Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Det har du väl någon sorts poäng i. Men mitt korta inlägg var ett svar på bl a
Vi vet rent neurologiskt att hjärnan fattar alla våra beslut undermedvetet innan vi blir medvetna om det.
Som ju antyder någon sorts skillnad mellan de beslut som fattas av vår hjärna resp de beslut som fattas av oss. Är DET problemfritt för dig?
Jag är inte helt säker på varför du nu nämner vad din mening var ett svar på. För att du anser ditt påstående vara ett någorlunda passande svar, oberoende av problemet jag nämnde? För att du tror att det du påstod rimligen gäller enligt meningen du besvarade? Eller för att du kanske ser hans mening som problematisk, och bara frågar vad jag anser om specifikt den? Eller kanske något annat?
Och problemfritt att
det finns en skillnad mellan de beslut som fattas av våra hjärnor och beslut som fattas av oss? Det specifika problemet med absurda följder, som fås genom att ersätta termer med samreferentiella termer, uppstår inte för det påståendet i alla fall. Inte heller hans påstående verkar drabbas av det nämnda problemet. Det är inte i något fall fråga om identitetsutsagor.
Du verkar också om hans mening, på ett högst rimligt vis, tänka dig att för att något skall vara
våra beslut, så är det också så att
vi har fattat dem. För han talade trots allt bara om "våra beslut", och inte om "beslut som fattas av oss". (Måhända att jag nu bara påpekar det uppenbara, men jag misstänker ändå att någon vågar påstå att t.o.m. ett sådan steg är oberättigat.) Med hänsyn till det verkar hans mening:
"Vi vet rent neurologiskt att hjärnan fattar alla
våra beslut undermedvetet innan vi blir medvetna om det."
Ha samma sanningsvärde som:
"Vi vet rent neurologiskt att hjärnan fattar alla
beslut som är fattade av oss undermedvetet innan vi blir medvetna om det."
Då tror jag att jag håller med dig om att det vore underligt att hålla fast vid att det finns "någon sorts skillnad mellan de beslut som fattas av vår hjärna resp de beslut som fattas av oss". Ett specifikt beslut hos en viss upplevare tycks inte kunna vara fattat av två olika beslutsfattare. Kanhända att det var just därför du påstod det du gjorde? Oavsett vilket tror jag då att det fanns bättre sätt att besvara honom på, t.ex. genom att skriva något i stil med:
"Du är en hjärna. Att du fattar dina beslut är samma sak som att en viss hjärna fattar besluten."
På så vis uppstår inte problemet jag nämnde förut. (Antar f.ö. att du tror att alla personer är hjärnor, fastän det är möjligt att du bara skriver en del om vad som följer enligt den du besvarar.)
För egen del anser jag dessutom det vara något underligt att påstå att hjärnan "fattar beslut", just därför att jag inte uppfattar hjärnan som identisk med en agent (som är just den sortens entitet man i vanliga fall tänker sig kan fatta beslut). Det är också påminnande om att säga "Hjärnan känner smärta.", fast man egentligen bara menar att den (eller någon hjärnprocess) orsakar att smärta uppstår hos en. Den som görs introspektivt medveten om beslutstillståndet, och tror att han fattar beslutet, uppfattar jag inte som identisk med en hjärna.
Själv kan jag inte nu minnas att jag läst några övertygande argument för att man är en hjärna. Däremot anser jag att det finns starka skäl till att tro att man inte är det. Ett exempel är t.ex. att en del som tycks logiskt möjligt för mig, inte tycks logiskt möjligt för min hjärna. Det är t.ex. motsägelsefritt att jag fortsätter existera utan en kropp (inklusive en hjärna), men detsamma gäller inte för min hjärna. Hur kan jag vara identisk med något som inte har samma egenskaper som mig? (Jag är f.ö. medveten om några tänkbara invändningar mot det jag påstår, men lutar åt att de misslyckas.)
Även om vi bortser från meningen "Du är din hjärna.", och t.ex. betraktar "Du är en hjärna.", så verkar många underligheter uppstå. Antag att du är identisk med en hjärna, och att det är sant att du har misshandlat en man. Då måste det också vara sant att
en hjärna har misshandlat mannen. Men vore det inte väldigt konstigt att påstå: "En hjärna har misshandlat denne man." eller något i stil därmed? Sådana påståenden kommer emellertid räknas som sanna – om personer är hjärnor.
Det är också värt att nämna att olika s.k.
fysikalistiska identitetsteorier inom medvetandefilosofin vanligen gäller blott
mentala tillstånd, och inte också
personer. (Aningen olika personbegrepp förekommer, och ofta tänks en person vara något starkare än en upplevare. Jag tillåter mig ändå att nyttja ordet "person" i en vid mening.) En tänkbar anledning är att betydligt fler problem uppstår om man försöker argumentera för att personer är identiska med något fysikaliskt, utöver att försöka argumentera för att mentala tillstånd är det.
För tydlighetens skull må nämnas att jag förut ville fälla några anmärkningar om meningen "Du är din hjärna." och vad som följer därur; både för att jag tror att inte alla är medvetna om det, och också för att jag för egen del anser det vara intressant.
Något jag har noterat är att flera andra i denna tråd har skrivit meningar som är problematiska i samma avseende, och därför ansåg jag det också vara av större relevans att nämna något om det du påstod.
En annan skrev t.ex. ganska nyligen: "Vi är bara det som vi identifierar oss som.". Även det är en problematisk identitetsutsaga. Är den sann är "vi" och "det som vi identifierar oss som" samreferentiella termer. (Notera hur den sistnämnda termen inkluderar den förstnämnda.) Den tycks t.o.m. generera rent
nonsens, till skillnad från "Du är din hjärna.". Eftersom man kan reducera den till absurditet, bör meningen uppfattas som falsk.
Även meningen "Du är orsakad av din hjärna." får underliga följder –
om man anser att "du" och "din hjärna" är
samreferentiella termer. Men för oss som inte anser dessa termer vara samreferentiella, genererar den inga underliga följder.
(När jag talar om "underliga" eller "besynnerliga" följder är det t.o.m. i vissa fall fråga om att sådant som verkar falskt följer ur det som man antar vara sant. Med hänsyn till det bör man då hålla fast vid att satsen man utgick från är falsk.)
F.ö. är jag medveten om att några kanske skulle invända mot att man genom ersättning av termer i en sats med samreferentiella termer, alltid lyckas bevara satsens sanningsvärde. Somliga satser man kan få på ett sådant sätt tycks vara
nödvändigtvis sanna, medan andra är
möjligtvis falska. Emellertid handlar det mer exakt om att vissa satser kommer vara
mångtydiga, och det finns både en
de dicto och en
de re tolkning därav.
Något som också må nämnas är att det finns skäl till att tro att t.ex. pronomenet "jag" nyttjas på olika vis
i olika kontexter. I fallet med satsen "Jag väger mycket.", låter man nog "jag" fungera på samma sätt som "min kropp". Somliga människor har t.o.m. börjat säga sådant som "Jag är parkerad där.". Då låter man "jag" fungera på samma sätt som "min bil".
Oavsett hur det förhåller sig med allt det nämnda skall min hjärna ut och promenera. Adjö!