2023-07-06, 14:57
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hade M tagit nån form av ansvar och visat ånger så hade hon kontaktat hjälp eller åtminstonne berättat
vart de gömt Tove.

Nu påstås det att Johanna har tagit ansvar, men inte Maja. Men Johanna kontaktade inte hjälp, Johanna berättade inte var de gömt Tove. Inte ens efter att Maja började berätta sanningen, medgav Johanna något av det inträffade. Det dröjde nästan en hel månad till och att hon fick en ny advokat som diktade upp en ursäkt för Johanna, innan Johanna började lämna vissa medgivanden.

Maja är den av de två som tagit någon form av ansvar. Maja är den som har berättat betydligt mer än vad som bevisats för henne, självmant dessutom.
Citera
2023-07-06, 15:00
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Brukar alla mördare berätta vart de har gömt sina offer?

Sällan, minns Lord Fisförnäm och Rut-Leo i Karlskrona. Det tog tid, innan Rut-Leo så småningom berättade, två månader om jag minns rätt.

I detta fallet, med Tove, så knep bägge mgm käft intill polisen lyckades hitta Tove.

Sen hävdade JJ att hon ville ”kremera” Tove, därav eldandet på liket. Tror jag inte en sekund på.

Jag tror att det var ett taffligt försök av JJ att försvåra identifieringen - den dag Tove hittades. Gravfridsbrott De Luxe!
Citera
2023-07-06, 15:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är en detalj som är helt onödig för J att berätta. Varför i hela fridens namn skulle hon berätta att hon låste dörren när hon t.ex inte berättar vart hon gömde kroppen?
Ja precis. Om Johanna hade berättat för Maja att hon låste badrumsdörren för att Maja inte skulle höra, då borde Johanna också ha berättat att hon gömde kroppen i förrådet/klädkammaren för att Maja inte skulle se den. Eller vad nu anledningen var.

Maja borde även ha frågat Johanna ”Var var Tove när du åkte till Donken?” för det borde ha varit märkligt för henne att få höra stt Tove redan var död när Johanna åkte till Donken och Maja alltså var ensam med en osynlig kropp i lägenheten. Men icke. Maja är som vinet de drack, Tre apor. Ser inget, hör inget, säger inget.
Citera
2023-07-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Sällan, minns Lord Fisförnäm och Rut-Leo i Karlskrona. Det tog tid, innan Rut-Leo så småningom berättade, två månader om jag minns rätt.

I detta fallet, med Tove, så knep bägge mgm käft intill polisen lyckades hitta Tove.

Sen hävdade JJ att hon ville ”kremera” Tove, därav eldandet på liket. Tror jag inte en sekund på.

Jag tror att det var ett taffligt försök av JJ att försvåra identifieringen - den dag Tove hittades. Gravfridsbrott De Luxe!

Just precis. Det var därför jag ställde frågan till den användaren.
Citera
2023-07-06, 15:07
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Och även om Maja skulle erkänna att hon var en vaken passiv åskådare, vad skulle hon kunna säga som försatte Johanna i en sämre sits än Johanna själv har gjort?

Men e du go eller. Kan du inte tänka ut något så trivialt själv?

Om det var så att Maja var en vaken passiv åskådare och erkände det, så skulle hon t.ex. kunna säga att Johanna uttryckligen sa att hon skulle döda Tove.

Maja skulle kunna berätta, om det nu var så det gick till, att Johanna fällde Tove baklänges in i badrummet, slängde sig över henne, och sa - Nu är din sista stund kommen, jag ska döda dig. Och så ströp Johanna Tove.

Det skulle försätta Johanna i en rätt mycket sämre sits än hon redan försatt sig själv i.

Men ovanstående är symptomatiskt för denna tråden. Maja-hatarna saknar fullständigt förmåga att se alteranativa scenarion, särskilt i den mån de innebär att Maja inte är skyldig till mord. Hur enkla eller uppenbara de än är.

Frågan är bara om du då skulle tycka att Maja har tagit sitt ansvar. Eller om hon enbart enligt dig kan ta ansvar om hon erkännder mord på Tove, även om hon inte begick det. Man får anta att du menar att Tomas Quick tog ansvar när han erkände morden han inte bevick.

Men frågan som du fortfarande inte klarat av att uttryckligen svara på, är om du menar att Johanna inte mördat Tove, eftersom du påstår att Johanna tar sitt ansvar. Så hur är det med den saken, kan du svara på det?
Citera
2023-07-06, 15:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ja precis. Om Johanna hade berättat för Maja att hon låste badrumsdörren för att Maja inte skulle höra, då borde Johanna också ha berättat att hon gömde kroppen i förrådet/klädkammaren för att Maja inte skulle se den. Eller vad nu anledningen var.

