2023-06-30, 00:14
Bannlyst
2019 unnade jag mig en sprillans ny Lada Niva. Jag fick resa långt upp i Norrland, Sundsvall, för att få en helt ny Lada i favvofärgen blå (ja, alla Ladaägare röstar inte rött. Eftersom detta är FB måste jag väl påpeka det också...)
Detta var sista året Lada såldes i Europa eftersom järnrövarna i Bryssel beslutade att Ladas motorer inte uppfyllde de nya avgaskraven i Das Union. (Greta jublar)
Och 2022 ställde cancersvulsten Putin till så att hela världen vände Ryssland ryggen. Lada som ägs av ryska staten fick således svårt att både bygga och sälja sina bilar.

Dessa två händelser gör att jag bedömer att det framledes kan bli svårt att på ett enkelt vis unna sig en ny Lada igen. Så klart finns begagnade Lada att köpa i form av välskötta exemplar med dokumentation. Men jag tycker det är en speciell feeling att kunna köpa en ny bil, årets modell, som ingen annan suttit och kört runt och slitit på. Men jag har vissa krav:

Det skall vara en enkel, rå och robust bil utan en massa digitala skärmar, onödig elektronik, bling bling och skit. RIKTIGA reglage, tack!
Den skall ha manuell växellåda och förbränningsmotor som drivs med bensin (Greta gråter).
Den skall ha hög markfrigång och vara fyrhjulsdriven så man kan rufftufftuffa fram även i lera och snö.
Den skall ha solid färg (BLÅ!) och inte metallic som gör att man måste lacka om hela bilen om en karossdel blir paj.

Finns detta ens att köpa i Sverige nu, eller har tiden sprungit förbi mig? Ja, nuvarande bilen lär ju hålla några år till men när den är uttjänt och jag vill ha något nytt som är likvärdigt, vad tror ni?
Senast redigerad av Vetlanda-stryparn 2023-06-30 kl. 00:17.
Citera
2023-06-30, 00:34
Medlem
Bilen du söker är en Suzuki Jimny Torakku.
Citera
2023-06-30, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 500dollar
Bilen du söker är en Suzuki Jimny Torakku.
Jag har läst om dem på svensk Suzukis hemsida nu. Men de verkar inte finnas med baksäte? Tog inte med det i trådstarten eftersom jag ser baksäte som en självklarhet. (Och när det börjar bli tal om familj blir ju baksäte ett måste om man är två vuxna + barn)
Citera
2023-06-30, 10:33
Medlem
Dacia Duster är nog det närmaste i dagens läge men tyvärr har den nog en del av det du vill vara utan gissar att den har en stor infoskärm i mitten på instrumentpanelen.
Citera
2023-06-30, 12:37
Medlem
Jag bytte från Lada Niva 212M 2012 till Suzuki Jimny för snart 8 år sedan.(ägt 3 Suzuki Samurai innan)
Vilken skillnad!
Urtrymmena är betydligt mindre i Jimny(och Samura), som är 1/4-nr mindre bil än Niva.
Spelar ingen roll eftersom det bara är hunden och jag = ständigt fällt baksäte + nät bakom framstolar.
Vad jag saknar i Jimnyn är Niva:s fördelningslåda med differential - som går att spärra.
Vad jag INTE saknar är att Niva:s baksäte inte går att fälla fram så att man kan sitta bakom ratten.
Jag byggde då om min Niva och ersatte baksoffan med 2 Suzuki Samurai baksätesstolar.

Kvalitetsmässigt varandras motpoler.

Jimnyn har nu rullat 7 år hos mig med endast byte en posljusglödlampa.

Under Nivans 3 år hos mig fick jag byta bakaxelväxel, båda framhjulslagren, båda yttre drivknutarna, båda kompletta drivaxlarna, ett antal yttre och inre drivaxeldamasker, båda sidorna bromsar bak komplett med parkeringsbromvajrar och en bromstrumma samt bromsregulatorn vid bakaxeln, batteriet efter 3 år(svårt att få tag på då det ej är "Volvostandard"), elsystemet bråkade mycket + det elektroniska stöldlåset, kardanaxelns "knutar" mellan huvudväxellåda och fördelningslåda, bakre/sista lagret i huvudväxellådan (åtgärdade jag inte) samt undre högra A-armen.
Några rostskador åtgärdades inte genom svetsning - endast genom slipning, spackling grundning och målning.

