2020-06-03, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Mycket svårt att göra en sammanfattning eftersom den naturligtvis blir präglad av vad man själv tycker är intressant.

Bland artiklarna fanns en med bild på JohLa med vad som kan vara pioltglasögon. Där hävdar han att EA var med vänner i stort sett hela tiden och därför inte skulle ha kunnat röva bort Helena. Men har han ändå gjort det så skall han få stryk, eller något i den stilen. Problemet där är att JohLa säger sig gå hem från Stadt till en flickvän så tidigt som 23:00. För Propparn gör det JohLa som intressant som gärningsman eftersom JohLa uppenbart ljuger på vissa punkter. JohLa placerar dessutom EA med flickvän på Stadt.

En annan artikel med en okänd person placerar EA med vänner. På måndagen skall de ha varit på Sjöängen där EA letat efter Helena. EA skall även ha samlat in pengar till fonden med belöning för den som hittar Helena. Åldern på denna person som intervjuas gör att det kan tänkas att det är JohLa även i den intervjun.

En annan artikel innehöll PW och hennes systrar där de berättar att PW:s syster var en av de sista att tala med Helena. De talade om att dela taxi, lite märkligt eftersom de bor åt olika håll... Men å andra sidan skulle en taxi först ha kunnat åka till Helena och sedan till HJ, som då står för hela beloppet för en plånbokslös Helena, så det är ju inte omöjligt...

Någon artikel jag letade upp visade namn på bartendern på Stadt som nämnde vattenincidenten där Helena gav sitt vatten till två män, som spanat in Helena. Han menade att de var definitivt svenska. Han säger också att Helena var en av de sista att gå. Tyvärr framgick det inte om det var från baren eller från Stadt. I det senare fallet säger det något om när Helena gick. Var hon sent ut stör det tidsschemat och kan förklara varför ingen såg henne gå in i bil. Beträffande att de två männen var svenska så skall man betänka att bartendern inte nödvändigtvis talat med båda männen och den ene kan tala flytande svenska såsom uppvuxen i Sverige även om han heter Larsen i efternamn.

Någon artikel ger intryck av att minst två personer sett Helena gå in i bil. Jag fick dock intrycket av att identifikationen var på två olika platser, vilket tyder på att en av dem är felaktig. Polisen eftersökte även fler identifikationer.

En annan sak som framgick av en artikel var att polisen talat med EA:s vänner på ett... vet inte exakt ord, men säg "strategiskt" sätt som inte skulle väcka misstankar. De kunde då konstatera att EA ljög.

Detta är min sammafattning. Tydlingen var det pga corona-krisen som kungliga biblioteket gjorde ett tillfälligt avtal som släppte in kreti och pleti till 31/5.

För min del tycker jag väl att artiklarna gav viss input i form av att JohLa verkar vilja förse EA med alibi men på ett korkat sätt. EA själv säger saker som inte går ihop med JohLa:s uppgifter.

Dessutom är det så att polisen säger att EA:s uppgifter inte går ihop med hans vänners. Hans vänner kan bara uttala sig om hans deltagande på festen på Bråtenvägen c:a 90. Dessa uppgifter fattar jag som de är bekräftade. Jag vet dessutom på annat sätt att EA faktiskt var med på festen. EA:s vänner kan däremot inte säga något om hur EA eventuellt kört på stan, åtminstone gäller det vännerna på XXX:s fest. Möjligtvis är det finnen, som EA talar om i förhöret, som teoretiskt skulle förneka att han träffat EA den 14:e och bekräftat hur EA kört under natten. Generellt är EA:s uppgifter om finnen och bilpoleringen mycket suspekta.

En artikel var med EA:s dåvarande flickvän, som säger att EA skjutsat hem "Malin" från festen, dvs hans tidigare flickvän som tycks bo i en trappuppgång intill EA:s. Flickvännen skiljer sig på den punkten från JohLa, som placerar EA på Stadt, men stämmer med EA:s egna uppgifter. Jag är inte helt hundra på f.d. flickvännens namn, mer än att hon har ett namn på fem bokstäver....

Att EA ljuger är så uppenbart, men jag har lite svårt för att få in JohLa som medskyldig, som Propparn tänker sig. Dessutom vill ju folk få in KlMa på ett hörn.... Det blir en väldigt stor konspiration till slut...

Det för mig viktigaste med artiklarna var att de gjorde att jag tittade närmare på XXX:s fest och insåg att XXX bodde närmast mitt emot Bråtenvägen 70, vilket ger en koppling mellan Loudamus uppgifter och EA:s lögnaktiga beskrivning av nattens händelser.

