2023-07-06, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Efter mordet och dumpningen, ja. Inte så konstigt att tänka sig att Maja gör saker utanför det normala efter mordet och dumpningen. Men innan bör hon ju ha agerat på sitt vanliga sätt, och det är enligt henne själv att hon aldrig sov i Johannas säng. Varför la hon sig inte då i fåtöljen, som hon alltid gjorde?

Det här är en typisk lögnmiss av Maja. Hon vill ljuga om att hon sov under tiden för mordet och då förlägger hon sitt sovande till den plats där hon la sig efter mordet. Trots att detta är en okaraktäristisk plats för henne att ligga på, och att hon inte har någon anledning att handla okaraktäristiskt innan mordet.

Maja ljuger och det är hennes påstådda icke-reaktion på Toves döda kropp i hallen som avslöjar henne.

När Maja går på toa vid 02:19 sitter Tove i köket och pratar vänskapligt med Johanna. När Maja går på toa vid 02:43 är Tove borta och Johanna säger att Tove gått hem. Maja ser heller inte till Tove i lägenheten så hon borde ha varit övertygad om att Johanna talade sanning. Men när Maja väcks vid 03:30 så ligger Tove död i ett lakan i hallen och Johanna vill ha hjälp att bära ner henne till bilen. Inte en fråga från Maja om vad som hänt, inte ett chockat utrop, inte en reaktion. Inget - ”Men du sa ju att Tove hade gått hem??” Det är inte trovärdigt för fem öre.

Inte heller efter att kroppen dumpats och eldats på reagerar Maja. Hon sover i bilen tillbaka istället för att ställa frågor. Hon skiljs från Johanna utan att ställa en enda fråga om vad som hänt tjejen som hon trodde hade gått hem till sin kille men vars kropp hon själv nu istället har hjälpt till att dumpa i skogen.

Att nån ens kan överväga att tro på det övergår mitt förstånd. Det är ju en löjlig historia.

Johanna förnekar inte handlingarna att fälla Tove och ta stryptag på henne.
Precis
Jag håller med i varje ord
Citera
2023-07-06, 02:53
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Efter mordet och dumpningen, ja. Inte så konstigt att tänka sig att Maja gör saker utanför det normala efter mordet och dumpningen. Men innan bör hon ju ha agerat på sitt vanliga sätt, och det är enligt henne själv att hon aldrig sov i Johannas säng. Varför la hon sig inte då i fåtöljen, som hon alltid gjorde?

Det här är en typisk lögnmiss av Maja. Hon vill ljuga om att hon sov under tiden för mordet och då förlägger hon sitt sovande till den plats där hon la sig efter mordet. Trots att detta är en okaraktäristisk plats för henne att ligga på, och att hon inte har någon anledning att handla okaraktäristiskt innan mordet.

Maja ljuger och det är hennes påstådda icke-reaktion på Toves döda kropp i hallen som avslöjar henne.

När Maja går på toa vid 02:19 sitter Tove i köket och pratar vänskapligt med Johanna. När Maja går på toa vid 02:43 är Tove borta och Johanna säger att Tove gått hem. Maja ser heller inte till Tove i lägenheten så hon borde ha varit övertygad om att Johanna talade sanning. Men när Maja väcks vid 03:30 så ligger Tove död i ett lakan i hallen och Johanna vill ha hjälp att bära ner henne till bilen. Inte en fråga från Maja om vad som hänt, inte ett chockat utrop, inte en reaktion. Inget - ”Men du sa ju att Tove hade gått hem??” Det är inte trovärdigt för fem öre.

Inte heller efter att kroppen dumpats och eldats på reagerar Maja. Hon sover i bilen tillbaka istället för att ställa frågor. Hon skiljs från Johanna utan att ställa en enda fråga om vad som hänt tjejen som hon trodde hade gått hem till sin kille men vars kropp hon själv nu istället har hjälpt till att dumpa i skogen.

Att nån ens kan överväga att tro på det övergår mitt förstånd. Det är ju en löjlig historia.

Johanna förnekar inte handlingarna att fälla Tove och ta stryptag på henne.

Jösses vilken Maja-hatare du är.

