2023-07-02, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, jag misstror inte alls polisen.
De letade efter en levande T och tecken som kunde visa om hon befunnit sig där. Ett vant öga kan troligen ganska snabbt avgöra om så varit fallet, så jag gissar att de inte kollade så noga då där inte fanns något av intresse, bara mängder av damm.
Men även om det var helt ointressant tycker jag det är konstigt att det i FUP inte ens finns någon notering om att de kikat in.

Intressant i sammanhanget är när PMet är daterat.

Om du inte misstror polisen har jag svårt att se varför du tycker att det är intressant att se exakt datum för PM.
På vilket vis tycker du att det vore intressant?

Tillägg: I Wesströmsfallet fanns det en slask som var i princip lika stor som FUP, så mycket kan ligga där som inte är av direkt intresse för fallen.
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-07-02 kl. 09:56.
Citera
2023-07-02, 10:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag kan sträcka mig så långt som att säga att det kommer uppstå möjligheter att titta närmare i MH:s mobil. Hur det förvaltas av de inblandade parterna återstår att se.
Samtidigt tar vi med oss vetskapen om att användardatan är färskvara som jag skrivit om.

I fup har utredarna presenterat alternativ för varför det är så lite aktivitet i MH:s mobil. Exemplen är att mobilen legat orörd eller att användaren sovit. Men det finns andra anledningar som vi får se om de presenteras inför hovrätten.

Haha, det räcker nog med att guida här. Många är ju intresserade om kriminalfall så kan man få bättre förståelse för den tekniska biten så kanske man ser på fallen på nya sätt.

Jag och utredarna får skratta åt varandras tillkortakommanden. Mina beror mycket på brist på insyn och deras på allt annat.

Ok, jag är ju inte så insatt i det it- tekniska, så mina gissningar i vad det skulle kunna ha varit.

Blir då mer uteslutningsmetoden.

In varit uppe och gått med mobilen men ändå inte använt den med samtal, sms, internet?

Laddat ner egna låtar på Spotify?

Ja, du ska inte avslöja för mycket, det ör inte därför jag frågar, utan på grund av min nyfikenhet och min mycket stora okunnighet här.

Åklagaren ska ju utreda objektivt, men han anser att det är färdigutrett för hans del.

Enbart om försvaret kommer med ett drag som kan fria de misstänkta, kan han behöva göra ytterligare åtgärder för att bevisa motsatsen.

Så jag misstänker att det kan bli försvaret i första hand då ( utefter mina idiotspekularioner) som kommer att titta på den här möjligheten, dvs om de får nys om den nya möjligheten och kommer att ha möjlighet att använda den förstås.

Jag kan inte smälta att man inte kollade grannens mobil medan chansen fanns.

Inte tror jag att någon utredare skrattar åt dig, men det är klart att när du inte har insyn i utredningen och vad de har stött på patrull med, är det knepigt.
Citera
2023-07-02, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hon hade nog planerat detta längre än vad någon trott, med tanke på alla taffliga "fel" hon gjort, spår hon lämnat efter sig. Trots att hon "pluggat L@ckbergs deckare.
Ju mer man penetrerar det material som finns att tillgå för oss vanliga dödliga, desto mer klarnar bilden. Johanna inväntade det rätta tillfället.
Badrummet blev perfekt, eftersom det var under renovering, det målades väl där veckan efter försvinnandet?
Taffliga utredare, bristande platsundersökningar har man sett förr..
Som vanligt är det lite väl slappt i rätten, inga tuffa utfrågningar och uppenbart inövade monologer, som när Johanna viskar vad Clea ska fråga om...

Jag hoppas innerligt att rättvisa skipas för alla inblandade.

Om JJ:s plan var att döda Tove för att komma in i kompisgänget igen så funkade drn planen inte så bra.

Många åklagare idag har en väldigt ”human intonation” i sina frågor. ”Alla” låter likadant. Främst de yngre.