Tyvärr puttar det mig i riktning att jag inte kan uttala mig utan att göra mig skyldig till förtal och jag har funderat på att sluta skriva i tråden. Min personliga uppfattning är dock att EA saknar alibi för hela söndagen och om någon möjligtvis ger honom alibi för bilpoleringen så är det PeNi och inte XXX.

Jag undrar även om det är sant att vännerna var på Sjöängen på måndagen och letade efter Helena. Det känns som för tidigt med tanke på att tidningarna skrev om fallet först på måndagen och att JohLa, EA med vänner söker redan på måndagen på en helt annan plats. Det känns inte rätt... JohLa är dessutom antagligen en viktig pusselbit i utpekandet av Pilot så tankarna i tråden att koppla Pilot till danskarna känns helfel det också.

När man läser protokollet med EA skall man för övrigt tänka på att alla flicknamn på tre bokstäver inte nödvändigtvis är kvinnor med tre bokstäver i namnet. Vissa som heter Maria kallas ju för Mia, åtminstone om de är från Sverige, men kanske även om de är från Danmark, men vanliga förnamn bland kvinnor gör ju att de ibland uppträder två tillsammans på samma fest, och om två Maria är med på samma fest kan någon som inte är med på festen missförstå vilken Maria som avses om han själv inte var med...

Varför ljuger danske JoLa?
Varför ljuger EA?
Varför har Pilot minneslucka mellan 02-03:45?

Ljuger man av andra orsaker som inte har med försvinnandet att göra?

Hur går tråden framåt? Utifrån senaste dagarnas gamla tidningsklipp vore det VÄLDIGT intressant att få bekräftelse på om relationen mellan Johnny och PW:s syster är sanning eller skitsnack. Någon far med osanning på den punkten....sen kan man undra i vilket syfte?!

En annan sak. Det framgår att MINST fyra manspersoner hördes av polisen våren 2017.
1. KM
2. TS
3. JoLa
4. MaHå

De tre första är ganska uppenbart, men på vilka grunder hördes nr. 4? Han är inte en av killarna på Hällristningsvägen. Att han ”bara” ska ha varit i stan den kvällen och ev. ägt en ljus bil kan inte vara fog nog för att bli hörd. Det måste finnas något annat..
Citera
2020-06-03, 10:49
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
---Observera att det ska ha funnits mer än ett vittne till att Helena ska ha blivit upphämtad av EA.

Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
---4. MaHå

De tre första är ganska uppenbart, men på vilka grunder hördes nr. 4? Han är inte en av killarna på Hällristningsvägen. Att han ”bara” ska ha varit i stan den kvällen och ev. ägt en ljus bil kan inte vara fog nog för att bli hörd. Det måste finnas något annat..

Kan det kanske vara så att MaHå är det andra vittnet som sett Helena stiga in i en bil?

Jag gissar att ThSt och KlMa är tillsammans med Helena. JohLa med PeNi är de som spanar in Helena. JohLa har själv i intervju sagt sig tala med henne. De två är för vissa två danskar, om vittnet bara hört PeNi tala eller två svenskar om vittnet bara hört JohLa tala.

Farbor Blå kan vara av åsikten att KlMa och Helena vandrat hem, att KlMa överfallit Helena i Kohagen och sedan snabbt givit sig av till Radbyn, hämtat systers bil, kört ned på cykelvägen och lastat in Helena. Syftet är då för att göra det osäkert när Helena försvann eftersom han vet att andra vet att han talat med Helena. MaHå blir då logisk att förhöra eftersom försvaret kan vilja åberopa MaHå som bevis för att KlMa på bron med Helena är ett felaktigt vittnesmål.

Om vi antar att det är korrekt att MaHå är andra vittnet så vill jag påpeka att min tanke att EA och andra vittnet pekar ut två olika upplockningsplatser kan bero på att jag faktiskt bara har ett allmänt hum om var Stadt ligger eller kanske låg.

---------------------------------------
Citat:
Ursprungligen postat av SellaFrans
Hade inte han ett förhållande med Pernilla Jacobssons lilla syster Helene+?

Citat:
--Utifrån senaste dagarnas gamla tidningsklipp vore det VÄLDIGT intressant att få bekräftelse på om relationen mellan Johnny och PW:s syster är sanning eller skitsnack. Någon far med osanning på den punkten....sen kan man undra i vilket syfte?!--

Det är skitsvårt att hitta när PW:s syster först parades ihop med JohLa. Tidigaste referensen jag hittar är SellaFrans. Karaktären SellaFrans är av en typ som dyker upp i tråden med jämna mellanrum: dåligt stavande personer med mundiarré som gillar bilar och och ogillar PJP samt förr eller senare får foten av moderatorerna. Kanske är det så enkelt att SellaFrans fråga har blivit en trådsanning, eller har någon en tidigare post som parar ihop HeJa med JohLa?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2020-06-03 kl. 11:12.
Citera
2020-06-04, 00:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Mycket svårt att göra en sammanfattning eftersom den naturligtvis blir präglad av vad man själv tycker är intressant.