Men Johanna förnekar att hon mördade Tove. Och du påstår att Johanna tar ansvar.
Du klämde ur dig en faslig massa gallimattias för att försöka undvika att svara på frågan om Johanna och istället försöka flytta allt fokus till ditt hatobjekt nr 1, Maja.

Men frågan kvarstår, är det din bestämda uppfattning att Johanna inte mördade Tove?
Varför påstår du annars att Johanna tar ansvar trots att hon förnekar mord?
Citera
2023-07-06, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
"ett visst ansvarstagande"

Visar inte Maja "ett visst ansvarstagande" när hon självmant börjar berättar sanningen om vad som hände, samtidigt som Johanna bestämt förnekar allting?

Visar inte Maja "ett visst ansvarstagande" när hon medger att hon har hjälpt till att bära Toves kropp?

Vet du att Maja deltog i mordet? Hur kan du annars påstå att Maja inte tar något ansvar bara för att hon inte medger något hon kanske inte gjort? Vad är det för märkliga resonemang du håller på med egentligen?

Det var bla granbarr som avslöjade M så hon erkänner det hon då måste
Skosrundan för att dumpa T kropp.

Jag har aldrig sagt att jag vet att M deltagit i mordet
Även fast jag tror det
Däremot så vill jag påstå att hon vet mer för jag tror inte att hon sov

Och vad är det för märkligt resonemang du har som tror dig 💯 veta att M är helt oskyldig?
Var du med?
Nej det var du inte och inte vi andra heller
Du vet inte mer än oss andra
Citera
2023-07-06, 03:34
Medlem
sybels avatar
Citat:
Du går på känslor och din uppfattning av Johannas och Majas personligheter när du ska avgöra vem som ljuger och vem som talar sanning. Det är som att säga ”Jag gillar Maja, därför tror jag att hon talar sanning. Jag gillar inte Johanna, därför tror jag att hon ljuger.” Det är en väldigt svag grund för att bedöma lögner enligt mig.

Vad menar du med detta?

Det låter som att du menar att detta är något Johanna har gjort. Men om Maja har hittat på att hon sov genom mordet trots att hon var med så har hon väl producerat en story ämnad att låta sanningsenlig? Hon har inte bara nekat till att ha varit med, hon har hittat på en berättelse om toabesök och sovande och låsta dörrar osv. Det är en intrikat berättelse som också inkluderar att hon inte tar något som helst ansvar för Toves död. För mig är det avskyvärt att försöka ljuga sig bort från ansvar. Johanna tar ansvar. För mig är det värt mycket. Maja duckar allt ansvar.

Jag är övertygad om att Maja inte sov. Det innebär att hon kan ha deltagit eller hon kan ha varit en passiv åskådare. Om hon var det senare så nekar hon Toves anhöriga att få full info om vad som hände.
Snacka om att gå på känslor!

Att M inte säger sig hålla i händer och delta i detta bestialiska mord är avskyvärt men att J erkänner att hon strypt T med sina bara händer och kallar det olycka är inte avskyvärt utan ansvarstagande. Att J strypt vet vi, om M deltagit vet vi inte.

Du fördömer M för vad du tror hon gjort. Jag fördömer J för vad hon faktiskt gjort.
Citera
2023-07-06, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Att M inte säger sig hålla i händer och delta i detta bestialiska mord är avskyvärt men att J erkänner att hon strypt T med sina bara händer och kallar det olycka är inte avskyvärt utan ansvarstagande. Att J strypt vet vi, om M deltagit vet vi inte.

Du fördömer M för vad du tror hon gjort. Jag fördömer J för vad hon faktiskt gjort.
Jag tror att det är så här och då referar jag till hur jag tänker och uppfattar skribenten som försöker förklara något som flera vill
missuppfatta eller så kanske borde man försöka förstå vad skribenten faktiskt menar

Jag tvivlar inte en sekund på att någon skribent inte fördömmer och känner avsky över J handlingar
och det är inte det diskutionen handlar om

Det handlar om att J har tagit på sig strypning och flera saker efter
(Men som vi vet så förskönar hon och försöker få mildare straff)
Men hon har i princip tagit på sig mordet

M säger att hon inte vet eller hört någonting
Inte ens GW tror på det
Och båda har varit vidrigt respektlösa mot T anhöriga att de satt tysta och inte berättade vart de gömt T kropp

Det vissa skribenter gör är att blunda för det Maja gör och förskönar/bortförklarar hennes handlingar och lögner

Ja åter igen alla fördömmer J
glöm inte bort det i diskutionerna
Senast redigerad av Anedin 2023-07-06 kl. 04:34.
Citera
2023-07-06, 06:50
Medlem
Citat:
Det kanske var Maja som knackade på en låst toalettdörr, nyvaken efter att det ringt på dörren, och undrade varför Johanna låst in sig på toaletten. Det är en minst lika möjlig förklaring som alla andra påhitt som presenterats i tråden.

