2023-07-03, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
700000 barn har kidnappats till Ryssland. Hur många föräldrar vill hellre ha tillbaka sina barn än kriga vidare? Det kommer att bli interna konflikter i Ukraina snart.

Först, källa på att 700 000 barn har kidnappats. Att det är många vet vi men först en källa från dig. Sedan - om det vore så - så skulle Ukraina kriga än mer för att inte fler barn ska kidnappas av ryssarna. Inga barn kommer att komma tillbaka så länge ryssarna inte ställs till svars för sina krigsbrott. Det kommer de inte göra så länge ryssarna ockuperar och krigar. Om du tror att ryssarna lämnar tillbaka barn om Ukraina "ger upp" är du korkad. Då erkänner ju Ryssland sina krigsbrott, dvs att de faktiskt kidnappat och deporterat ukrainska barn.
Citera
2023-07-03, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Et radioaktivt Khersondelta gör att Rysslands fiende blir nekad åtgång till området.
Även Ryssland och dess eventuella vänner nekas ju åtkomst till området.
Ett pågående radioaktivt utsläpp kan ju dessutom blåsa in över Rysshelvetet själv.

Förmodligen kan detta framkalla någon form av missnöje hos Putins undersåtar.
Citera
2023-07-03, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Tror seriöst inte på dessa siffror. Att det dör soldater varje dag, visst, men inte 600 om dagen. Är det verkligen döda? Inte skadade och döda?
Nesten alle russere som får litt mer enn en liten skade ved fronten dør, for Russland har aldri brukt penger på å ta vare på skadde soldater. Det har de selv sagt ved flere anledninger.
Citera
2023-07-03, 11:00
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Spelar det någon roll, hur stora siffrorna är?
Skulle 100 om dagen eller 1000 om dagen, i döda, göra det bättre för dig?
Det spelar stor roll. Inte för mig men för kriget.
Citera
2023-07-03, 11:02
Medlem
Taggads avatar
Minröjande svensk skadad i bakhåll i Zaporizjzja 🇸🇪🇺🇦

Citat:
– Den allvarligaste skadan jag har är väl det krossade skallbenet. Jag har en fontanell igen. Armen ser värst ut, en skottskada, benet är brutet. Och det är väl det som är minst allvarligt.

Han säger att läkarna tror att han ska bli helt återställd.

– Min förhoppning är att kunna ta sjukledigt och åka hem och träffa familjen.
https://omni.se/t/striderna/6b897e27-8556-4869-9b7b-a1398b2d5707
Intervju med skadade Christopher Forsbäck i klippet här:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svenska-soldaten-skadad-i-ukraina-vi-gick-in-i-ett-bakhall
Senast redigerad av Taggad 2023-07-03 kl. 11:52.
Citera
2023-07-03, 11:04
Medlem
attogs avatar
Citat:
Det spelar stor roll. Inte för mig men för kriget.

Men vi är inte i kriget, t a b med.

Vi sitter på ett forum. Var tror du att du finner dem mm-precisa rättvisan i denna siffra?
Och vilken betydelse har det här, på forumet?
Citera
2023-07-03, 11:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Först, källa på att 700 000 barn har kidnappats. Att det är många vet vi men först en källa från dig. Sedan - om det vore så - så skulle Ukraina kriga än mer för att inte fler barn ska kidnappas av ryssarna. Inga barn kommer att komma tillbaka så länge ryssarna inte ställs till svars för sina krigsbrott. Det kommer de inte göra så länge ryssarna ockuperar och krigar. Om du tror att ryssarna lämnar tillbaka barn om Ukraina "ger upp" är du korkad. Då erkänner ju Ryssland sina krigsbrott, dvs att de faktiskt kidnappat och deporterat ukrainska barn.

Från hästens egna mun :

Russland sier de har hentet 700.000 ukrainske barn Russland har hentet rundt 700.000 barn fra konfliktsoner i Ukraina til russisk territorium, sier en høytstående russisk politiker.
– De siste årene har 700.000 ukrainske barn fått tilflukt hos oss, på flukt fra bombingen og artilleriangrepene i konfliktsonene i Ukraina, skriver Grigorij Karasin på Telegram.

Han leder utenrikskomiteen i føderasjonsrådet, overhuset i Russlands nasjonalforsamling.

https://www.nrk.no/nyheter/russland-sier-de-har-hentet-700.000-ukrainske-barn-1.16469427
Citera
2023-07-03, 11:08
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Men vi är inte i kriget, t a b med.

Vi sitter på ett forum. Var tror du att du finner dem mm-precisa rättvisan i denna siffra?
Och vilken betydelse har det här, på forumet?
Då kan ju tråden stängas. Varför ska vi ens diskutera nåt alls om diskussionerna saknar betydelse?

Jag tycker som de flesta som diskuterar nåt att korrekt fakta är intressant även om inget påverkas av det. Vad är korrekt? Ja, det är ju det jag undrade för vi vet inte säkert.
Citera
2023-07-03, 11:10
Medlem
En till KA-52 har skjutits ned. Detta väl den 15nde i ordningen sista 2 månaderna?

Totalt sett har ca 50 elimineras. Ca 40 kvar har ryssarna
Citera
2023-07-03, 11:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ser varken märkning på uniformer eller flaggor på båtarna, hur gör man för att se skillnaden?

Hmm, blir kanske väldigt förvirrade strider.
Citera
2023-07-03, 11:23
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
Då kan ju tråden stängas. Varför ska vi ens diskutera nåt alls om diskussionerna saknar betydelse?

Jag tycker som de flesta som diskuterar nåt att korrekt fakta är intressant även om inget påverkas av det. Vad är korrekt? Ja, det är ju det jag undrade för vi vet inte säkert.
Det finns inga korrekta fakta angående dessa siffror.
Men både mod och prigo hänvisar till siffror kring en god bit över 200.000 döda.
Det betyder inte att det är "korrekta fakta", eller hur?
Det blir dock samtidigt inte "helt fel" bara för att du ifrågasätter siffrorna. Men du är välkommen att redovisa siffror från andra källor, och då kan en diskussion uppstå.
Citera
2023-07-03, 11:25
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ser varken märkning på uniformer eller flaggor på båtarna, hur gör man för att se skillnaden?

Ett sätt att bedöma om det som påstås är sant är att försöka hitta ursprungsvideon.
Det är inte troligt att en ryskopererad videofeed från en drönare publiceras av en ukrainare på ett ukrainskt konto först, och givetvis vice versa.

Så är detta första gången andra videon dyker upp och den gör det i en ukrainsk feed så är det rimligt att anta att det de säger om vilka som är vilka stämmer.

Är det första gången videon på de som kliver ombord publiceras av ryska konton och säger att det är ryssar är det rimligt att anta att de är ryssar.

I slutet på andra videon ser man försvarande markstridspersonal ta sig fram och göra slut på söndagsseglarna. Deras uniformer matchar mer med UKR färger än Ryssland.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2023-07-03 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in