kärnvapen. Usa har tex räknat på att ca 150 miljoner amerikaner skulle dö om de vann ett kärnvapenkrig mot Ryssland.
Citera
2023-07-07, 09:18
Medlem
Citat:
Mitt första svar var direkt kopplat till din fråga om alternativ kring offensiven vilket jag svarade via en seriös länk. Du tar då upp en rysk inrikespolitiks kollaps vilket jag då resonerar kring. Vi skall väl ha en resonerande agenda. Helt ärligt har vi en framtid efter kriget där vi behöver ta sikte på mindre spänningar i världspolitiken om vi skall kunna möta en ljus framtid. Att fortsätta eskalera nya järnridåer är inte positivt på sikt då Ryssland inte kommer sluta existera. Det är helt sjukt att folk pratar mer om klimathot än risken för tex kärnvapen. Usa har tex räknat på att ca 150 miljoner amerikaner skulle dö om de vann ett kärnvapenkrig mot Ryssland.

Du kan inte ha en bra relation med ett land som beter sig som en rabiessmittad hund som helt nyckfullt gör vad som helst utan att respektera internationell rätt. Ett sådant land måste isoleras och förgöras i sin form.

Kärnvapen eller ej.
Citera
2023-07-07, 09:33
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Du kan inte ha en bra relation med ett land som beter sig som en rabiessmittad hund som helt nyckfullt gör vad som helst utan att respektera internationell rätt. Ett sådant land måste isoleras och förgöras i sin form.

Kärnvapen eller ej.

Nej inte i morgon naturligtvis men man behöver ha den ambitionen att nå dit och hitta vägar.Det är inte landets i sig heller utan deras ledning som beter sig illa. Annars skapas bara grogrund för att skapa en diktator igen och vem är det bra för. Det är baskunskap. Men nu halkar vi lite från själva kriget.
Citera
2023-07-07, 09:33
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
En ”resonerande” agenda verkar ryssen se som svaghet och en invit till hur de kan utnyttja oss till deras fördel.

Ryssland är ett mycket sjukt land som inte gjort upp med sitt förflutna och tror att alla är efter dem pga resurser. Många hjärnspöken och storhetsvansinne.

Det bästa vi kan göra nu är att isolera Ryssland så mycket som möjligt och cementera en gräns i väst de inte får överträda. Det var ett misstag att tro att vänskap och handel skulle få Ryssland att hålla sig lugnt. Vi får iaf inte göra oss beroende av dem.
Citera
2023-07-07, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Jag skulle säga ditt ryssland gjort minst lika mkt... Men 100 ggr värre. Det är bara se på denna invasion..
Man skjuter medvetet mot civila, begår folkmord kidnappar barn.
Nej de skjuter generellt inte medvetet mot cvila. Hade Ryssland gjort det så hade det dött betydligt fler civila...
Folkmord och kidnappningar av barn är en bedömningsfråga..
Intressant att du håller med om att USA också har en hel del att stå tlll svars för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in