Bland artiklarna fanns en med bild på JohLa med vad som kan vara pioltglasögon. Där hävdar han att EA var med vänner i stort sett hela tiden och därför inte skulle ha kunnat röva bort Helena. Men har han ändå gjort det så skall han få stryk, eller något i den stilen. Problemet där är att JohLa säger sig gå hem från Stadt till en flickvän så tidigt som 23:00. För Propparn gör det JohLa som intressant som gärningsman eftersom JohLa uppenbart ljuger på vissa punkter. JohLa placerar dessutom EA med flickvän på Stadt.

En annan artikel med en okänd person placerar EA med vänner. På måndagen skall de ha varit på Sjöängen där EA letat efter Helena. EA skall även ha samlat in pengar till fonden med belöning för den som hittar Helena. Åldern på denna person som intervjuas gör att det kan tänkas att det är JohLa även i den intervjun.

En annan artikel innehöll PW och hennes systrar där de berättar att PW:s syster var en av de sista att tala med Helena. De talade om att dela taxi, lite märkligt eftersom de bor åt olika håll... Men å andra sidan skulle en taxi först ha kunnat åka till Helena och sedan till HJ, som då står för hela beloppet för en plånbokslös Helena, så det är ju inte omöjligt...

Någon artikel jag letade upp visade namn på bartendern på Stadt som nämnde vattenincidenten där Helena gav sitt vatten till två män, som spanat in Helena. Han menade att de var definitivt svenska. Han säger också att Helena var en av de sista att gå. Tyvärr framgick det inte om det var från baren eller från Stadt. I det senare fallet säger det något om när Helena gick. Var hon sent ut stör det tidsschemat och kan förklara varför ingen såg henne gå in i bil. Beträffande att de två männen var svenska så skall man betänka att bartendern inte nödvändigtvis talat med båda männen och den ene kan tala flytande svenska såsom uppvuxen i Sverige även om han heter Larsen i efternamn.

Någon artikel ger intryck av att minst två personer sett Helena gå in i bil. Jag fick dock intrycket av att identifikationen var på två olika platser, vilket tyder på att en av dem är felaktig. Polisen eftersökte även fler identifikationer.

En annan sak som framgick av en artikel var att polisen talat med EA:s vänner på ett... vet inte exakt ord, men säg "strategiskt" sätt som inte skulle väcka misstankar. De kunde då konstatera att EA ljög.

Detta är min sammafattning. Tydlingen var det pga corona-krisen som kungliga biblioteket gjorde ett tillfälligt avtal som släppte in kreti och pleti till 31/5.

För min del tycker jag väl att artiklarna gav viss input i form av att JohLa verkar vilja förse EA med alibi men på ett korkat sätt. EA själv säger saker som inte går ihop med JohLa:s uppgifter.

Dessutom är det så att polisen säger att EA:s uppgifter inte går ihop med hans vänners. Hans vänner kan bara uttala sig om hans deltagande på festen på Bråtenvägen c:a 90. Dessa uppgifter fattar jag som de är bekräftade. Jag vet dessutom på annat sätt att EA faktiskt var med på festen. EA:s vänner kan däremot inte säga något om hur EA eventuellt kört på stan, åtminstone gäller det vännerna på XXX:s fest. Möjligtvis är det finnen, som EA talar om i förhöret, som teoretiskt skulle förneka att han träffat EA den 14:e och bekräftat hur EA kört under natten. Generellt är EA:s uppgifter om finnen och bilpoleringen mycket suspekta.

En artikel var med EA:s dåvarande flickvän, som säger att EA skjutsat hem "Malin" från festen, dvs hans tidigare flickvän som tycks bo i en trappuppgång intill EA:s. Flickvännen skiljer sig på den punkten från JohLa, som placerar EA på Stadt, men stämmer med EA:s egna uppgifter. Jag är inte helt hundra på f.d. flickvännens namn, mer än att hon har ett namn på fem bokstäver....

Att EA ljuger är så uppenbart, men jag har lite svårt för att få in JohLa som medskyldig, som Propparn tänker sig. Dessutom vill ju folk få in KlMa på ett hörn.... Det blir en väldigt stor konspiration till slut...