Och hur tänker du dig fortsättningen efter att det "kanske var Maja som knackade på en låst toalettdörr, nyvaken efter att det ringt på dörren"?

Skulle M ha gått och lagt sig för att sova innan JJ öppnade dörren till toa? Somnat om (inom någon minut) innan JJ går ner för att där stöta på grannen?

Tycker du att det går ihop med M.s berättelse att hon inte ser till något lik förrän i ett lakan (i hallen)?
Citera
2023-07-06, 07:08
Medlem
Citat:
Ok. Om hon reviderat det senare så är det inget jag uppmärksammat i så fall.

"Reviderat" låter ju bra, har hon sagt något i sitt förhör och senare ändrat sig så betyder det med ett "enklare" ord... att M ljugit i sitt förhör (som du hänvisade till).

Och enligt dig så ljuger inte M. Det är bara "Majahatare" som tror så illa om M...
Citera
2023-07-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
"Reviderat" låter ju bra, har hon sagt något i sitt förhör och senare ändrat sig så betyder det med ett "enklare" ord... att M ljugit i sitt förhör (som du hänvisade till).

Och enligt dig så ljuger inte M. Det är bara "Majahatare" som tror så illa om M...

Maja måste skarva. Ljuga eller undvika sanningen. Hon sitter i den rävsax Johanna satt henne i.

Hon kunde inte säga att "Johanna golvade Maja och ströp henne. Inne på toaletten. Jag var inte där men hörde och lite senare såg jag von gjort med Tove. Johanna var speedad.

Sen förklarade Johanna, vad vi måste göra. Jag (Johanna) tar och flyttar hennes cykel och slänger mobilen. Hon kom snabbt tillbaka. Hade mött grannen och sagt hon skulle till McDonalds. Han skulle köra, henne.

Johanna torkade bort kisset Tove, släppt ifrån sig. Hon drog ut Tove i hallen och så virade vi in henne i ett lakan.

Sen drog vi ner henne och lastade henne i bilen och körde... "

Maja kunde och vågade inte ange sin enda vän. Hennes sätt att resonera går inte att jämföra på en normalskala. Hon har en problematik som försvårar livet för henne.

Efter de kommit hem igen somnade hon i sängen. Utmattad.

Dagen efter sitter de i bilen och Maja får instruktioner om att inget erkänna eller avslöja. Bara att Tove gått hem.

Maja som den slaviskt trogna föjlerska hon är gör sitt bästa. Men allt blir fel. Nu är hon anklagad för ett mord hon inte är delaktig i. För att hon inte vågade berätta vad hon varit med om. Rädd för Johanna och hennes subtila utspel om möjligt självmord

Det tror jag i alla fall.
Citera
2023-07-06, 08:30
Avslutad
Citat:
Jösses vilken Maja-hatare du är.

Men Johanna förnekar att hon mördade Tove. Och du påstår att Johanna tar ansvar.
Du klämde ur dig en faslig massa gallimattias för att försöka undvika att svara på frågan om Johanna och istället försöka flytta allt fokus till ditt hatobjekt nr 1, Maja.

Men frågan kvarstår, är det din bestämda uppfattning att Johanna inte mördade Tove?
Varför påstår du annars att Johanna tar ansvar trots att hon förnekar mord?
Gallimatias? Det är Majas berättelse som du kallar för gallimatias. Jag återger den bara och kallar den bullshit. Det övergår mitt förstånd att någon faktiskt kan tro att Maja hjälper till med dumpningen utan att ställa frågor. Det är så uppenbart en lögn.

