Citat:
Ursprungligen postat av
akademikerfyllo
Nu vet ju Putin var han har chefen på RT exempelvis. Det skulle inte förvåna mig om hennes karriärvägar blir stängda. Det är uppenbarligen förhastat av henne att dra den slutsatsen på lösa grunder, då hon inte har alla fakta på hand. Individer som drar slutsatser utan underbyggande fakta kan Putin de facto inte lita på, oavsett om illojalitet ligger bakom eller inte.
Vad du helt bortser ifrån är att varje erövrad meter kostar Ukraina mannar och materiel i en förödande omfattning. Detta har vare sig Ukraina eller väst råd med. Inget luftherravälde och för lite ammunition. Då blir detta det dystra facit. Väst kan mycket väl dra igång tredje världskriget med sina provokationer och false flags, men i Ukraina vinner de inte.
Menar du att Putin skulle sparka sina ytterst lojala propagandister Sokolyov och Simonyan, som båda tydligt visat sin avsky över Prigozjins uppror och marsch mot Moskva? Är det inte snarare så att teorin om att Putin riggat detta uppror är lika befängd som den låter?
Vad gäller kostnaderna för Ukraina för att befria sitt territorium från utländsk ockupation så är de utan tvivel betydande. Varje km^2 betalas med blod, så är krig. Men Sovjetunionen förlorade miljoner soldater bara i Ukraina under WWII. Lycka till att hitta en ryss idag som menar att det var en dålig idé. Samma sak gäller Frankrike som offrade miljoner soldaters liv i WWI för att befria ca 20% av landet från tysk ockupation, dvs ungefär samma andel som Ukraina vill befria idag. Hitta en fransman som tycker att man skulle gett upp i stället.
Jag föreslår att du och jag och alla andra låter Ukraina bestämma vad de tycker sitt territorium är värt. Vi kan och ska inte värdera vad en km^2 ukrainsk jord är värd, idag och i framtiden. Bara de kan göra det. Vad vi kan bestämma är om vi vill hjälpa dem med pengar och vapen för att driva ut inkräktaren och det rungande svaret från väst är: ja, det vill vi absolut göra. Självklart har vi råd med det.