2023-07-04, 10:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Alltså, det är sådant här som är så tröttsamt. Siffror som helt UPPENBART är falska.

Ryska federationen har färre än 150 miljoner invånare: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russia

Hur kan då ”mer än 160 miljoner människor i Ryssland ha ryska som modersmål”?

För även om Stalin russifierade typ hela Sovjetunionen, så FINNS det fortfarande minoriteter som INTE har ryska som modersmål i Ryssland. Ett bra exempel är ryska samer. Nu är de väldigt få, men det finns mängder med sådana grupper i Ryssland, speciellt i de isolerade östra delarna.

Enligt officiella källor så lärs det ut mer än 75 minoritetsspråk i skolor i Ryssland, och över 50 av dem finns representerade med egen radio och TV-media: https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_groups_in_Russia

Det vore helt otroligt om samtliga av dessa minoriteter hade ryska som modersmål. Jag menar, varför ha media på andra språk om alla ändå talar ryska?

Nej, siffran 160 miljoner plus måste inbegripa andra nationer, såsom Kazakstan och Ukraina.

Det är inte jag som hittade på siffran 160 miljoner utan det var vad jag fick fram när jag googlade. Som du säger så inbegriper det säkert flera länder runt om ryssland som tidigare haft ryska som modersmål.
Här i sverige så pratar inte alla svenska medborgare svenska så därför behövs information på andra språk än just svenska. Finns många svenska sidor som också har samma information på andra språk pga detta.

många som läser nyheter eller information på nätet kommer då och då in på sidor som inte är svenska eller det språket du talar som modersmål. Ibland kan du även få mer information från just dessa sidor. Ser man som exempel svensk media så är de väldigt duktiga på att inte ta upp att GM är från annat land eller liknande men istället kan du hitta just denna information på en engelsk nyhetssida om nu händelsen är tillräckligt stor.

Ryssland är dessutom lite som nordkorea, man släpper inte ut information som man inte vill att befolkningen ska veta om och då väldigt få kan annat språk än just sitt modersmål så blir det mycket enklare. få människor söker sig till annan information helt enkelt.
Citera
2023-07-04, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingaman
Ja det är intressant. Det är Rysslands sätt att se på saken. Att "Ukraina" är ryskt territorium.
Det finns alltid fler sätt och åsikter.
I det här fallet kan det slaviska sättet kännas väldigt ovant om man bara är van att se den anglosaxiska chimären.
Mvh.

Den är högst verklig och ingen chimär eftersom världens andra (nu tredje eller fjärde?) armé är nedgrävd på en åker såhär långt senare med segrar som att lyckas göra Bakhmut till grus och döda civila bakom sig.
Citera
2023-07-04, 10:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Det beror nog helt enkelt på att det inte finns så mycket mer att skjuta bort mer än artilleri för tillfället

De prioriterar att förstöra artilleri, artilleriet är det största hotet när de skall göra offensiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Obskyrdelfin
Ukraina ÄR helt våldtaget, den egna materielen och de egna lagren är slut för längesedan. Att NATO skulle gå in och stödja ett icke medlemsland med både kryssningsmissiler, pansar och legoinfanteri hade jag inte räknat med. Nu har vi ett blodigt och långt ställningskrig framför oss, där en dvärg i grön tshirt ger Svensken order om att inte köpa Marabou eller köra Volvo. Rätt otippat va?

Men om Ryssland avstår Kaliningrad, Tjetjenien, Transnistrien ockuperade delar av Georgien, och några län i västra Ryssland; så kan vi få fred. Du vill väl ha fred i utbyte mot land? Inte skall väl människor dö i onödan för att Ryssland inte vill ge upp sina territorier? Inte vill du väl förlänga kriget genom att Ryssland får militärt stöd från Iran, Nordkorea och Kina?
Citera
2023-07-04, 10:26
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är väl fullt rimligt att den ryska diktaturen vill att deras terroristverksamhet ska snurra på som vanligt. Ser ingen anledning till varför diktator Putin skulle vilja skapa större ståhej än nödvändigt runt kuppförsöket.

