2023-07-04, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag stod vid en rätt farlig maskin i slutet av 90-talet och drack öl samtidigt samtidigt som VD:n visste om det. Jag var inte ens maskinoperatör ska tilläggas. VD:n satt även han och drack öl men körde inte någon maskin iallafall.

Det hände absolut inte varje dag eller varje vecka då detta skedde vid någon jobbfest, i vanliga fall så var man som max bakfull när man jobbade. Många år innan mig så var det vanligt att de äldre gubbarna hade spritflaskor eller ölflaskor i vattentanken på toaletten så de skulle hålla sig kalla.

Nu är all alkohol förbjuden på de flesta industrier, kan vara någon liten skuttfirma där det fortfarande kan funka på fredagseftermiddagen.

Nä det funkar inte i dag. Mer farliga maskiner och betydligt högre krav inkluderat licenser.
Nyss hände detta.
Det dök upp två gubbar som skulle fixa reliner i avloppsrör på en stamrenovering. Bägge två var helt röda i ansiktena och lite för glada om man säger så, men jobbade på. men dom åkte ut. Hela den firman rök med en gång.

jag tyckte mig se en del fulla polacker förr på nittiotalet, men dom rök fort. några var bra sura i perioder det är ju nolltolerans. Sura som bara alkisar kan bli när dom ska gå "torra". inte ens det är ok längre.

Det håller inte ens med folk som dricker på fritiden längre. Man måste vara i form och på topp då tempot är sjukt mycket högre i dag. Det märker man om man krökar, man orkar inte. Särskilt när det är varmt på sommarn som också är påfrestande.
Citera
2023-07-04, 17:38
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Vafan?
Vara full på jobbet, Vad är det för skit?
Fram till 80-talet. På fredagseftermiddagen var det många som smuttade på en kvarting på byggen och verkstäder. Inget konstigt då. I bästa fall åkte de kommunalt hem efter jobbet.
Citera
2023-07-04, 17:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Hantverkare kommer inte att slås ut av AI och eftersom så få vill bli hantverkare idag så kommer nog både arbetsmarknad och löneutveckling att se bra ut.
Citera
2023-07-04, 17:57
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Sverige har vart ett industriland som ökade rejält nog redan på femtiotalet.

Det är därför Sverige vart ett sånt rikt och bra land som det faktiskt vart. I kombination med vattenkraften. innovatörer. Alla kända bolag. Nobel, SKF, Eriksson alla gamla kända företag som byggt det här landet.

Med dyr el så kommer vi inte kunna konkurrera ute i världen det är ett som är säkert. Industrin går ner så blir vårt land utfattigt.

Länder som vi skrattat åt förr som öststatsländer kommer gå om oss. En faktor att vi har jobb är att kronan är låg då blir det billigt att köpa våra varor. men kommer kronan gå upp igen då kommer arbetslösheten i massor. Det gissar jag på. Man kommer få sänka pensioner ytterligare, och alla bidragssystem och kapa skola och sjukvård och infrastruktur.

Frågan är hur det kommer vara att jobba som hantverkare på trettio och fyrtiotalet? Jobb kanske kommer finnas men jag tror på mer konkurrens och ett jävla slit om det ska gå ihop. Sänkt lön.
Så vi började tillverka modulhus som säljs i bulk för motsvarande 60% av produktionspriset om det var svenskt, redan på 50talet?

Vilken lång utläggning.
Citera
2023-07-04, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hantverkare kommer inte att slås ut av AI och eftersom så få vill bli hantverkare idag så kommer nog både arbetsmarknad och löneutveckling att se bra ut.

Men kanske logistik. Tänk dig att en robotar levererar fördigkapade reglar och matar fram allt som behövs. Stackars snickarna får göra samma moment utan att få sträcka på sig. Det blir ännu mer monotont och jävligt på alla sätt.
Citera
2023-07-04, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Så vi började tillverka modulhus som säljs i bulk för motsvarande 60% av produktionspriset om det var svenskt, redan på 50talet?

Vilken lång utläggning.

Ja så man kan inte effektivisera så mycket mer nu. Det kan man inte med människor. Händer ju att vinstdrivande företag köper upp bolag i tron att här ska vi gå in och effektivisera och göra något men dom kommer snart på att det går inte.

