2023-07-01, 18:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Är du en av alla miljonärsmiljardärerna i tråden som äger 20 bostäder, och samtidigt jublar över höjda räntekostnader, och sjunkande bostadspriser? Tjena! Er hade jag ju glömt!

Jag äger och har ett nytt lån. Jag jublar inte över räntehöjningarna. de är ju för små! Och inflationen är därefter. Visst räntan på mitt nya lån är inte jättehög men konsumentpriserna fick ju gärna utvecklas nedåt istället för hur trenden är nu.

Så jag hyr inte - för att läget inte är det rätta. Men jag kan börja hyra. Det är väl helt ok i princip och varför skulle det inte vara det?? Hur som helst så har jag på bara något år förlorat nära en miljon. Det är ju likadant som att "få betalt bara för att bo" fast nu är det faktiskt tvärtom.
Citera
2023-07-01, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Dom drabbar bara bostadsrätter och villor.

Hyresbeståndet kan inte få ökade hyror för att fastighetsbolagens här ökade räntekostnader. I alla fall inte med dagens regelverk.

Förövrigt har man redan diskuterat detta i både denna tråd under 2022 samt i andra trådar på flashback:
(FB) kommer bli en väldigt stor hyreshöjning för oss som bor i hyresrätt

Jag har påvisat med flera referenser i denna tråd och påpekat det flera gånger till läsare här inne men de är fast i sitt tankesätt.

Läs gärna:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/bostader/hyresreglering/

Det funkar inte på samma sätt som i andra länder. Hyresmarknaden är som kommunism här.

Inte någonstans, i den artikel du länkar till, framgår det att hyresvärdar INTE kan höja hyrorna pga ökade omkostnader och ökade räntor?

Och, återigen: Varför denna oro, om nu alla sitter säkert i hyressnusket?

https://www.hemhyra.se/nyheter/hoga-hyreshojningar-men-nasta-ar-kan-bli-annu-varre/
Citera
2023-07-01, 18:52
Medlem
Citat:
Varför är det just såhär med hyrestorskar?

Antingen är man mångmiljonär, och bor i hyresrätt.
Eller så är man utfattig, och bor i villa/bostadsrätt.

Ni hyrestorskar verkar inte inse, att det finns fler grupper va?

1. Fattiga hyrestorskar, som varken har kapital, bostadsrätt/villa. (Förmodligen kvalar nog alla "miljonärer" med hyresrätter här i tråden in på denna kategorin) Men, vi är ju på Flashback, så vi spelar med.

2. Rika bostadsägare som också har kapital. Här blir det en öm punkt för många hyrestorskar i tråden. Antingen är man ju miljonär, och hyr sitt boende. Eller så är man utfattig, och överbelånad bostadsägare. Att det ska finnas bostadsägare, som också har ett bra sparkapital och investerar utöver bostadsmarknaden, det får inte finnas. Nej-nej-nej-nej. Mardröm!

Disclaimer: Jag själv, är mellan 30-40 år gammal. Bor i en 2 ROK, som är värderad till ca 950.000 kronor. Den köptes för 500.000 år 2015. Jag har runt 350.000 kvar i bolån. Jag har också runt 250.000 kronor i sparande, som jag dels sparat ihop till själv, dels är det gåvor. Dessa ligger låsta på ett fasträntekonto ett tag till. Sen kanske jag löser bolånet, eller gör något annat med mina småpengar.

Och jag vet, jag vet. Här i tråden är en lägenhet för 950.000 PISS, och 250.000 på sparkontot är ju skrattretande. Så är det ju, här på Flashback, bland vältränade elitsoldater, med kukar som mäter 35cm slakt, och MILJONER på kontot, är dessa småsiffror rent av pinsamma. Hur det ser ut i verkligheten, är ju en annan sak.

Skulle nog säga att jag tillhör lägre medelklass. Och det är jag helt fine med! Inga problem alls. Jag är faktiskt nöjd med det jag har. Men en sak skiljer mig från många här inne. Jag är ÄRLIG med det jag har. Jag skulle också kunna dra till med att jag har miljoner på kontot, och att jag har massvis med bostäder som jag äger, och dom är minsann betalda allihop! Det går ju att ljuga på Flashback. Men ett tips till er hyresråttor som skriver i tråden, och som är "miljonärer" - Ha koll på eran posthistorik, för där har man ofta hittat jävligt roliga inlägg, som visar sprickor i fasaderna.

Jag vet ju att jag tillhör den lägre delen av bostadsägarskiktet. Men anledningen till att jag jävlas med hyrestorskarna så hårt i tråden är, att jag har svårt för människor som missunnar bostadsägarna deras vinster. Det är lite rödingvarning på många hyrestorskar i tråden. Och dom är det kul att jävlas med.

Sen finns det massvis med bra, framgångsrika förmögna människor som bor i hyresrätt, som brädar mig på alla punkter, så är det ju! Ekonomiska, jobbmässiga, sociala, ja allt! Men jag tror inte dom finns här i tråden.

Edit: Och självklart har jag också ljugit/överdrivit på Flashback, det hör ju till!. Men inte i denna tråden/om min bostad, eller mitt kapital. Så jag förstår ju självklart varför folk saltar lite extra här inne. Det blir ju kul då!