Det för mig viktigaste med artiklarna var att de gjorde att jag tittade närmare på XXX:s fest och insåg att XXX bodde närmast mitt emot Bråtenvägen 70, vilket ger en koppling mellan Loudamus uppgifter och EA:s lögnaktiga beskrivning av nattens händelser.

Tyvärr puttar det mig i riktning att jag inte kan uttala mig utan att göra mig skyldig till förtal och jag har funderat på att sluta skriva i tråden. Min personliga uppfattning är dock att EA saknar alibi för hela söndagen och om någon möjligtvis ger honom alibi för bilpoleringen så är det PeNi och inte XXX.

Jag undrar även om det är sant att vännerna var på Sjöängen på måndagen och letade efter Helena. Det känns som för tidigt med tanke på att tidningarna skrev om fallet först på måndagen och att JohLa, EA med vänner söker redan på måndagen på en helt annan plats. Det känns inte rätt... JohLa är dessutom antagligen en viktig pusselbit i utpekandet av Pilot så tankarna i tråden att koppla Pilot till danskarna känns helfel det också.

När man läser protokollet med EA skall man för övrigt tänka på att alla flicknamn på tre bokstäver inte nödvändigtvis är kvinnor med tre bokstäver i namnet. Vissa som heter Maria kallas ju för Mia, åtminstone om de är från Sverige, men kanske även om de är från Danmark, men vanliga förnamn bland kvinnor gör ju att de ibland uppträder två tillsammans på samma fest, och om två Maria är med på samma fest kan någon som inte är med på festen missförstå vilken Maria som avses om han själv inte var med...

Stort tack!

Det vara länkarna i Kvasta-Saras inlägg som jag inte hann att öppna. De som vara före det hann jag att läsa.
Citera
2020-06-04, 00:56
Medlem
Ugglan.s avatar
Allt tyder på att EA saknar alibi för tiden 00:30 och fram till mitt på söndagen. Johnny förefaller att vilja ge EA alibi, men gör det på ett ytterst klantigt sätt - till och med så klantigt att hans eget alibi blir tunt som ett oanvänt dasspapper. Vi har alltså två personer (danskar), vars förehavanden den där kvällen och natten är allt annat än klarlagda. Till detta kan vi lägga "mannen med pilotglasögon", som minns vad han gjorde på Stadt fram till runt 01:30 och senare när han ringer sin nattarbetande sambo - men som har en minneslucka precis under den mest kritiska perioden, alltså mellan 02:00 och fram till det att han ringer sin sambo (osäker på när det var exakt). Han observeras i de centrala delarna av Mariestad vid 03:30, fastän han säger att det var en omöjlighet. Nä, här luktar det misstänkt så in i norden!

Sedan har vi PN, historien om "hotet" mot en kvinna via en balkongdörr, PN:s påstådda bortavaro, PK:s utpekande av PU och inte minst observationen av en bil med DK-dekal nere vid Trankärr tidig söndagsförmiddag. Det blir onekligen mycket danskt. Och mycket märkligt.
Citera
2020-06-04, 01:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Min fetning: Du kan aldrig bli åtalad för förtal. För det kärvs fängelse i minst två år, vilket aldrig kan hända.

Vilka sökte vid Sjöängen redan på måndagen? Känns ju helknasigt, i så fall.
Citera
2020-06-04, 13:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag anropar Prinzezzan.

Du, Prinzezzan, skrev en gång för några år sedan om att du vet en person som ska ha sett vad som hände Helena eller som i vart fall ska ha sett delar av det som hände. Jag vill minnas att du typ vände dig till den personen och visade din förståelse för hur jobbig vederbörandes situation måste ha varit/vara. Jag minns inte om du skrev om den personen hade varit i kontakt med polisen eller inte.

Jag undrar:

1) Vet du vem denna personen är eller vet du bara att denna personen finns?

2) Hur vet du om det här?

3) Är "din" person samma person som den personen som Kvasta-Sara nämnde, alltså kvinnan som ska ha suttit i dikeskanten utmed Marieforsleden och sett en kvinna som kan ha varit Helena hoppa ur en bil i korsningen Ekuddenvägen/Marieforsleden? Eller tror du dig veta att "din" person är en helt annan person än Kvasta-Saras person? Jag får intrycket av att ni pratar om två olika personer. Eller? (Jag förstår givetvis att du sannolikt inte kan veta säkert vilken person som Kvasta-Sara skriver om, men ändå.)

4) Är "din" person, Prinzezzan, man eller kvinna?