Maja borde även ha frågat Johanna ”Var var Tove när du åkte till Donken?” för det borde ha varit märkligt för henne att få höra stt Tove redan var död när Johanna åkte till Donken och Maja alltså var ensam med en osynlig kropp i lägenheten. Men icke. Maja är som vinet de drack, Tre apor. Ser inget, hör inget, säger inget.

"borde"?

Finns det inte rätt många "borde" i den här härvan?

Johanna "borde" väl inte mördat Tove till att börja med?
Johanna "borde" väl ha ringt 112 direkt efter mordet?
Johanna "borde" väl ha berättat vad som hänt direkt?
Johanna "borde" väl ha pekat ut samtliga dumpningsplatser, för mobil, nycklar, och telefon?
Johanna "borde" väl ha sagt hej då till Tove när Tove ville gå hem, och låtit Tove gå hem?

Men visst ja. Du menar ju att Johanna inte mördat Tove. Johanna har ju enligt dig tagit sitt ansvar.

Hur kan det vara att ta ansvar att inte göra ovanstående då?
Citera
2023-07-06, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men e du go eller. Kan du inte tänka ut något så trivialt själv?

Om det var så att Maja var en vaken passiv åskådare och erkände det, så skulle hon t.ex. kunna säga att Johanna uttryckligen sa att hon skulle döda Tove.

Maja skulle kunna berätta, om det nu var så det gick till, att Johanna fällde Tove baklänges in i badrummet, slängde sig över henne, och sa - Nu är din sista stund kommen, jag ska döda dig. Och så ströp Johanna Tove.

Det skulle försätta Johanna i en rätt mycket sämre sits än hon redan försatt sig själv i.

Men ovanstående är symptomatiskt för denna tråden. Maja-hatarna saknar fullständigt förmåga att se alteranativa scenarion, särskilt i den mån de innebär att Maja inte är skyldig till mord. Hur enkla eller uppenbara de än är.

Frågan är bara om du då skulle tycka att Maja har tagit sitt ansvar. Eller om hon enbart enligt dig kan ta ansvar om hon erkännder mord på Tove, även om hon inte begick det. Man får anta att du menar att Tomas Quick tog ansvar när han erkände morden han inte bevick.

Men frågan som du fortfarande inte klarat av att uttryckligen svara på, är om du menar att Johanna inte mördat Tove, eftersom du påstår att Johanna tar sitt ansvar. Så hur är det med den saken, kan du svara på det?
Du som är så duktig på alternativa scenarion, vad säger du om detta? Johanna säger att Tove är frisk och kry när Johanna åker till Donken för att handla åt Maja, som mår illa och har fallit på toaletten. När Johanna kommer tillbaka är Tove död och Maja säger att hon dödat Tove efter att de blivit osams. Maja bönfaller Johanna att hjälpa henne ur knipan och Johanna som är chockad och inte kan tänka klart går till slut med på det.

Maja hade då kunnat dra sin historia enligt ovan och Johanna kunde helt nekat och säga att Maja bara försöker skylla på henne. Jag tror Johanna hade haft en bra chans.

- Dels pga den tajta tiden mellan dunsen i golvet och Johanna som åker till Donken. Alla har ju svårt att få ihop det tidsmässigt. Det funkar mycket bättre tidsmässigt om Tove skulle ha dött under tiden Johanna var på Donken. Då blir det inte stressigt alls med bortforslingen av kroppen vid 03:45.

-Dels pga att vem tror att nån är så iskall så den åker till Donken med grannen direkt efter ett mord? Att Toves telefon var med kunde hon enkelt förklara med att hon var lite lullig och inte insåg att hon fick med sig bådas mobiler.
Citera
2023-07-06, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
"borde"?

Finns det inte rätt många "borde" i den här härvan?

Johanna "borde" väl inte mördat Tove till att börja med?
Johanna "borde" väl ha ringt 112 direkt efter mordet?
Johanna "borde" väl ha berättat vad som hänt direkt?
Johanna "borde" väl ha pekat ut samtliga dumpningsplatser, för mobil, nycklar, och telefon?
Johanna "borde" väl ha sagt hej då till Tove när Tove ville gå hem, och låtit Tove gå hem?

Men visst ja. Du menar ju att Johanna inte mördat Tove. Johanna har ju enligt dig tagit sitt ansvar.

Hur kan det vara att ta ansvar att inte göra ovanstående då?
Och ingen borde nånsin åka snabbare än hastighetsgränsen, eller vara otrogen eller planka på t-banan…

Folk gör fel. Men man kan stå för vad man har gjort, ta ägarskap. Särskilt om det finns offer eller anhöriga som behöver svar på frågor och upprättelse. Johanna har tagit ett stort ägarskap och står för väldigt mycket av vad hon har gjort. Inte fullt ut enligt mig, men den nya rättsläkaren menar vad jag förstår att det kan ha gått till som Johanna säger. Där får rätten göra en bedömning.

