2023-07-04, 06:38
Medlem
Hackenbush55s avatar
Har tappat mobiler ett antal gånger men aldrig har någon skärm spruckit.
Citera
2023-07-04, 06:52
Medlem
Har aldrig spruckit genom fall eller så. Har hänt att det spruckit 2 gånger tidigare genom att vikt has lagts över fickan.
Vilket händer en hel del gånger när man är en form av mekaniker...
Citera
2023-07-04, 07:03
Medlem
Jag har sett att en del människor har mobilen i bakfickan. Det är väl det så kallade mobilknäckarmodet som gör sig gällande. Jag kan förstå att folk tappar sina mobiler, för en del mobiler är ju glashala att hålla i. Fast det kan man ju skydda sig mot om man har ett fodral till mobilen.
Citera
2023-07-04, 07:05
Medlem
Håller med folk är klantiga skulle jag tro, eller några kanske har maximal otur…Haft säkert 15 olika iPhones men aldrig lyckats ha sönder skärmen.
Har den dock alltid i case
Citera
2023-07-04, 08:35
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistergreatest
Har haft mobiltelefoner i 20års tid.
Aldrig tappat en så den går sönder.

Jag har gjort mycket, kört cross, kört fyrhjulingar, fiskat.
Målat hus, renoverat och fixar. Massor grejjer med mobilen i fickan.
Aldrig lyckats paja en telefon.

Hur i helsike gör ni?

Ser massor med folk som har spricka eller flera i skärmen.
Och de som köpt sin 10tusen kronors lur ska skryta, jag säger om en månad är skärmen paj
så vad gör det för skillnad.

Ja vad händer.
Som jag sa, dom pajar den.

Så sjukt irriterande. Löjligt med. HUR?
Är det någon ADHD fel eller annan sjukdom?
Hur lyckas man ta sönder skärmen, och ofta även ?

Jag själv är aldrig rädd om mobilen, aldrig, kör billigare variant 2-3 tusen kronors.
Byter var 3e eller 4e år, och då är de i gott skick till utseendet men kan ha lite strul med batteritid eller annat.

På samma tema måste man ställa sig frågan - varför monterar folk inte ett greppskydd på sin mobil?

Har haft det de senaste 5 åren, en såndär grej med ett litet resårband man limmar fast på baksidan av mobilen och sedan sticker fingret genom. Omöjligt att tappa den nästan. De få gånger jag tvingas ta ut mobilen ur skalet (har limmat greppskyddet på skalet) känns den hal som en ål och com att den ska fara iväg för minsta lilla. Inte minst är det skönt att kunna t.ex. ta upp mobilen medans man cyklar, för navigering etc. Men även när man bara går på stan eller i skogen och riskerar att snubbla eller att nån stöter till en.

Har aldrig spräckt en skärm de 25 år jag ägt mobiltelefoner.
Citera
2023-07-04, 08:39
Medlem
Jag har spräckt 4 skärmar. Alla gånger var ren klantighet typ trilla på cykeln på asfalt, glömma att man har kvar telefonen i fickan på ett utegym, lade telefonen på handfatskanten i badrummet med klinkergolv osv. Har aldrig tappat telefonen normalt sett vid vanligt bruk och använder aldrig skal. Lever ett aktivt liv.
Citera
2023-07-04, 08:41
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Ja man undrar hur en del gör. Aldrig haft sönder en enda display. Använde skärmskydd och så vidare i yngre dar när man la 7 månadspengar på en telefon men har inte använt varken displayskydd eller skal sedan typ 2011...

Om man nu ska ha en telefon i ca 2-4 år som sedan blir värd 0 spänn, vad är då poängen med att hålla den repfri? Njuter man mer av att ha en repig plastfilm över mobilen i 3 år och sen när man ska kassera skiten kan man dra bort filmen och äntligen njuta av den repfria displayen i två timmar innan man skrotar skiten?