5) Har du någon aning om "din" person var ensam med gärningsmannen, eller var "din" person tillsammans med två andra personer på platsen?

Som läget är just nu i tråden, skulle det vara bra om vi kan redan ut detta, då jag anser att ju fler parametrar som vi kan "spika", klargöra eller avfärda från händelsen i Kohagen, desto klarare blir bilden. Ibland vill jag tro att "din" person skulle kunna vara "mannen med pilotglasögon", men den tanken kan ju lika gärna vara helt åt fanders.
Citera
2020-06-04, 17:11
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Du kan aldrig bli åtalad för förtal. För det kärvs fängelse i minst två år, vilket aldrig kan hända.

Vilka sökte vid Sjöängen redan på måndagen? Känns ju helknasigt, i så fall.

De som sökte redan på måndagen vid Sjöängen skall ha varit EA med kompisar, detta enligt en artikel där den intervjuade föreföll vara JohLa.

Citat:
Allt tyder på att EA saknar alibi för tiden 00:30 och fram till mitt på söndagen.--

Jag är inte så säker på att han har alibi på söndag eftermiddag. Se mitt inlägg
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Jag visar där att EA:s uppgifter kring poleringen är uppåt väggen motstridiga. Har han alibi så är det PeNi som ger honom alibi, men är det ett alibi egentligen?
Citera
2020-06-04, 21:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
De som sökte redan på måndagen vid Sjöängen skall ha varit EA med kompisar, detta enligt en artikel där den intervjuade föreföll vara JohLa.

Jag är inte så säker på att han har alibi på söndag eftermiddag. Se mitt inlägg
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992

Jag visar där att EA:s uppgifter kring poleringen är uppåt väggen motstridiga. Har han alibi så är det PeNi som ger honom alibi, men är det ett alibi egentligen?

Märkligt i så fall att EA med kompisar letar efter Helena vid just Sjöängen av alla ställen redan på måndagen, eftersom nyheten om Helena inte kom ut i Mariestadstidningen och blev allmänt känd förrän först på tisdagen den 16 juni. Hela söndagen hann ju gå innan det blev någon fart i området. I så fall måste djungeltelegrafen ha gått ruskigt fort inom en väldigt snäv grupp att personer som då skulle ha innefattat EA och/eller folk i hans närhet - trots att i vart fall EA ska ha varit helt okänd för åtminstone Helenas familj. Skumt.
Citera
2020-06-04, 21:10
Medlem
Citat:
I så fall måste djungeltelegrafen ha gått ruskigt fort inom en väldigt snäv grupp att personer som då skulle ha innefattat EA och/eller folk i hans närhet

EA kan aldrig ha ingått i en s.k. ”snäv” grupp, till skillnad från ex. Björn och Henrik.

Återigen: Varför ljuger danskarna?!
Citera
2020-06-04, 21:41
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Märkligt i så fall att EA med kompisar letar efter Helena vid just Sjöängen av alla ställen redan på måndagen, eftersom nyheten om Helena inte kom ut i Mariestadstidningen och blev allmänt känd förrän först på tisdagen den 16 juni. Hela söndagen hann ju gå innan det blev någon fart i området. I så fall måste djungeltelegrafen ha gått ruskigt fort inom en väldigt snäv grupp att personer som då skulle ha innefattat EA och/eller folk i hans närhet - trots att i vart fall EA ska ha varit helt okänd för åtminstone Helenas familj. Skumt.

Som sagt... det förefaller vara JohLa som ljuger där med...

Vore kul att höra dina svar på mina frågor om EA och bilpoleringen. Hur som helst så undrar jag varför JohLa ger EA alibi lördag, söndag och måndag.... Var EA kanske borta hela veckan precis som PeNi?
Citera
2020-06-04, 22:38
Medlem
ThordOlavssons avatar
Samma artikel som påstår att EA med danska vänner letar efter Helena på måndagen påstår även att EA varit med och samlat pengar till fonden. Där är jag mer osäker, men EA var väl i Danmark ett tag innan han greps. Fanns fonden ens när han var i Sverige?
Citera
2020-06-04, 22:43
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
EA kan aldrig ha ingått i en s.k. ”snäv” grupp, till skillnad från ex. Björn och Henrik.

Återigen: Varför ljuger danskarna?!

EA ljuger, vet ej varför. JohLa, duktig idiot som ljuger. Inblandad? Men vet du någon annan dansk som ljuger? Polisen säger ju att EA:s uppgifter inte går ihop med hans vänners.

Problemet är att vännerna ännu idag tror att EA talat sanning... Det var så jag upptäckte att EA ljög om bilpoleringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in