Vinstmarginal är på 4 procent i bästa fall 6.
Citera
2023-07-04, 18:45
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Hantverkare har väl ganska bra status och verkar vara efterfrågade. Fram tills nyligen. Men en passus är väl att byggen läggs ned och färre privatpersoner har råd anlita byggare för att bygga om halva huset.
Plus att vi har som sagts i andra inlägg massor av hantverkare från övriga Europa som kommer konkurrera. Själv är jag försiktig med hantverkare. Men en skicklig hantverkare som är ärlig och går att diskutera med är guld värd.
Det har varit för bra för snickarna i Sverige fram tills nu. Det är en välbehövd rensning som sker hos dom mindre seriösa aktörerna på marknaden. Företag som fifflat och inte haft marginaler försvinner förhoppningsvis.

Själv bygger jag hus nu och jag ser hur ganska väletablerade firmor väljer att snåla in på arbeten dom utfört, borde stort som smått. Vissa saker kan inte ens kallas för fackmannamässigt utfört. Jag hoppas innerligt att dessa firmor kommer stå utan jobb nästa år och ångra att dom inte lade maken till när dom hade chansen att lämna ifrån sig ett bra jobb till kunden.

Internet finns och det är lättare än någonsin att hänga ut personer och firmor. Ingen väljer att bygga hus med en hantverkare som missköter sig. Då väljer man förhoppningsvis den lokala firman som man vet har funnits i alla tider och kanske är snäppet dyrare.
Citera
2023-07-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Det är möjligt men då kommer de istället att påverkas av en enorm utökning av arbetskraft.
Citera
2023-07-04, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Vafan?
Vara full på jobbet, Vad är det för skit?

Sånt händer..sommarjobbade på en fabrik i slutet av 90-talet. På kvällskiftet på fredagarna var det en del som tog sig en starköl till matlådan..sen gick de tillbaka till svarven eller vad de nu jobbade med.
Citera
2023-07-04, 19:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Nä det funkar inte i dag. Mer farliga maskiner och betydligt högre krav inkluderat licenser.
Nyss hände detta.
Det dök upp två gubbar som skulle fixa reliner i avloppsrör på en stamrenovering. Bägge två var helt röda i ansiktena och lite för glada om man säger så, men jobbade på. men dom åkte ut. Hela den firman rök med en gång.

jag tyckte mig se en del fulla polacker förr på nittiotalet, men dom rök fort. några var bra sura i perioder det är ju nolltolerans. Sura som bara alkisar kan bli när dom ska gå "torra". inte ens det är ok längre.

Det håller inte ens med folk som dricker på fritiden längre. Man måste vara i form och på topp då tempot är sjukt mycket högre i dag. Det märker man om man krökar, man orkar inte. Särskilt när det är varmt på sommarn som också är påfrestande.

Skulle det sen hända något och operatören eller snickaren är onykter så kan det bli hemska påföljder för företaget också.
Det var en helt annan sak tidigare då en mekanisk verkstad var just en mekanisk verkstad, nu står det robotceller där eller automatiska bockmaskiner mm mm som då har all säkerhet man kan tänka sig för att inget ska kunna ske.
Citera
2023-07-04, 19:13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag förutspår att det, åtminstone under några år, kommer bli en våldsam brist på byggare den dagen det blir fred i Ukraina.

Städerna ska byggas upp igen och rörliga byggnadsarbetare med hemvist i Baltikum och Polen kommer hellre åka till Ukraina än till Sverige, det behövs inte ens att alla av dem åker dit, det är som med elbristen, det är bristen på marginalen som gör att priset skenar.
Citera
2023-07-04, 19:36
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Men kanske logistik. Tänk dig att en robotar levererar fördigkapade reglar och matar fram allt som behövs. Stackars snickarna får göra samma moment utan att få sträcka på sig. Det blir ännu mer monotont och jävligt på alla sätt.
Reglarna kommer mer eller mindre redan kapade i standardlängder och nybyggnation kommer fortsätta vara lika monotont.
Det intressanta är hur AI/robot eller motsvarande kommer reagera när den skall renovera en en kanske -k-märkt byggnad som lutar 8cm på två meter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in