Man kan ju byta displayskyddet om man nu lyckats repa det till förbannelse (vilket jag då aldrig lyckats med på vanliga "härdat-glas"-repskydden). Det har hänt en del sedan 2011 när det vanliga var nåt meningslöst plastskit som bara blev bubbligt och gick sönder...

Sen beror det på vad man har för telefon - köper man nåt billigt skit så kan jag hålla med, men t.ex. en 3 år gammal Galaxy S20 kan man ju bevisligen kränga för 3500 kr tre år senare.
Citera
2023-07-04, 08:48
Medlem
Ghastens avatar
Tappat mobilen ett antal gånger haft tur mobilen hamnat rätt. Vissa spräcker vid första fallet.
Citera
2023-07-04, 10:30
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Men en telefon kan lätt gå från i perfekt skick till obrukbar på en sekund. Och då sitter man där utan Swish, utan mejl, utan Bankid, utan SJ-app etc.

Fast man är väl inte längre utan allt man behöver bara för att ens huvudtelefon går sönder? Om min telefon skulle gå sönder så tar jag fram den förra telefonen ur byrålådans mörka djup. Eller sparar inte folk sin "förra generationens" telefon?

Har bara haft sönder en enda telefon vad jag minns, en Ericsson T28 som hamnade i Fyrisån Men oavsett det så ser i alla fall jag till att ha en reservlösning utifall att olyckan, eller småbarn, skulle vara framme.
Citera
2023-07-04, 12:10
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Fast man är väl inte längre utan allt man behöver bara för att ens huvudtelefon går sönder? Om min telefon skulle gå sönder så tar jag fram den förra telefonen ur byrålådans mörka djup. Eller sparar inte folk sin "förra generationens" telefon?
Det jag sett, och jag har lagat en bunt telefoner åt vänner och bekanta, är att det är samma personer som återkommer med trasiga mobiler. Det betyder alltså att de inte har någon gammal liggandes för den blev lika skadad.
Citera
2023-07-04, 12:39
Medlem
swehacks avatar
Jag undrade samma sak för inte många år sedan, har alltid varit en nörd som tagit hand om min elektronik. Har haft mobiltelefoner sedan slutet av 90-talet, Nokia, Ericsson, Sony, iPhone, HTC, LG, Google Android osv..

Jag har personligen aldrig känt behov att skaffa skal för att skydda min telefon t.ex..

Mina vänner med ADHD t.ex. kan plötsligt bara kasta telefonen 20 meter för att dom blir arga, eller kasta den hårt in i soffan så studsar den ner på golvet. Så där är det inget mysterium varför dom har spruckna skärmar hela tiden.

Jag ansåg mig alltid vara lite mer sansad, trots det har jag spräckt två skärmar under mina 24+ år med mobiltelefoner.

Kan berätta om lite exempel, kan ta morsan först för det var en ganska rolig historia jag aldrig glömmer. Det var en Nokia 5110 och hon packade något in i skuffen på bilen, så la hon mobilen på kanten där luckan till skuffen stängs, för hon ville bara lägga undan den så hon hade händerna fria.

Medans hon lekte Tetris i skuffen glömde hon så klart bort att hon hade telefonen där och stängde luckan, ville inte stängas, en gång till men hårdare, hårdare! Sen insåg hon vad hon gjort! Telefonen levde men skärmen var spräckt.

Min första var 2011, hade precis fått nytt fett jobb, firmatelefon iPhone av någon aktuell version. Ett villkor för anställningen var att jag skulle skaffa körkort, så jag tog körlektioner under arbetstid. Mitt under en lektion ringde det från jobbet om en incident, så jag skyndade tillbaka, tog taxi till kontoret, hade inga pengar så jag sprang till bankomaten, betalade taxin, de ringde igen från jobbet, på vägen från taxin tappade jag telefonen så den gled över marken och skärmen var totalspräckt.

