2023-07-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nej, jag måste kunna vara på flera ställen samtidigt för att få en komplett överblick.

FE-videor? Ja det var väl några 2015 typ.

Ni säger alltid att det inte fungerar på en platt jord och använder en sfär som referens när ni tolkar vad ni ser. Visst kanske världen är totalt utforskad och vi förstår allt.
Men om jorden är platt så funkar det ju uppenbarligen på samma sätt och du kommer se samma saker på samma sätt.

Men du kan ha rätt visst. Du kan ha fel å.
Jag kan säkert ha fel, men det kan de inte ha, alla miljoner som bor på södra halvklotet.

Vi säger att solens gång inte kan fungera på en platt jord, men du säger att det kan solens gång uppenbarligen. Båda kan inte vara rätt, och du vill uppenbarligen inte göra något för att undersöka vad som är rätt. Det är förståeligt, för sanningen kan vara farlig för dem som har hittat sin plats i livet.

Den 22 december är solen uppe i 17 timmar och 20 minuter i Ushuaia i södra Argentina. Titta på den enda kartan som FE accepterar och se om solens gång kan matcha kartan. Det är sådana saker jag menar med att undersöka vad som är sant om man är intresserad av sanningen.
Citera
2023-07-03, 12:03
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ja vill jag veta mer om solen gör jag det.
Och solen går troligtvis inte upp, exakt som moln inte möter backen längre bort. Kan inte lita på människor när sånt sker med vårat perspektiv.
Det här verkar vara ytterligare en sak som ligger bortom din förmåga att förstå.
Du förstår uppenbarligen inte vad det säger om jordens form. Eller också gör du det och förstår att det är ett bevis för att jorden är sfärisk. Därför kommer du med svepskäl för att inte utföra något eget försök eller experiment.

Vad är din anledning till att befinna dig på flera platser samtidigt? Om det inte var för att se hur ljust det är på dessa platser.
Senast redigerad av Mr.KlockRingare 2023-07-03 kl. 12:06.
Citera
2023-07-03, 12:15
Medlem
Citat:
Ett motbevis mot teoretisk astrofysik?
Har presenterat flera. Sen om du har en egen teori så får du ha det. Vi pratar ändå bara om koncept, fantasi och människors bristfälliga tolkningar.

Hade jag haft backning och en offentlig roll skulle jag nog kunna lägga fram en teori som jag vet e falsk men trovärdig.
Att kunna tänka brett är inte bevis.

Jag förstår om det verkar som fjanteri.
Men det är inte mitt fel.

Det är inte ditt fel att du fjantar? Nä, det är väl din kompis Mol an som fjantar?
Du är så full med skit och endast i tråden för att fjanta så egentligen borde du få ett kok stryk av dina föräldrar men de sitter väl höga i någon park.

Du har inte kommit med något som håller och verkar ju inte kunna det heller. Så när kommer du med något hållbart som inte behöver specialregler för att kunna fungera?
Citera
2023-07-03, 12:15
Medlem
Citat:
Du är ju inte intresserad av sanningen när du försöker kasta nån modell på mig, sen förklara varför jag har fel om det du tror.

Läs svaret ovan för resten.

Ja sanningen kan ju vara det.
Brukar bli aggressiva utfall.
Vad skulle du vilja veta om? I den här tråden trodde jag att vi diskuterade om jorden är platt eller rund. Vad solen än är, så vet vi när och åt vilket håll vi ser den. Det är ett faktum att solen är synlig i Ushuaia 17 timmar den 22 december. Du kan fråga någon som bor där, eller så kan du resa dit. Jag slänger ingen modell på dig, men det verkar inte som att du är intresserad av ämnet alls. Varför inte? Är du inte intresserad av att undersöka om plattjordsmodellen stämmer överens med verkligheten?
Citera
2023-07-03, 12:24
Medlem
Citat:
Nej, jag måste kunna vara på flera ställen samtidigt för att få en komplett överblick.

FE-videor? Ja det var väl några 2015 typ.

Ni säger alltid att det inte fungerar på en platt jord och använder en sfär som referens när ni tolkar vad ni ser. Visst kanske världen är totalt utforskad och vi förstår allt.
Men om jorden är platt så funkar det ju uppenbarligen på samma sätt och du kommer se samma saker på samma sätt.