Att man över huvud taget FÅR tillverka en så dålig bil är obegripligt.
Men man SKA en gång i sitt liv ha ägt en Niva , så man vet att uppskatta sin nuvarande bil.

Även utrustningsmässigt är skillnaden enorm.
Jimny har styrservo, ABS-bromsar, centrallås, elfönsterhissar, eluppvärmda och elmanövrerade yttre backspeglar, flera krockkuddar, VVT-motor samt sist men inte minst AC.

Efter 3 år med Niva aldrig Niva.
Suzukin jag har nu är min fjärde Suzuki.

Så var tacksam för att det inte går att köpa nya Niva.

Dock synd att den (relativt) nya importören för Suzuki väljer att inte ta in den som 4-sitsig.
Men det finns begagnade Jimny!
Citera
2023-06-30, 15:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbryt76
Dacia Duster är nog det närmaste i dagens läge men tyvärr har den nog en del av det du vill vara utan gissar att den har en stor infoskärm i mitten på instrumentpanelen.
Mjo, allt som har såna infoskärmar går fetbort tyvärr.
Citera
2023-06-30, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
Mjo, allt som har såna infoskärmar går fetbort tyvärr.

Tyvärr verkar varenda biljävel ha det, trist utveckling.

Severin i Skåne kanske har någon "ny" osåld Niva kvar även om den har några år på nacken?

Lada är bäst ingen protest! 😉
Citera
2023-07-01, 23:56
Medlem
peterpanps avatar
Suzuki Jimny eller Jeep Wrangler.
Citera
2023-07-02, 12:34
Medlem
IceEyess avatar
Slopa kravet på markfrigång och fyrhjulsdrift och investera i en Volvo 142.
Citera
2023-07-02, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vetlanda-stryparn
2019 unnade jag mig en sprillans ny Lada Niva. Jag fick resa långt upp i Norrland, Sundsvall, för att få en helt ny Lada i favvofärgen blå (ja, alla Ladaägare röstar inte rött. Eftersom detta är FB måste jag väl påpeka det också...)
Detta var sista året Lada såldes i Europa eftersom järnrövarna i Bryssel beslutade att Ladas motorer inte uppfyllde de nya avgaskraven i Das Union. (Greta jublar)
Och 2022 ställde cancersvulsten Putin till så att hela världen vände Ryssland ryggen. Lada som ägs av ryska staten fick således svårt att både bygga och sälja sina bilar.

Dessa två händelser gör att jag bedömer att det framledes kan bli svårt att på ett enkelt vis unna sig en ny Lada igen. Så klart finns begagnade Lada att köpa i form av välskötta exemplar med dokumentation. Men jag tycker det är en speciell feeling att kunna köpa en ny bil, årets modell, som ingen annan suttit och kört runt och slitit på. Men jag har vissa krav:

Det skall vara en enkel, rå och robust bil utan en massa digitala skärmar, onödig elektronik, bling bling och skit. RIKTIGA reglage, tack!
Den skall ha manuell växellåda och förbränningsmotor som drivs med bensin (Greta gråter).
Den skall ha hög markfrigång och vara fyrhjulsdriven så man kan rufftufftuffa fram även i lera och snö.
Den skall ha solid färg (BLÅ!) och inte metallic som gör att man måste lacka om hela bilen om en karossdel blir paj.

Finns detta ens att köpa i Sverige nu, eller har tiden sprungit förbi mig? Ja, nuvarande bilen lär ju hålla några år till men när den är uttjänt och jag vill ha något nytt som är likvärdigt, vad tror ni?

Land Rover Defender! Inte mycket lull lull i den!
Citera
2023-07-03, 00:42
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Land Rover Defender! Inte mycket lull lull i den!

En klassisk sådan är dessutom grymt snygg (även om rätt obekväm på många sätt). Gillar verkligen utseendet på en klassisk Defender (inte de nya bulliga)!
Citera
2023-07-03, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Slopa kravet på markfrigång och fyrhjulsdrift och investera i en Volvo 142.
Märks att man är på FB när jag efterfrågar en NY bil som är i produktion så jag kan köpa årets modell, och bli rekommenderad en liten låg stadsbil som slutade tillverkas innan mina föräldrar ens var födda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in