Andra gången var nyss, köpte en Google Pixel 6 i 2022 tror jag. Ute och reser i balkan med den, mycket stengolv. Jag har redan tappat den ett par gånger hemma på parkett, inga skador, men en gång för mycket på stengolv så fick den en synlig spricka i hörnet, och lite sönderkrasat hörn där också på skärmen. Funkar bra men jag skäms.

Det är helt enkelt situationer där man inte tänker, man har huvet fullt av annat och mobilen glider ur handen, eller glider ner från soffan, eller glider ur fickan av några dumma shorts med dumma fickor.
Citera
2023-07-04, 13:16
Medlem
M_A_Rs avatar
Jag är en fumlig klant av naturen och tappar ofta mina grejor. En rolig episod som inträffade för några år sedan är när jag kvistade grenar på en stor fallen trädstam med en tung machetekniv med ett stort lövformat blad, när kniven helt plötsligt slinter ur näven på mig. Den landade med spetsen först på toppen av en av mina läderkängor och gjorde ett hål. Mirakulöst nog klarade sig mina tår helt oskadda. Men jag var så klart tvungen att köpa nya kängor. Sedan dess är alla mina macheteknivar fästa vid min handled med ett snöre under arbetets gång, utifall att. Samtliga dessa knivar är försedda med ett hål i änden där man kan fästa ett snöre om man så önskar, och jag kan intyga att det inte finns där bara för skojs skull.

Vad gäller mobiltelefoner så hoppade jag på smartphone-tåget relativt sent. Min första smartphone var en Samsung Galaxy S2 som jag införskaffade 2012. Jag var mycket nöjd med den tills den tvärdog efter tre år och två månader. När jag försökte sätta på den igen, så stängde den bara av sig igen. Min nästa telefon var en LG G3 som jag tyckte mycket om. Bra skärm, bra kamera. Jag gillade att man kunde byta batteri enkelt själv, något som numera är nästintill helt utdött. Efter ett år så tappade jag den i marken och spräckte skärmen. Den fungerade dock som vanligt, förutom att touchfunktionen inte funkade på den lilla yta som var spräckt. Jag brydde mig inte om detta utan fortsatte använda telefonen. Sommaren 2019 var jag på Skrea strand och hade glömt att jag hade telefonen i fickan på mina badshorts. Telefon och havsvatten är en dålig kombo. För övrigt inte första telefonen jag dränkt. Förstörde en gammal Nokia 6150 en gång för länge sedan, när jag hade glömt att skruva på korken till min vattenflaska ordentligt efter en gymsession. Både flaskan och mobilen låg i gymväskan.

I alla fall, efter händelsen på badstranden köpte jag en ny mobiltelefon samma dag. Det blev en Motorola G7 Plus den här gången. En bra telefon som gett mig otroligt bra valuta för pengarna. Tror jag gav 3200 eller något för den när den var sprillans ny. Hösten 2021 någon gång tappade jag telefonen rätt ner i asfalten när jag var ute på stan från över en meters höjd. Telefonen var skyddad av ett plånboksfodral, men det var naturligtvis öppet vid tillfället (suck) och den landade på marken med skärmen före och jag var övertygad om att nu var det kört. Men märkligt nog verkade det som att den klarade fallet helt oskadd. Efter ett tag märkte jag dock att det hade uppstått en spricka tvärs över hela telefonen. Den syns dock inte när man tittar rakt framifrån, utan när man vrider på telefonen och tittar från en annan vinkel. En smula irriterande, men ingenting som påverkar funktionen överhuvudtaget. Jag är så nöjd med den telefonen att jag valt att behålla den som back up-telefon, trots att jag köpt en ny. Min nya telefon är en Motorola G73 och den är i skrivande stund helt ny. Och jodå, jag är nöjd med den. Trodde jag skulle behöva betala 3490 kronor för den, men de sålde den till mig till kampanjpris för endast 2990 kronor. Helt perfekt. Varför betala mer för en mobiltelefon? Får se hur länge skärmen klarar sig den här gången, he he.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in