Till skillnad mot han åklagare Lukas i Karin Lilja-rättegången som lät henne veta hur värdelös hon var enbart på röstläget. Orkar man så är det värt att lyssna på som jämförelse.

Just i det här fallet så lyckades väl aldrig åklagaren prata in de tilltalade i nåt hörn direkt. Främst JJ hade väl svar på tal mest hela tiden. Men bevisen talade för det mesta sitt tydliga språk istället.

JJ är en av Sveriges mesta klantiga mördare.

Tar med sig en tidigare bästis hem och mördar i lgh. Inför vittnet MH.

Tar med Toves mobil till McD.

Pratar om Elsa och mamma och fans moster med grannen.

Tar med mobilen till skogen nära pappan.

Bilen fångas på bild.

Fattas bara att hon vinkar till kameran på Dollar Store…

Inte svårt göra ett gediget polisarbete när gärningsmannen bullat upp en sådan bevisbuffé.
Citera
2023-07-02, 10:18
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Om du inte misstror polisen har jag svårt att se varför du tycker att det är intressant att se exakt datum för PM.
På vilket vis tycker du att det vore intressant?

Tillägg: I Wesströmsfallet fanns det en slask som var i princip lika stor som FUP, så mycket kan ligga där som inte är av direkt intresse för fallen.
Om det är daterat långt senare än undersökningstillfället har det inget värde, då minnesbilder förändras över tid.
Citera
2023-07-02, 10:21
Medlem
Citat:
Om det är daterat långt senare än undersökningstillfället har det inget värde, då minnesbilder förändras över tid.

Men dammet ligger kvar... (enl egen erfarenhet).
Citera
2023-07-02, 10:23
Medlem
Citat:
Nej, jag misstror inte alls polisen.
De letade efter en levande T och tecken som kunde visa om hon befunnit sig där. Ett vant öga kan troligen ganska snabbt avgöra om så varit fallet, så jag gissar att de inte kollade så noga då där inte fanns något av intresse, bara mängder av damm.
Men även om det var helt ointressant tycker jag det är konstigt att det i FUP inte ens finns någon notering om att de kikat in.

Intressant i sammanhanget är när PMet är daterat.

Låga odds på att PM kommer vara daterat i ”nutid”?
Senast redigerad av Avel 2023-07-02 kl. 10:29.
Citera
2023-07-02, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ok, jag är ju inte så insatt i det it- tekniska, så mina gissningar i vad det skulle kunna ha varit.

Blir då mer uteslutningsmetoden.

In varit uppe och gått med mobilen men ändå inte använt den med samtal, sms, internet?

Laddat ner egna låtar på Spotify?

Ja, du ska inte avslöja för mycket, det ör inte därför jag frågar, utan på grund av min nyfikenhet och min mycket stora okunnighet här.

Åklagaren ska ju utreda objektivt, men han anser att det är färdigutrett för hans del.

Enbart om försvaret kommer med ett drag som kan fria de misstänkta, kan han behöva göra ytterligare åtgärder för att bevisa motsatsen.

Så jag misstänker att det kan bli försvaret i första hand då ( utefter mina idiotspekularioner) som kommer att titta på den här möjligheten, dvs om de får nys om den nya möjligheten och kommer att ha möjlighet att använda den förstås.

Jag kan inte smälta att man inte kollade grannens mobil medan chansen fanns.

Inte tror jag att någon utredare skrattar åt dig, men det är klart att när du inte har insyn i utredningen och vad de har stött på patrull med, är det knepigt.

Ja åklagaren kan tycka det är utrett för hans del men utredningen ska ju ta tillvara alla parters intressen.
Kritiskt läge både vad gäller rätssmedicin och IT.

Ja jag får göra lite kvalificerade gissningar inledningsvis men sen brukar det lossna när bilden börjar klarna mer. Inte lika tätt mellan skratten nu m a o.

Du ska få lite stolpar kring det jag skrivit om tidigare som kan hjälpa förstå det tekniska. Öppna för PM bara så kommer det.
Citera
2023-07-02, 10:30
Medlem
Citat:
Låga odds på att PM:et kommer vara daterat i ”nutid”?