Maja däremot tar inte ägarskap för vad hon har gjort. Hon kommer med en historia som inte är trovärdig och därmed ger hon inte anhöriga de svar som hon skulle kunna ge. Även om ”det enda” hon har gjort är att vara en passiv åskådare som inte har larmat så tar hon inte ägarskap för det.

Hur tror du att det känns för Toves anhöriga att höra att Toves liv var så betydelselöst för Maja att Maja inte ens brydde sig om att fråga Johanna vad som hänt när hon påstår att hon fick se Tove död i ett lakan i hallen? Maja la för fan mer energi på att googla om Einars mord än att ta reda på vad som hänt stackars Tove!

Tove var uppenbarligen bara skräp för Maja. Skräp som skulle skaffas undan så snabbt det gick, så Maja kunde åka hem och sova.

Noll intresse för Tove, noll medkänsla med Toves anhöriga, noll ansvarstagande.
Citera
2023-07-06, 15:48
Medlem
När är hovsrättsförhandlingarna?
Citera
2023-07-06, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Förhörsledarna kanske borde ha lagt mer krut på att förhöra J istället, M kan uppenbarligen konsten att hålla tyst om detaljer som inte inkluderar henne själv.
Däremot var hon väldigt talför och utan minnesproblematik då det kommer till J’s bränder och andra brott.
Hela 18 gånger förhördes Maja och Johanna 13 gånger.

Om bara MH hade berättat att hon faktiskt såg TT i hallen, inlindad i lakan, så hade hon varit betydligt mer trovärdig. Hela förråds- och walk-in-closet-teorin, som kördes här sida upp i flera dagar är helt sjuk och kan inte tänka mig (och har heller aldrig trott på) den teorin.

Kanske MH är van sen barnsben att blåneka till hyss hon gjorde som barn och även annat senare i livet, att hon kunde bli bestraffad på något sätt? Kanske med känslokyla och en ryggtavla i ansiktet från föräldrarna? ("Du ska inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa" (ett av de 10 budorden)). Då valde hon i stället som strategi att blåljuga?

Någon, minns inte vem, använde termen mytomani om MH nyligen men det är något helt annat än att ljuga för att skydda sig.

Så vad jag har förstått är MH vanelögnare och JJ i det närmaste mytomanisk...

Att ljuga för att skydda sig eller ljuga för att bravera är den stora skillnaden.

https://www.svd.se/a/10a9df1c-1637-34da-b93f-b386d516f081/mastare-pa-att-ljuga-utan-skuldkanslor
Senast redigerad av zilvereko 2023-07-06 kl. 16:01.
Citera
2023-07-06, 15:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det är en detalj som är helt onödig för J att berätta. Varför i hela fridens namn skulle hon berätta att hon låste dörren när hon t.ex inte berättar vart hon gömde kroppen?

Ja, det kanske det kan verka. Men vi vet ju inte vare sig vad som hände, eller hur snacket var

Säg att det kan ha gått till på annat sätt än som du tror.

Jag tror ju att vi alla anpassar vår tro lite så att man ser bevis på det man vill se, eller utesluter annat.

- Maja vet verkligen inget, utan säger att hon inget hört, och undrar hur det kommer sig
- Maja frågar Johanna hur det kom sig att Tove hamnade i badrummet och Johanna berättar att hon knuffde in Tove och låste in henne. Kanske hon låste mest för att hindra Tove fly ut? Men också för att det inte kule höras. Ingick i en lan som Johanna snidat på i köket.
- Maja har hört, sett, inte deltagit i mordet, men ljuger för att skydda sig från det hon nu är misstänkt för, mordmisstankar och dom för det.

Och jag utesluter inte att Maja kan h deltagit, men det är inte min övertygelse. I s f ljuger Maja om det för att anpassa det till varför hon inte hörde något.

Jag tycker inte att man direkt kan säga att detta är en helt omöjligt sak för att Johanna kan ha berättat detta för Maja och det är ett bevis för Majas skyldighet i mordet.
Citera
2023-07-06, 15:52
Medlem
Citat:

Ja, det är lika självklart som att man inte litar på någon som säger sig vara dyngrak trots att ingen annan upplevt henne så, eller att hon sovit igenom ett högljutt mord i en liten etta som fått grannen under att gå upp och ringa på klockan två gånger.

Nästan lika intressant som fallet, är hur folk kan tro på Maja och ursäkta hennes beteende!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in