Men du kan ha rätt visst. Du kan ha fel å.

Herr rövhål, hur tänker du när navigering som bygger på WGS84 stämmer otroligt exakt, vad för annat system fungerar tänker du? Om det stämmer så exakt och du inte kan förklara hur navigering på en icke sfärisk jord går till så har du rätt mycket att fundera på varför du sitter och fjantar dig bakom tangenterna.
Citera
2023-07-03, 12:41
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Sluta förvirra förmåga att förstå med, Hmm, tänk om det är så här istället, som du inte har kapacitet att förstå.

Vad som är min anledning?
Kontroll av parametrar. Kalla det multiobservation eller nåt.
Vad tror du att du kan uppnå med din multiobservation?

Om du nu faktiskt skulle kunna befinna dig på två platser samtidigt skulle du kunna observera att det samtidigt är skymning på en plats och gryning på en annan plats, om de befinner sig tillräckligt långt från varandra. Det är ett fakta som du ganska enkelt kan verifiera.

Har du någon förklaring till att detta fenomen skulle kunna uppstå på en platt jord?
Citera
2023-07-03, 12:50
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vad skulle du vilja veta om? I den här tråden trodde jag att vi diskuterade om jorden är platt eller rund. Vad solen än är, så vet vi när och åt vilket håll vi ser den. Det är ett faktum att solen är synlig i Ushuaia 17 timmar den 22 december. Du kan fråga någon som bor där, eller så kan du resa dit. Jag slänger ingen modell på dig, men det verkar inte som att du är intresserad av ämnet alls. Varför inte? Är du inte intresserad av att undersöka om plattjordsmodellen stämmer överens med verkligheten?

Plattjordsmodellen? Nä.

Jag är intresserad av hur återkommande cykler uppstår. Hur solens 17 timmar gör jorden rund och om det finns några andra förklaringar till samma fenomen.
Citera
2023-07-03, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Vad tror du att du kan uppnå med din multiobservation?

Om du nu faktiskt skulle kunna befinna dig på två platser samtidigt skulle du kunna observera att det samtidigt är skymning på en plats och gryning på en annan plats, om de befinner sig tillräckligt långt från varandra. Det är ett fakta som du ganska enkelt kan verifiera.

Har du någon förklaring till att detta fenomen skulle kunna uppstå på en platt jord?

Har en förklaring att det uppstår. Resten är bara spekulation.

Men att det är skymning på en plats och gryning på en annan förklaras väl lätt om det är solen som cirkulerar över oss. Men har ingen aning om den gör det.
Citera
2023-07-03, 12:57
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Plattjordsmodellen? Nä.

Jag är intresserad av hur återkommande cykler uppstår. Hur solens 17 timmar gör jorden rund och om det finns några andra förklaringar till samma fenomen.
Presentera en annan förklaring till detta fenomen än att jorden är rund.

För att citéra vad du nyligen skrivit: "Hmm, tänk om det är så här istället, som du inte har kapacitet att förstå."
Tänk om det är så att jorden är sfärisk. Har du något argument som säger emot detta?
Citera
2023-07-03, 13:00
Medlem
Citat:
Plattjordsmodellen? Nä.

Det är trevligt. Då är vi överens. Då förväntar jag mig att du undersöker om det finns andra förklaringar till att solen varit uppe i mer än 17 timmar den 22 december. Om du försöker förstå måste det vara ett intressant ämne.
Citera
2023-07-03, 13:03
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Har en förklaring att det uppstår. Resten är bara spekulation.

Men att det är skymning på en plats och gryning på en annan förklaras väl lätt om det är solen som cirkulerar över oss. Men har ingen aning om den gör det.
Presentera denna förklaring då.

Varför är det mörkt på jorden vissa tider om solen ständigt cirkulerar över oss?
I sådant fall går den ju inte tillräckligt långt ner för att skugga jordytan.
Citera
2023-07-03, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Presentera denna förklaring då.

Varför är det mörkt på jorden vissa tider om solen ständigt cirkulerar över oss?
I sådant fall går den ju inte tillräckligt långt ner för att skugga jordytan.

Jag sa jag inte har en aning. Det var en berättelse utan grund i nåt.
Nåt händer. Men bara för du har en tolkning gör det inte jorden rund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in