Därför är det så kul att skriva här inne

950tusen...? Du bor antigen I stans största ghetto eller i en svensk håla.

Min bil kostar mer än din lägenhet.
Citera
2023-07-01, 18:53
Bannlyst
Citat:
950tusen...? Du bor antigen I stans största ghetto eller i en svensk håla.

Min bil kostar mer än din lägenhet.

Ja, givetvis gör den det

950.000 nu, köptes för 500.000, som högst har den varit värderad till 1.2-1.3 (Maj förra året).

Men du har väl inte bara en bil? Du har väl 14-15 stycken? Värda minst 950k!
Citera
2023-07-01, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Jag äger och har ett nytt lån. Jag jublar inte över räntehöjningarna. de är ju för små! Och inflationen är därefter. Visst räntan på mitt nya lån är inte jättehög men konsumentpriserna fick ju gärna utvecklas nedåt istället för hur trenden är nu.

Så jag hyr inte - för att läget inte är det rätta. Men jag kan börja hyra. Det är väl helt ok i princip och varför skulle det inte vara det?? Hur som helst så har jag på bara något år förlorat nära en miljon. Det är ju likadant som att "få betalt bara för att bo" fast nu är det faktiskt tvärtom.

Betala in lite extra ränta varje månad till banken då? Föregå med gott exempel
Citera
2023-07-01, 18:58
Bannlyst
Citat:
Varför betalar du 4-5tusen för en tvåa i en "gammal, välskött och lågbelånad" förening? Det låter mycket.

Jag har sett högbelånade nyproducerade bostadsrätter med lägre avgift, trots att de höjt avgiften med 30% för att täcka den högre räntan.

Du kan inte läsa eller? Skrev klart och tydligt, på enkel svenska att föreningen haft samma avgift dom senaste 15 åren ungefär, detta för att kunna genomföra större renoveringar/underhåll, utan att belåna föreningen.

Tack vare detta, är föreningen i princip skuldfri, och väl underhållen (stambyten, tak/fönster/ventilation och massor annat) är gjort dom senaste 10-15 åren. Nu sitter vi här, i en fräsch förening som knappt har lån, och blir inte påverkade alls av räntehöjningarna.
Citera
2023-07-01, 18:58
Medlem
Citat:
Om det nu är som du påstår/drömmer om, varför är man då så oroliga inför 2024?

https://www.hemhyra.se/nyheter/hoga-hyreshojningar-men-nasta-ar-kan-bli-annu-varre/

Hyresökning på 2-4% är rekordhögt... Man är orolig för att det slår hårdast mot de fattigaste i ett samhälle som just råkar bo i hyresrätter.

För en fattig pensionär kanske dessa hundralappar påverkar deras ekonomi.
Citera
2023-07-01, 18:59
Bannlyst
Citat:
Betala in lite extra ränta varje månad till banken då? Föregå med gott exempel

Jag amorterar alltid över plan. Det kan du fethaja att jag gör. Men varför skulle jag betala extra i ränta? Jag är väl inte lika korkad som du är. Jag betalar inte 20 kr litern mjölken heller, men det närmar sig ju och den dagen ska jag väl tacka dig typ.
Citera
2023-07-01, 18:59
Bannlyst
Citat:
Hyresökning på 2-4% är rekordhögt... Man är orolig för att det slår hårdast mot de fattigaste i ett samhälle som just råkar bo i hyresrätter.

För en fattig pensionär kanske dessa hundralappar påverkar deras ekonomi.

Så kan det väl inte vara? Alla i hyresrätt är ju miljonärer?
Citera
2023-07-01, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Jag amorterar alltid över plan. Det kan du fethaja att jag gör. Men varför skulle jag betala extra i ränta? Jag är väl inte lika korkad som du är. Jag betalar inte 20 kr litern mjölken heller, men det närmar sig ju. Den dagen ska jag väl tacka dig typ.

Du tyckte ju att räntan va för låg skrev du ju innan? Men du kanske tycker att alla andra med lån ska betala mycket i ränta, men inte just du? Eller hur tänkte du?

Om du köpte/tog lån nyligen, har du ju själv bidragit till inflationen? Så även här: Hur tänkte du då?
Citera
2023-07-01, 19:01
Bannlyst
Citat:
Så kan det väl inte vara? Alla i hyresrätt är ju miljonärer?

Nivån på diskussionen är alltid så fånig. Om nu alla i BR och i villor är sådana miljonärer allihop så borde de väl ha hållit käften för länge sedan. Istället skriker de/du som gälla grisar för dessa högst modesta räntehöjningar. Patetiska patrask!
Citera
2023-07-01, 19:02
Medlem
Citat:
Ja, givetvis gör den det

950.000 nu, köptes för 500.000, som högst har den varit värderad till 1.2-1.3 (Maj förra året).

Men du har väl inte bara en bil? Du har väl 14-15 stycken? Värda minst 950k!

Fan va bitter du är.

Ring banken och försök belåna upp din lägenhet. Du kommer bli förvånad när banken inte ger dig några pengar.

Troligen är din lägenhet värdelös för det finns ingen marknad för den. Grattis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in