2023-07-03, 04:00
Medlem
Jag läste en tråd på forumet om att saltvatten kan ge lockar* och nyfiken som jag är så testade jag det och blev lite lockigare i håret. Någon dag senare skvätte jag även saltvatten på ansiktet. Jag vet inte varför jag fick den ingivelsen. Några timmar senare märkte jag en sak. Huden var slätare.

Efter några dagar med denna rutin så slätades rynkor ut i pannan och de gråa påsarna under ögonen ändrade färg och huden under ögonen blev tajtare och tjockare. Efter någon vecka så tittade jag mig i spegeln och blev paff: jag ser 10 år yngre ut.

Nu kör jag två saker för huden. Dels det här saltvattnet (som jag kokar själv) samt en hudkräm med lipider**. Jag tror att ordet mirakulöst måste komma fram här. Det är precis så fantastiskt. Just kombinationen saltvatten och lipider är oslagbart.

Varför saltvatten ger denna effekt vet jag inte. Det har ju antibakteriella egenskaper, men jag tror inte att det är hela historien utan det måste finnas mer i det.

Till diskussion.

Vågar ni testa?

Och ni som testat, vilka effekter märker ni av?

----------

* (FB) Salta håret för perfekta lockar

** Locobase Repair
Citera
2023-07-03, 04:01
Medlem
Saltvattnet applicerar jag direkt efter att jag duschat. Någon timme senare tvättar jag bort det med kranvatten. Därefter applicerar jag hudkrämen. Denna tvättar jag också av med kranvatten senare.

Man behöver inte göra denna rutin varje dag.
Citera
2023-07-03, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Jag läste en tråd på forumet om att saltvatten kan ge lockar* och nyfiken som jag är så testade jag det och blev lite lockigare i håret. Någon dag senare skvätte jag även saltvatten på ansiktet. Jag vet inte varför jag fick den ingivelsen. Några timmar senare märkte jag en sak. Huden var slätare.

Efter några dagar med denna rutin så slätades rynkor ut i pannan och de gråa påsarna under ögonen ändrade färg och huden under ögonen blev tajtare och tjockare. Efter någon vecka så tittade jag mig i spegeln och blev paff: jag ser 10 år yngre ut.

Nu kör jag två saker för huden. Dels det här saltvattnet (som jag kokar själv) samt en hudkräm med lipider**. Jag tror att ordet mirakulöst måste komma fram här. Det är precis så fantastiskt. Just kombinationen saltvatten och lipider är oslagbart.

Varför saltvatten ger denna effekt vet jag inte. Det har ju antibakteriella egenskaper, men jag tror inte att det är hela historien utan det måste finnas mer i det.

Till diskussion.

Vågar ni testa?

Och ni som testat, vilka effekter märker ni av?

----------

* (FB) Salta håret för perfekta lockar

** Locobase Repair

Hur mkt salt har du i och i hur mycket vatten?
Citera
2023-07-03, 05:52
Medlem
GormDenGamles avatar
Vilket saltvatten använder du?
Citera
2023-07-03, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Hur mkt salt har du i och i hur mycket vatten?

Cirka 5 matskedar på kanske 2 liter vatten. Kolla den andra tråden jag länkade i TS för att känna dig in på hur mycket som behövs. Jag tog betydligt mindre än vad de diskuterade i den tråden.

Det blev för mycket saltvatten över när jag kokade. Jag hällde det i en sprejflaska efter att vattnet svalnat. Resten lät jag hälla ut i vasken.

Försök att inte få saltvattnet på golvet i badrummet. Det blir märken nämligen. Häll lite i handen och applicera på huden.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vilket saltvatten använder du?

Jag kokar det själv.
Citera
2023-07-03, 06:04
Medlem
Jag sökte på reddit för några dagar sedan och hittade tre relevanta trådar men ingen är helt klar på varför det fungerar. Men som det står i en av dem kenyaner badar i saltvatten när de har hudproblem.

https://www.reddit.com/r/SkincareAddicts/comments/ost217/salt_water_saved_my_skin/

https://www.reddit.com/r/SebDerm/comments/11zt5yw/this_salt_water_routine_makes_my_skin_perfect/

https://www.reddit.com/r/SkincareAddiction/comments/2ajvy4/washing_face_with_salt_water/
Citera
2023-07-03, 06:16
Medlem
En sak till. Jag har inget mjäll längre eftersom jag fortfarande använder saltvattnet i håret. Det är här jag uppdagade problemet med saltvattnet och märken på golvet. Det droppar från håret om man har i för mycket nämligen.
Citera
2023-07-03, 06:54
Medlem
Ni ska alltså INTE hälla KOKANDE vatten på huden. Låt det svalna först.
Citera
2023-07-03, 07:58
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Jag kokar det själv.

Går det lika bra med köpt?

Citat:
Ni ska alltså INTE hälla KOKANDE vatten på huden. Låt det svalna först.

Tack för klargörandet..
Citera
2023-07-03, 08:01
Medlem
Hamsterbolls avatar
Ofta blir man ju snyggare på sommaren när den spenderas vid havet. Huden får en annat glow, håret blir finare och hela ansiktet ser yngre ut. Så det funkar säkert. Själv doppar jag ansiktet i isvatten varje morgon. Kanske ska köra med saltvatten istället.
Citera
2023-07-03, 10:27
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Borde inte saltvatten torka ut huden?
Citera
2023-07-03, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Borde inte saltvatten torka ut huden?

https://www.mydcsi.com/2020/02/25/benefits-salt-water-for-skin/#:~:text=Saltwater%20is%20a%20great%20anti,can%20h elp%20to%20reduce%20inflammation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in