Ja, det är nog väldigt låga odds på att PM:et skulle vara daterad i nutid.

Det var väldigt länge sedan polisen hade sin genomgång av lgh och övriga utrymmen.

Tänkte fel här så klart... jag är övertygad om att PM.et var skrivet i samband med att polisen hade sin genomgång av lgh/källarförråd och förmodligen även "vindsdörren" i samma svep.

Vad som fanns innanför vindsdörren var helt ointressant pga allt damm innanför dörren, därav hamnade det i slasken.
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-07-02 kl. 10:46.
Citera
2023-07-02, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jösses vad du läser in saker som inte ens står mellan raderna, bortser fullständigt ifrån fakta du får och sedan "saknar" information som redan är rejält omdiskuterad i tråden.

JA! Vi i tråden har en god uppfattning om kvinnornas alkoholnivåer/intag, baserat på information från FUP och intyg! Det är du som inte har koll. Läs på och kom upp på banan innan du börjar ifrågasätta andras kunskap!

Allt du ifrågasätter finns i tråden.

Du behöver också läsa på om kritiken emot AEs ändrade utlåtanden. Återigen, informationen finns i tråden om du inte kan googla själv, jag har redan förklarat för dig vilket fall det gäller.

Ingen behöver läsa dig/Ni = Vi mellan raderna. Du är tydlig och klar med dina åsikter, som väl bygger på dina erfarenheter av polisiärt utredningsmaterial.

Hela Tove-rättegången har skjutits upp till slutet av augusti. Allt pga försvarets inkallande av ett sakkunnigt vittne (AE), som inte har undersökt T:s kvarlevor utan skulle ställa upp för vad åt försvaret?
Införa nya möjliga dödsorsaker? Som skulle förändra mord till ett slags misstag?

Du håller fast vid en tidigare rättelse AE gjort i ett annat mordfall och, sådär mellan raderna, inte för att styrka AE:s trovärdighet. Hans rättelse i Yenon Levi-fallet var en sakfråga, vilket du bör förstå som har läst allt och mer därtill.

Min protest mot att AE velat ställa upp som sakkunnig i Tove-fallet grundar sig på den överenskommelse som gjordes inom nordiska rättsmedicinalväsendena för att minska subjektiva lokal och nationella utfall i den lilla yrkeskåren rättsläkare. Den överenskommelsen gjordes efter att det då sittande rättsliga rådet på Socialstyrelsen av dubiösa skäl, skrev ett fullständigt vansinnigt utlåtande. Med svar på frågor domstolen inte hade ställt! (I Catrine da Costa-fallet) AE måste nu på 2020-talet, som kunnig, kompetent och allmänt respekterad känna väl till hur dessa avtal fungerar.
Citera
2023-07-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ja, det är nog väldigt låga odds på att PM:et skulle vara daterad i nutid.

Det var väldigt länge sedan polisen hade sin genomgång av lgh och övriga utrymmen.

Tänkte fel här så klart... jag är övertygad om att PM.et var skrivet i samband med att polisen hade sin genomgång av lgh/källarförråd och förmodligen även "vindsdörren" i samma svep.

Vad som fanns innanför vindsdörren var helt ointressant pga allt damm innanför dörren, därav hamnade det i slasken.

Ja en återblick lär ha lågt bevisvärde.

Om ingen städat där sedan dess så bör det se snarlikt ut nu och värt att fotodokumentera?
Kanske grannen kan vara behjälplig med den utredningsåtgärden också?

Fota med sin mobil och lämna in hela telefonen till utredarna och slå två flugor i samma smäll?
Citera
2023-07-02, 10:56
Medlem
sybels avatar
Citat:
Men dammet ligger kvar... (enl egen erfarenhet).
Ha,ha! Förvisso!
Citera
2023-07-02, 10:57
Medlem
sybels avatar
Citat:
Låga odds på att PM kommer vara daterat i ”nutid”?
De kanske tagit en ny vända dit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in