2023-07-01, 22:53
Medlem
Det måste vara illvillig propaganda att man försöker säga att Ukraina inte går framåt. Vid en hastig skummande läsning på twitter uppfattar jag att Ukraina bl a

1) Brutit igenom bögryska försvarslinjer vid Berkhivka och man är inne i byn.

2) Man har gått in i Priyutnoye och om detta stämmer så är ryska styrkor längre åt nordväst, Staromayorski tror jag det är, i en minst satt utsatt situation.

3) Man skall ha tagit kontroll över en byhåla till, uppfattade det som Luhivske village i Zaphoritzia region.

4) På Ukrinform Latest News säger ansvarig general att Ukraina avancera i Tavriia direction. Det får vi tro på.

Nå??? Visst går Ukraina framåt?
Citera
2023-07-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det måste vara illvillig propaganda att man försöker säga att Ukraina inte går framåt. Vid en hastig skummande läsning på twitter uppfattar jag att Ukraina bl a

2) Man har gått in i Priyutnoye och om detta stämmer så är ryska styrkor längre åt nordväst, Staromayorski tror jag det är, i en minst satt utsatt situation.

3) Man skall ha tagit kontroll över en byhåla till, uppfattade det som Luhivske village i Zaphoritzia region.

4) På Ukrinform Latest News säger ansvarig general att Ukraina avancera i Tavriia direction. Det får vi tro på.

Absolut går de framåt, sen får man inte reda på allt som händer.

Gregg:

01.07.2023 uppdateringen. Vi fortsätter där vi slutade igår, nämligen med de goda nyheterna. Vi har goda framgångar vid Robotyne vilket har lett till att turisterna har blivit tvungen att kasta in 3 specialenheter vid den östra flanklen; 417th Separete reconnaissance Battalion, 3 squad BARS och 45th Separate Purpose Brigade. Detta , samt att de tidigare försökt med allt möjligt hålla oss stången, visar att de INTE vill ha oss till huvudförsvarslinjen. Varför? Deras taktik kostar dem ofantligt med manskap och materiel.

Vid Avdiivka har turisterna varit tvungen att dra bort 60th Separate rifle Battalion Vitirany och flyttat den till Orikhova-Vasylivka fronten, det som är anmärkningsvärt är att de inte har blivit ersatta.

Bakhmut fronten blir allt mer intressant. Vi avancerade rejält omkring Klishchiivka och turisterna har dragit en hel del trupper bakåt; 4th separate Motorized Rifle Brigade och 80th Guards Tank Red Banner Regiment. Detta betyder att de inser att de kommer och mista en hel del område här de närmaste dagarna. Till Orikhovo-Vasylivka har de, förutom 60th separate rifle battalion Vitirany , även förstärkt med Shoiguns storm-Z. 60:de har varit tvungen och resa hela 70 km. Allt tyder nu på att Bakhmut fronten kommer att rasera för turisterna.

Alla övriga fronter står stilla det senaste dygnet.

SLAVA UKRAINI
Citera
2023-07-01, 23:05
Medlem
LibBells avatar
Citat:

Ja, UA går framåt på all alla fronter. Hur mycket rysk info finns det om utslaget västmateriel de senaste tiden? Typ inget, det mesta hålls fortfarande tillbaka till ett större genombrott då dessa ska skapa kil(l).

Släpp lös våra gripar! Idag, inte imorgon!

Slava Ukraini! Heroiam slava!
Citera
2023-07-01, 23:13
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ledsen att göra dig besviken, det var tydligen en kö för att få komma in på Krym, men vi kan ju alltid hoppas att de snart får köa för att kunna komma bort från halvön
Det är nog semesterfirare som ska besöka de södra delarna av Krym. Men ändå lite skumt ja med tanke på det spända läget i regionen.

Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Efter de sprängde dammen då har Krim nästan slut på dricksvatten, därav Exodus nu.
Kanalen till Krym användes ju bara av jordbruket. Jag har aldrig riktigt fattat om den har varit stängd sen 2014 men om så är fallet så är nog jordbruket på Krym redan vana vid det.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2023-07-01 kl. 23:25.
Citera
2023-07-01, 23:24
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ukraina har forskat fram re-spawn metoden. Slås en vagn ut spawnar den igen vid utgångspunkten.

