2023-07-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Jag känner till människor som inte är skrivna på sin adress för att undvika vissa personer.
Du ställde en fråga och jag svarade.

Nja. Jag har svårt att tro att denna person lever med någon slags hotbild.
Citera
2023-07-06, 19:56
Bidragsbrott eller hålla sig undan kronofogden.
Citera
2023-07-06, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
Hahahaha lån kallas det din lilla tönt
Det sticker i ögonen på såna som dig det är lite äckligt

Man behöver en inkomst för att kunna betala av lånet......
Citera
2023-07-06, 20:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SPS1
Man behöver en inkomst för att kunna betala av lånet......
jahaaa, du tänker denna personen alltså köpt sig en båt för bidragspengar? Fan du är inte dum du... Men jag tänker såhär, bidrag är ju skattepliktiga så taxerad inkomst lär ju visa att personen inte får några bidrag då denna inte har någon större taxerad inkomst.
Fan du är inte så smart som du tror...
Citera
2023-07-06, 20:22
Medlem
Jag vet en thailändska som var gift med en svensk bankomat, nu är de helt separerade och skilda, hon bor i thailand men är fortfarande skriven på bankomatens adress.

Ja det kan finnas något lurt med att vara skriven där man inte bor, men vad vet jag inte, har inte haft ork att luska vidare.
Citera
2023-07-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-06-24
jahaaa, du tänker denna personen alltså köpt sig en båt för bidragspengar? Fan du är inte dum du... Men jag tänker såhär, bidrag är ju skattepliktiga så taxerad inkomst lär ju visa att personen inte får några bidrag då denna inte har någon större taxerad inkomst.
Fan du är inte så smart som du tror...

Jag vet inte. Däremot är det någonting som är skumt. Kan vara bidragsbrott i kombination med svartarbete också. Jag kan inte se några legitima skäl till att vara folkbokförd på annan adress än där man bor.

Vi får väl se om anmälan till Skatteverket och Försäkringskassan resulterar i i något. I vilket fall som helst är det folkbokföringsbrott, böter och fängelse i straffskalan.

Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
Du parasiterar på mina skattepengar också, så vad är grejen?

Nej.
Citera
2023-07-06, 21:05
Medlem
Det finns så många möjliga skäl att vara bokförd på en adress där man inte bor. Ett tag bodde jag i en etta och ettans "riktiga" hyresgäst bodde i min tvåa. Varför? För att hon hade två barn och ettan var alldeles för liten för henne. Vi ville inte heller byta lägenheter, för min tvåa skulle ändå vara för trång för henne, hennes kille och barnen. (Och jag vill inte heller bo i en liten etta på markplan). Dessutom så skulle hon ha förlorat alla sina bostadsköpoäng, om vi hade bytt lägenheter. Efter några år löste det sig. Hon fick en större lägenhet och nu är hon bokförd där och jag bor i min tvåa. Jag var hemsk rädd att någon skulle få veta vad vi gjorde och anmäla oss, för då hade vi alla blivit bostadslösa. Föreslår att ni är lite återhållsamma med att anmäla folk, om ni inte vet säkert att det handlar om bidragsbrott eller motsvarande.
Citera
2023-07-06, 21:06
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte. Däremot är det någonting som är skumt. Kan vara bidragsbrott i kombination med svartarbete också. Jag kan inte se några legitima skäl till att vara folkbokförd på annan adress än där man bor.

Vi får väl se om anmälan till Skatteverket och Försäkringskassan resulterar i i något. I vilket fall som helst är det folkbokföringsbrott, böter och fängelse i straffskalan.

Nej.
Men... Vill du diskutera påföljderna nu så har du lagt tråden fel... FK utreder ju inte svartarbeten så det är fel instans att gå till...
Citera
2023-07-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuv
Det finns så många möjliga skäl att vara bokförd på en adress där man inte bor. Ett tag bodde jag i en etta och ettans "riktiga" hyresgäst bodde i min tvåa. Varför? För att hon hade två barn och ettan var alldeles för liten för henne. Vi ville inte heller byta lägenheter, för min tvåa skulle ändå vara för trång för henne, hennes kille och barnen. (Och jag vill inte heller bo i en liten etta på markplan). Dessutom så skulle hon ha förlorat alla sina bostadsköpoäng, om vi hade bytt lägenheter. Efter några år löste det sig. Hon fick en större lägenhet och nu är hon bokförd där och jag bor i min tvåa. Jag var hemsk rädd att någon skulle få veta vad vi gjorde och anmäla oss, för då hade vi alla blivit bostadslösa. Föreslår att ni är lite återhållsamma med att anmäla folk, om ni inte vet säkert att det handlar om bidragsbrott eller motsvarande.

Kan diskuteras om det verkligen är okej att göra så. Det förstör kösystemet för resterande om hyresgäster fifflar med sina köplatser. Jag tänkte kontakta hyresvärden också.
Citera
2023-07-06, 21:14
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Bidragsbrott eller hålla sig undan kronofogden.

Även personer som är involverade i droghandel, finns många kriminella personer som står skrivna på sina föräldrars adresser. Finns personer som frivilligt låter någon annan skriva sig på deras adress i utbyte mot en viss summa.
Citera
2023-07-06, 21:17
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Vad kan vara anledningen till att folkbokföra sig på en adress där man inte bor? Det gäller en bekant med fru som jag upptäckte var skrivna på en annan adress än där de bor. Det är hyreslägenheter i bägge fall. Kan det vara något slags upplägg för bidragsbrott eller vad kan annars vara skälet för detta ?
Kanske har skattmasen efter sig
Citera
2023-07-06, 21:18
Medlem
Citat:
Kan diskuteras om det verkligen är okej att göra så. Det förstör kösystemet för resterande om hyresgäster fifflar med sina köplatser. Jag tänkte kontakta hyresvärden också.
Vadå fifflar med köplatser? Du tycker alltså att det hade varit bättre att jag hade bott i min tvåa, och en barnfamilj i en liten etta, bara för att bo där man är skriven? Eller att vi hade bytt lägenheter och en barnfamilj skulle då bott väldigt trångt i en tvåa i ca 15 år (så länge kan det ta att få en annan lägenhet i Stockholmsområdet). Eller du kanske tycker att det hade varit bra om någon hade anmält oss och vi alla hade blivit bostadslösa? Bara för att "Anna och Mats" som står långt fram i bostadskön kan få en lägenhet på en bra plats direkt när de bestämmer sig att sälja sin villa och flytta till en hyreslägenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in