Jag bytte från Lada Niva 212M 2012 till Suzuki Jimny för snart 8 år sedan.(ägt 3 Suzuki Samurai innan)
Vilken skillnad!
Urtrymmena är betydligt mindre i Jimny(och Samura), som är 1/4-nr mindre bil än Niva.
Spelar ingen roll eftersom det bara är hunden och jag = ständigt fällt baksäte + nät bakom framstolar.
Vad jag saknar i Jimnyn är Niva:s fördelningslåda med differential - som går att spärra.
Vad jag INTE saknar är att Niva:s baksäte inte går att fälla fram så att man kan sitta bakom ratten.
Jag byggde då om min Niva och ersatte baksoffan med 2 Suzuki Samurai baksätesstolar.
Kvalitetsmässigt varandras motpoler.
Jimnyn har nu rullat 7 år hos mig med endast byte en posljusglödlampa.
Under Nivans 3 år hos mig fick jag byta bakaxelväxel, båda framhjulslagren, båda yttre drivknutarna, båda kompletta drivaxlarna, ett antal yttre och inre drivaxeldamasker, båda sidorna bromsar bak komplett med parkeringsbromvajrar och en bromstrumma samt bromsregulatorn vid bakaxeln, batteriet efter 3 år(svårt att få tag på då det ej är "Volvostandard"), elsystemet bråkade mycket + det elektroniska stöldlåset, kardanaxelns "knutar" mellan huvudväxellåda och fördelningslåda, bakre/sista lagret i huvudväxellådan (åtgärdade jag inte) samt undre högra A-armen.
Några rostskador åtgärdades inte genom svetsning - endast genom slipning, spackling grundning och målning.
Att man över huvud taget FÅR tillverka en så dålig bil är obegripligt.
Men man SKA en gång i sitt liv ha ägt en Niva , så man vet att uppskatta sin nuvarande bil.
Även utrustningsmässigt är skillnaden enorm.
Jimny har styrservo, ABS-bromsar, centrallås, elfönsterhissar, eluppvärmda och elmanövrerade yttre backspeglar, flera krockkuddar, VVT-motor samt sist men inte minst AC.
Efter 3 år med Niva aldrig Niva.
Suzukin jag har nu är min fjärde Suzuki.
Så var tacksam för att det inte går att köpa nya Niva.
Dock synd att den (relativt) nya importören för Suzuki väljer att inte ta in den som 4-sitsig.
Men det finns begagnade Jimny!