Han stiftar en lag och uttalar att alla Wagner skall signa för försvarsministeriet samt alla nyrekryteringar. Sedan fortsätter Wagner rekrytering utan försvarsministeriet utan att Putin bryr sig. Det tycker jag är lite märkligt. Samt detta

#Even Wagner's leader has been allowed to go free, apparently moving to Belarus - although Prigozhin's private jet was tracked flying back to Russia on Tuesday night.”
Citera
2023-07-04, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
I denna tråd så har man vid ett flertal tillfällen skrivit att Rysslands hela arme är vid fronten, har själv varit en av dom som hela tiden sagt att så är icke fallet!

Idag kan man läsa att Ryssland ska sätta in cirka 200k män. Hur orkar NATO trollen ljuga gång efter gång. Kan NATO trollen vara vänliga och förklara vart Ryssland trollat fram 180-200k soldater?

https://www.italianpost.news/ukraine-kiev-russia-deploys-180-thousand-soldiers-in-the-east/

Misstänker att en rysk motoffensiv snart kommer. En annan fråga är: Varför pratar ingen om MIG-20 och MIG-29, Ryssland har rätt många flygplan och dessa är mer eller mindre byggda för att vara en motvikt mot F-16. Tror att F-16 kommer gå samma öde som Leopard 2

Samtidigt hävdar Igor Girkin att 3e armékåren är underbemannad och det är därför reserven sätts in.
Att de sätter in mer personal behöver inte vara något positivt, delar verkar även bestå av lågt begåvade människorna(fångar etc.) som de mobiliserat. Resultatet kan väntas bli därefter.

Är väl bättre att avvakta om detta gör någon skillnad eller ej? Att spela duktig på FB är väl lönlöst?

https://twitter.com/NOELreports/status/1676125554506964992
Citera
2023-07-04, 10:30
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
I denna tråd så har man vid ett flertal tillfällen skrivit att Rysslands hela arme är vid fronten, har själv varit en av dom som hela tiden sagt att så är icke fallet!

Idag kan man läsa att Ryssland ska sätta in cirka 200k män. Hur orkar NATO trollen ljuga gång efter gång. Kan NATO trollen vara vänliga och förklara vart Ryssland trollat fram 180-200k soldater?

https://www.italianpost.news/ukraine-kiev-russia-deploys-180-thousand-soldiers-in-the-east/

Misstänker att en rysk motoffensiv snart kommer. En annan fråga är: Varför pratar ingen om MIG-20 och MIG-29, Ryssland har rätt många flygplan och dessa är mer eller mindre byggda för att vara en motvikt mot F-16. Tror att F-16 kommer gå samma öde som Leopard 2

Troll skall inte användas i tråden. Men som ett svar på din fråga skulle jag säga att många tappar sin objektivitet i tråden när man hamnat l filterbublor.
Citera
2023-07-04, 10:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det finns kommentarer på Tg som påstår att UAF hade kunnat inta Klishivka söder om Bakhmut om de hade velat. Men tydligen ska det finnas väldigt bra positioner väster om byn för krypskyttar, och ryssen bara lastar på med nya soldater som slaktas i drivor. Detta låter ju helt ohållbart för ryssen om det stämmer.
Sen kom Vijesti med ett rykte nyss också att UAF attackerar mot Kurdyumivka söder om Klishivka.
https://twitter.com/Vijesti11111/status/1675982396154429442

I dag visar Reporting from Ukraine dessa höjder vid Klishivka. Ena höjden vill de belägra så att ryssarna måste överge den.
https://www.youtube.com/watch?v=iCFTmQRSfUA
Citera
2023-07-04, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är inte jag som hittade på siffran 160 miljoner utan det var vad jag fick fram när jag googlade. Som du säger så inbegriper det säkert flera länder runt om ryssland som tidigare haft ryska som modersmål.
Här i sverige så pratar inte alla svenska medborgare svenska så därför behövs information på andra språk än just svenska. Finns många svenska sidor som också har samma information på andra språk pga detta.

många som läser nyheter eller information på nätet kommer då och då in på sidor som inte är svenska eller det språket du talar som modersmål. Ibland kan du även få mer information från just dessa sidor. Ser man som exempel svensk media så är de väldigt duktiga på att inte ta upp att GM är från annat land eller liknande men istället kan du hitta just denna information på en engelsk nyhetssida om nu händelsen är tillräckligt stor.

