2023-02-28, 04:52
Medlem
Remixizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Man försöker övertyga dessa patienter med alla tillgängliga medel, verbalt. Blir det en akut situation, fara för brukaren eller andra så finns såklart möjlighet att ge mediciner med tvångsmedel. Men om patienten är lugn och fortsatt nekar så får man ej "tvinga i" någon medicin i vederbörande, det är faktiskt brotsligt.

Jag har hand om medicinering på mitt arbete och det är något jag jobbar med varje dag.
"Om du har blivit utsatt för en tvångsåtgärd ska det stå i din journal. Om du inte vill ta medicin så ska personalen så långt som möj- ligt respektera det. Men om en läkare bedömer att du ändå måste ta en viss medicin så är det tillåtet att tvångsmedicinera dig." Så står det om rättspsyk
Citera
2023-03-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittbrad
Är Tommie Karim arab?

Nej. Han tog sin dåvarande låtsaspappas efternamn som barn.
Citera
2023-03-08, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ofarlig? Har svårt att tro det.
En sak jag undrar är om han har något samvete. Känner han ånger över det han gjorde? Att han berövade två unga kvinnor livet? Eller är han helt självupptagen?

Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Sant. Obehandlad psykossjukdom vif morden. Har träffat honom på Säter. Blyg, snäll och aspig. Enligt överläkaren där helt ofarlig för omgivningen när han medicinerar.

Inte som Albin då? Den andra Gävlemördaren med samma rage och utstrålning som Lennart. Typ samma ålder vid tillfället för brotten. Konststudenten som styckade en tjej och fick vårdare att sjukskriva sig pga hans vidriga beteende.
Citera
2023-03-08, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GatuSoparen
Vad var det för tattar fosterhem han bodde på? Väldigt märkligt fosterhem. Ett psykfall som han lär ju inte blivit friskare under dessa förhållanden .Hoppas för övrigt han aldrig släpps.

Han var inte fosterbarn där. Han var familjens polska adoptivbarn. Adoptivföräldrarna var även fosterhem (eller familjehem som det heter nu för tiden). Men förlorade tillståndet efter skolan larmat om vanvård, smuts och misär kring det sista fosterbarnet.
Citera
2023-03-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Svenska fall
TV3, Ikväll 21:00 - 22:00

"Camilla Lifvendahl knivmördas i sitt hem i Gävle. Hennes sambo Tommie Karim larmar polisen. Polisen söker efter en man utefter det signalement som sambon anger, men hittar ingen."

https://www.tv.nu/p/1IiEbV-Y-7pKB

Tommie var sambo med Anna, inte Camilla.
Citera
2023-03-08, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Nej, det gäller inte. Det finns en färsk dom från i år som visar att du är helt fel ute.

https://www.dagensmedicin.se/special...ar-skadestand/

Du missförstår nog domen. Det står till och med att det är tillåtet att tvångsmedicinera patienter. Han fick inte skadestånd för själva tvångsmedicineringen utan för nåt formaliafel vid medicineringen. Det är troligen därför han bara får skadestånd för fem av tjugioåtta tillfällen.
Det är ibland ok att tvångsmedicinera psykpatienter både på rättspsyk för de som är dömda för nåt brott och för de som är omhändertagna enligt lpt.
Inom vården får de ju även göra andra saker som normalt är förbjudet utan medgivande som att lägga patienter i bältessäng.
Citera
2023-03-08, 21:53
Så om polisen inte hade snöat in totalt på att den första systerns sambo var skyldig hade den andra systern levt idag?
Citera
2023-03-11, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Så om polisen inte hade snöat in totalt på att den första systerns sambo var skyldig hade den andra systern levt idag?

Sannolikt ja.
*Dock var de inte systrar utan den gemensamma nämnaren var att de under en period bott i samma familjehem (fd. fosterhem). Jag minns inte om de bodde där samtidigt. Troligen inte. Camilla var ju 15 år äldre än Anna, som var i skolåldern när hon placerades i familjehemmet som drevs av Lennarts (adoptiv)föräldrar.
Senast redigerad av Firesnake 2023-03-11 kl. 08:15.
Citera
2023-06-29, 12:06
Medlem
Jag trodde DNA vid mordet var från Mellanöstern. Är inte Lennart arab så..? Vad hände där?
Citera
2023-06-30, 11:21
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyKazcinsky
Jag trodde DNA vid mordet var från Mellanöstern. Är inte Lennart arab så..? Vad hände där?
Vadå DNA från Mellanöstern? Nog för att Lennart var ett fosterbarn, så var han ju ingen arab. Även om morden var så pass bestialiska att man lätt kan tro det.
Citera
2023-06-30, 12:57
Citat:
Ursprungligen postat av TeddyKazcinsky

Citat:
Ursprungligen postat av L1VSLEDA
Vadå DNA från Mellanöstern? Nog för att Lennart var ett fosterbarn, så var han ju ingen arab. Även om morden var så pass bestialiska att man lätt kan tro det.
Ena systerns pojkvän misstänktes till en början, han hade ett mellanösternklingande efternamn, K@rim.
Lennart är väl svensk?
Citera
2023-07-04, 11:35
Medlem
är det någon som möjligtvis har en fup på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in