2023-07-03, 17:28
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar:
Det är värre än så. Inte ens propaganda-cheferna på rysk stats-tv försöker dölja att Prigozjin och Wagner PMGs myteri var både allvarligt och en tragedi, se t.ex. chefen på RT Margarita Simonyan i detta klipp:
https://youtu.be/bY-zTi_ZXtw

Så när vi ser ideer om att ”Putin spelar 5D-schack” med detta upprorsförsök så är det en hemkokt teori bland Kreml-trogna i väst som inte stämmer med vad rysk stats-media tycker och säger. Det liknar reaktionerna efter tillbakadragandet från Kiev förra våren liksom de ryska reträtterna från Kharkiv och Kherson i höstas. I rysk stats-tv var man ursinnig över förödmjukelsen, men bland Rysslands supporters i väst var allt bara en smart strategisk reträtt (från territorier som Ryssland annekterat!).

Samma sak gäller synen på den Ukrainska motoffensiven. Den går så långsamt att den skall ses som en katastrof och misslyckande för Ukraina enligt de Kreml-trogna. Men från ett officiellt ryskt perspektiv pågår ett försvarskrig där Ukraina erövrar ryska områden (dvs de som olagligen annekterades i september 2022). Varje meter som Ukraina erövrar gör den ryska drömmen om erövring av dessa fyra oblast än mer osannolik.

Nu vet ju Putin var han har chefen på RT exempelvis. Det skulle inte förvåna mig om hennes karriärvägar blir stängda. Det är uppenbarligen förhastat av henne att dra den slutsatsen på lösa grunder, då hon inte har alla fakta på hand. Individer som drar slutsatser utan underbyggande fakta kan Putin de facto inte lita på, oavsett om illojalitet ligger bakom eller inte.

Vad du helt bortser ifrån är att varje erövrad meter kostar Ukraina mannar och materiel i en förödande omfattning. Detta har vare sig Ukraina eller väst råd med. Inget luftherravälde och för lite ammunition. Då blir detta det dystra facit. Väst kan mycket väl dra igång tredje världskriget med sina provokationer och false flags, men i Ukraina vinner de inte.
Citera
2023-07-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Det dödas ca 500-1000 ryssar dagligen, ingen större nyhet för oss som har följt utvecklingen i kriget.

Vart kommer dessa uppgifter ifrån är alltså det jag undrar?

Kan du hjälpa mig med en källhänvisning ?
Citera
2023-07-03, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Spelar det någon roll, hur stora siffrorna är?
Skulle 100 om dagen eller 1000 om dagen, i döda, göra det bättre för dig?

Är man intresserad av den faktiska verkligheten så är såklart verkliga siffror av intresse, det kan nog dom flesta förstå.
Citera
2023-07-03, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28

Du får läsa i tråden. Världens underrättelsetjänsters samlade bedömningar (utom Ryssland och Nordkorea) ligger i det häradet.
Citera
2023-07-03, 17:32
Medlem
Melange5738s avatar
Ukraina har bombat ett flygfält i Yeisk. Kanske redan har ATACMS isf.
Citera
2023-07-03, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Nu vet ju Putin var han har chefen på RT exempelvis. Det skulle inte förvåna mig om hennes karriärvägar blir stängda. Det är uppenbarligen förhastat av henne att dra den slutsatsen på lösa grunder, då hon inte har alla fakta på hand. Individer som drar slutsatser utan underbyggande fakta kan Putin de facto inte lita på, oavsett om illojalitet ligger bakom eller inte.

Vad du helt bortser ifrån är att varje erövrad meter kostar Ukraina mannar och materiel i en förödande omfattning. Detta har vare sig Ukraina eller väst råd med. Inget luftherravälde och för lite ammunition. Då blir detta det dystra facit. Väst kan mycket väl dra igång tredje världskriget med sina provokationer och false flags, men i Ukraina vinner de inte.

Får du in nedskjutna helikoptrar och flygplan i din nya historia som du valt att tro på också? Det börjar bli många för dig nu. Kinzhal som inte kan skjutas ned, men ändå blir nedskjutna så alla ser etc. Hur orkar du tro på saker om och om igen?
Citera
2023-07-03, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Du får läsa i tråden. Världens underrättelsetjänsters samlade bedömningar (utom Ryssland och Nordkorea) ligger i det häradet.

Siffrorna kommer från ukrainska myndigheter påstås det i tråden. Att världens alla underrättelsetjänsten skulle varit med analyserat fram dessa siffror låter som något man hittar på för småbarn....
Citera
Medlem
Citat:
Det har alltså inte bekräftats av den ryska administration men en brittisk tidning har fått information från en rysk NGO om flygrutter för det ryska president planet. Eller vad vill du visa med länken?

Som du nu brukar skriva.
Kan DU bekräfta att det inte kommit från ryssarna?
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Höjdare från Nato påstår att ryssen har satt in nästan alla sina tillgängliga styrkor i Ukraina nu.

Citat:
Russia attracted 94% of its forces to the war in Ukraine, — NATO Admiral Bauer.

https://t.me/Donbas_Operativniy/46596
Citera
2023-07-03, 17:35
Avslutad
Citat:

Cornucopia antar jag som hänvisar till Ukrainska försvarsmakten som samlar ihop bekräftade kills. Kanske inte den mest tillförlitliga källan men ändå klasser bättre än ryssens bullshit.
Citera
2023-07-03, 17:36
Medlem
Citat:
Siffrorna kommer från ukrainska myndigheter påstås det i tråden. Att världens alla underrättelsetjänsten skulle varit med analyserat fram dessa siffror låter som något man hittar på för småbarn....

Kan du bekräfta att dwt INTE kommer från världens underrättelsetjänster o att det är något man huttar på för småbarn…

Du ser hur löjligt det blir när du jämt kommer med ”kan du bekräfta ”
Citera
2023-07-03, 17:36
Medlem
Snapcounts avatar
Zelensky visar inga tecken på att kompromissa med Msokva :

War won't be over until Crimea is back in Ukrainian hands, Zelenskyy says
The Ukraine war will not be over until Crimea is back in Ukrainian hands, Volodymyr Zelenskyy has said.

"We cannot imagine Ukraine without Crimea," the Ukrainian president told CNN. "And while Crimea is under the Russian occupation, it means only one thing: the war is not over yet."

Asked if he could envisage a scenario in which peace could be achieved without Crimea, he said: "It will not be victory then."

https://news.sky.com/story/ukraine-russia-war-latest-counteroffensive-putin-prigozhin-wagner-live-updates-blog-12541713
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in