Ryssland är dessutom lite som nordkorea, man släpper inte ut information som man inte vill att befolkningen ska veta om och då väldigt få kan annat språk än just sitt modersmål så blir det mycket enklare. få människor söker sig till annan information helt enkelt.
Yes, jag förstod det. Jag ville bara ta tillfället i akt att visa på att siffror som postas här (där jag helt riktigt, baserat på din posthistorik, antog att du hade ärligt syfte), kan vara kraftigt missvisande om kontext saknas.

Våra kära ”kamrater” i tråden är till fullo medvetna om detta, och utnyttjar det skamlöst. I stort sett samtliga siffror de presenterar har bara en källa (ryska MoD), som inte direkt är kända för sin sanningsenlighet, eller så tar de dem helt ut kontext och medvetet döljer sådant som motsäger deras narrativ.

Som t.ex. när de påstår att ”X Leo stridsvagnar slagits ut”, fast det typ innebär en vecka på verkstaden och sen är den tillbaka i fält…
Citera
2023-07-04, 10:38
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
För att kunna läsa twitter måste man numera vara inloggad. När ni länkar till twitter så beskriv gärna kontexten till det som det länkas till så att vi utan twitterkonton kan hänga med.
En bomb eller granat träffar några fordon, en ryss flyger i en skaplig båge, minst femtio meter upp i luften.
Citera
2023-07-04, 10:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Han stiftar en lag och uttalar att alla Wagner skall signa för försvarsministeriet samt alla nyrekryteringar. Sedan fortsätter Wagner rekrytering utan försvarsministeriet utan att Putin bryr sig. Det tycker jag är lite märkligt. Samt detta

#Even Wagner's leader has been allowed to go free, apparently moving to Belarus - although Prigozhin's private jet was tracked flying back to Russia on Tuesday night.”

Putin förnekade Wagners existens fram till för ett år sen. Nu erkände Putin att det är ryska staten som finansierat Wagner. Putin lägger locket på och glömmer att nånting har hänt. Allt går tillbaka til det vanliga och Wagner fortsätter. Bussiness as usual.
Citera
2023-07-04, 10:43
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du berätta vad det handlar om?

Varför flyger de,
De träffas av en bomb
Citat:
varifrån flyger de,
Från fordon på en väg
Citat:

och hur många flyger?
Bara en person.
Citera
2023-07-04, 10:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanAnte
Yes, jag förstod det. Jag ville bara ta tillfället i akt att visa på att siffror som postas här (där jag helt riktigt, baserat på din posthistorik, antog att du hade ärligt syfte), kan vara kraftigt missvisande om kontext saknas.

Våra kära ”kamrater” i tråden är till fullo medvetna om detta, och utnyttjar det skamlöst. I stort sett samtliga siffror de presenterar har bara en källa (ryska MoD), som inte direkt är kända för sin sanningsenlighet, eller så tar de dem helt ut kontext och medvetet döljer sådant som motsäger deras narrativ.

Som t.ex. när de påstår att ”X Leo stridsvagnar slagits ut”, fast det typ innebär en vecka på verkstaden och sen är den tillbaka i fält…

Jo, jag vet att många på detta forum älskar att hacka så fort de hittar en siffra eller någon information som inte stämmer till 100% enligt vad de själva har för information.
Informationen i detta krig är nog många gånger helt fel då som du säger, ingen vet hur personer räknar på just detta med om en tanks är utslagen eller bara skadad. Allt går att laga med det är bara en fråga om kostnader och tid så då får man helt enkelt fråga sig själv om det är värt det eller om det är bättre att ha fordonet som en reservdelsbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in