Citat:
Jag stod vid en rätt farlig maskin i slutet av 90-talet och drack öl samtidigt samtidigt som VD:n visste om det. Jag var inte ens maskinoperatör ska tilläggas. VD:n satt även han och drack öl men körde inte någon maskin iallafall.
Det hände absolut inte varje dag eller varje vecka då detta skedde vid någon jobbfest, i vanliga fall så var man som max bakfull när man jobbade. Många år innan mig så var det vanligt att de äldre gubbarna hade spritflaskor eller ölflaskor i vattentanken på toaletten så de skulle hålla sig kalla.
Nu är all alkohol förbjuden på de flesta industrier, kan vara någon liten skuttfirma där det fortfarande kan funka på fredagseftermiddagen.
Det hände absolut inte varje dag eller varje vecka då detta skedde vid någon jobbfest, i vanliga fall så var man som max bakfull när man jobbade. Många år innan mig så var det vanligt att de äldre gubbarna hade spritflaskor eller ölflaskor i vattentanken på toaletten så de skulle hålla sig kalla.
Nu är all alkohol förbjuden på de flesta industrier, kan vara någon liten skuttfirma där det fortfarande kan funka på fredagseftermiddagen.
Nä det funkar inte i dag. Mer farliga maskiner och betydligt högre krav inkluderat licenser.
Nyss hände detta.
Det dök upp två gubbar som skulle fixa reliner i avloppsrör på en stamrenovering. Bägge två var helt röda i ansiktena och lite för glada om man säger så, men jobbade på. men dom åkte ut. Hela den firman rök med en gång.
jag tyckte mig se en del fulla polacker förr på nittiotalet, men dom rök fort. några var bra sura i perioder det är ju nolltolerans. Sura som bara alkisar kan bli när dom ska gå "torra". inte ens det är ok längre.
Det håller inte ens med folk som dricker på fritiden längre. Man måste vara i form och på topp då tempot är sjukt mycket högre i dag. Det märker man om man krökar, man orkar inte. Särskilt när det är varmt på sommarn som också är påfrestande.