Citat:
Ursprungligen postat av
dundersnyting
Jag har blivit tvingad genom hot om våld att betala för programmet, så självklart ska jag åtminstone få skvallra hur mycket jag vill om innehållet, speciellt när en av deltagarna är så pass störd som Arvid. Han tror liksom att han har någon som helst auktoritet att lära upp andra om deras känslor, när han i själva verket är helt tom inuti och allt han gör är att citera olika floskler han hört terapeuter säga genom åren, självklart iklädd t-shirten från försvarsmakten.
Ja. Arvids riddare snackar om ”jantelag” men Jantelagen i Sverige handlar snarare om att skamma andra att sluta ifrågasätta saker. Heter det att psykologerna i programmet är ”experter” så är det
lag! Och det ska vara tabu att ifrågasätta dom. Se programledaren Helles ogenerade utspel mot tittarna med ”fittor” som tyckt ovälkomna saker om hennes älsklingsprogram.
Jämför med Frankrike där det är
helt ok att ifrågasätta auktoriteter.
Helt. Bönder kan blockera motorvägar och lugnt grilla korv mitt i körfältet när olika politiska beslut inte passar. Folk går ut på gatan och är vansinniga när olika beslut tagits som missgynnat dom. Men
här i Sverige blir jantesvenskarna istället vansinniga på dom som protesterar. Flera i tråden har redan höjt dom där realitydeltagarna till en piedestal där dom är
kända från tv, se tex Mendokses inlägg om att Arvid skulle vara
extremt framgångsrik och tillhöra ett övre socialt skikt, antagligen för att han varit med i en dokusåpa. Då blir det
kaos i huvudet när jantesvenskarna ser andra svenskar kritisera och inte visa vördnad i kyrkbänken. Här håller vi käften och accepterar och
ingen är förmer nog att börja resonera öppet mot tingens ordning, alla ska bara hålla käften och känna sig som en i mängden som inte får sticka ut och
tycka saker!