Men Ryska siffror är rena skämten. Ibland undrar man hur de som sprider dess siffror tänker (om de tänker alls).
Jag såg en rysk youtuber som bor rätt nära rostov vid don. Han sa rakt ut i sin video att han inte visste vad som skedde och fick reda på det tack vare kommentarerna på hans video. Och nu några dagar senare pratade han om det igen och sa återigen att han fick den mesta infon från kommentarerna på youtube.

Ryssarna har helt enkelt inga informationskällor. Många ryssar tror antagligen på siffror för de har matats med framgångsinfo hela kriget. De tror genuint att Ryssland kommer vinna detta.

Därför fattar jag inte varför rysstrollen öser på här där ingen tror dom. Blir ju bara löjligt. Men på hemmaplan blir de betrodda.
Citera
2023-07-01, 23:41
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
"Idiot"?

Ukraina ska ju in i NATO, formellt tillkännagavs det redan 2008. Ukraina ska ta Krim så då blir det ju per automatik en NATO-flottbas såklart. Första steget var att iscensätta kuppen 2014. Den ryssvänlige presidenten Yushenko ersattes av Poroshenko och gick i landsflykt. NATO började rusta och träna den ukrainska armen. Krim och Donbass skulle tas tillbaka med våld.

Nyckelordet som kanske saknas är "potentiell" NATO-flottbas, jag kan ju ha naturligtvis ha fel men det finns väl inget i NATO-stadgarna som ger övriga NATO rätt att fylla på med andras NATO-miltär om landets regering motsätter sig detta? Om landets regering däremot vill ha det för att det skulle kännas tryggare så har de väl rätt att göra det utan att bli invaderade?

NATO är ju en defensiv försvarsallians så dess track-record av interventioner har ju varit väldigt begränsade (kan bara erinra mig forna Jugoslavien och Libyen), så sannolikheten att NATO på ren pin kiv skulle invadera kärnvapenmakten Ryssland är inte överväldigande.
Däremot har Ryssland en betydligt mer omfattande track-record att invadera och ockupera närliggande länder, så Ukraina m.fl har betydligt större anledning att frukta ryssen än ryssen NATO.

NATO är däremot mycket riktigt ett hot om Ryssland inte nöjer sig med att hålla sig inom nuvarande gränser utan har planer på ett stor-Rysslands lebensraum och det är väl egentligen där skon klämmer.
Citera
2023-07-01, 23:42
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det är nog semesterfirare som ska besöka de södra delarna av Krym. Men ändå lite skumt ja med tanke på det spända läget i regionen.

Kanalen till Krym användes ju bara av jordbruket. Jag har aldrig riktigt fattat om den har varit stängd sen 2014 men om så är fallet så är nog jordbruket på Krym redan vana vid det.

Kanalen var stängd från och med annekteringen, 2014, och fram tills det att ryska trupper tog kontrollen i mars, 2022.
Citera
2023-07-01, 23:44
Moderator
farbror_barbros avatar
Trådens ämne är INTE kosacker med tofsar, Dagestan, USA, Ungern eller Turkiet. Många inlägg raderade.

/Mod
Citera
2023-07-01, 23:47
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Håller med dig. Dessutom: general Zaluzjnyj försökte även få Biden att övertyga Zelenskyj att dra tillbaka trupperna vid Bachmut i början av året. Det örat lyssnade inte Zelenskyj på. Han gjorde politiska, snarare än militära bedömningar ang vikten av Bachmuts försvar. I detta fick han även stöd av general Syrskyj. Fan vet vem som hade rätt där.

Detta plus striderna vid Lysytjansk och Sievierodonetsk kan man fundera över.
Citera
2023-07-01, 23:51
Medlem
Sarumans avatar
Enligt många olika twittrare har Ukraina nu brutit igenom den ryska försvarslinjen i Robotyne. Det innebär i så fall att hela södra Ukraina är öppet och man kan få in sin nya utrustning bakom ryssorchernas linjer. Problemet är väl fortfarande att ryssarna har sina helikoptrar där som visat sig vara farliga för de ukrainska trupperna?

https://twitter.com/warfrontline/status/1675196355285860352
Citera
2023-07-01, 23:53
Medlem
Vad kan man göra för att skydda sig mot krokodilerna. Specialförband med stingers långt inne på okuperat område???
Citera
2023-07-01, 23:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Vissa tycker ändå att det går långsamt, tydligen har Ukraina inte kommit förbi den ryska huvudförsvarslinjen någonstans utan tar bara byar som ligger innan den linjen. Taktiska segrar, inga genombrott eller strategiska segrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in