Det är min bestämda uppfattning att Johanna tar ansvar. Inte fullt ut, inte 100%, men hon tar på sig handlingar under förloppet. Hon hade som sagt kunnat neka också.
Citera
2023-07-06, 08:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

När jag sa att du gick på känslor så var det i situationen att bedöma vem som ljuger och vem som talar sanning. Där kan man inte gå på känslor utan måste se till vad som stöds av annan bevisning/samstämmiga vittnesmål.

Brotten väcker naturligtvis känslor, och mina starkaste känslor har jag för Toves anhöriga.
Jag fördömer Maja för att hon inte ger anhöriga till Tove de svar som hon har möjlighet att ge dem. Endera är hon en passiv åhörare/åskådare och då kan hon berätta om vad hon hört eller sett. Då kan hon ta ansvar för att hon inte försökte avbryta. Eller så deltog hon och då ska hon inte ducka för det ansvaret utan berätta om sin roll och ge sin bild till anhöriga av händelseförloppet.

Johanna har åtminstone gett svar till de anhöriga om vad som hände och medger att hon var där och vad hon gjorde. Där tar hon ansvar. Inte fullt ut, enligt min mening, men hon hade också kunnat neka helt och skyllt på Maja. Sagt att Tove var vid liv när hon åkte till McD. Att Tove var död när hon kom tillbaka. Det har hon besparat anhöriga.
Citera
2023-07-06, 09:19
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Maja måste skarva. Ljuga eller undvika sanningen. Hon sitter i den rävsax Johanna satt henne i.

Hon kunde inte säga att "Johanna golvade Maja och ströp henne. Inne på toaletten. Jag var inte där men hörde och lite senare såg jag von gjort med Tove. Johanna var speedad.

Sen förklarade Johanna, vad vi måste göra. Jag (Johanna) tar och flyttar hennes cykel och slänger mobilen. Hon kom snabbt tillbaka. Hade mött grannen och sagt hon skulle till McDonalds. Han skulle köra, henne.

Johanna torkade bort kisset Tove, släppt ifrån sig. Hon drog ut Tove i hallen och så virade vi in henne i ett lakan.

Sen drog vi ner henne och lastade henne i bilen och körde... "

Maja kunde och vågade inte ange sin enda vän. Hennes sätt att resonera går inte att jämföra på en normalskala. Hon har en problematik som försvårar livet för henne.

Efter de kommit hem igen somnade hon i sängen. Utmattad.

Dagen efter sitter de i bilen och Maja får instruktioner om att inget erkänna eller avslöja. Bara att Tove gått hem.

Maja som den slaviskt trogna föjlerska hon är gör sitt bästa. Men allt blir fel. Nu är hon anklagad för ett mord hon inte är delaktig i. För att hon inte vågade berätta vad hon varit med om. Rädd för Johanna och hennes subtila utspel om möjligt självmord

Det tror jag i alla fall.

Det du skriver är den värsta bortförklaring jag någonsin har läst! 😉😅
Citera
2023-07-06, 09:21
Medlem
sybels avatar
Citat:
När jag sa att du gick på känslor så var det i situationen att bedöma vem som ljuger och vem som talar sanning. Där kan man inte gå på känslor utan måste se till vad som stöds av annan bevisning/samstämmiga vittnesmål.

Brotten väcker naturligtvis känslor, och mina starkaste känslor har jag för Toves anhöriga.
Jag fördömer Maja för att hon inte ger anhöriga till Tove de svar som hon har möjlighet att ge dem. Endera är hon en passiv åhörare/åskådare och då kan hon berätta om vad hon hört eller sett. Då kan hon ta ansvar för att hon inte försökte avbryta. Eller så deltog hon och då ska hon inte ducka för det ansvaret utan berätta om sin roll och ge sin bild till anhöriga av händelseförloppet.

Johanna har åtminstone gett svar till de anhöriga om vad som hände och medger att hon var där och vad hon gjorde. Där tar hon ansvar. Inte fullt ut, enligt min mening, men hon hade också kunnat neka helt och skyllt på Maja. Sagt att Tove var vid liv när hon åkte till McD. Att Tove var död när hon kom tillbaka. Det har hon besparat anhöriga.
Det fanns anledning till att polisen direkt förstod att ett brott begåtts och att de under de första veckorna förhörde M men inte J.
Jag tror inte mina känslor påverkade deras bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in