Citat:
Sällan har man sett något liknande i mordtrådar, och offentliga personer som går till försvar för en åtalad som redan är dömd i en instans.Det har pågått en märklig snedvridning i det här fallet. Offret Tove har hamnat i bakgrunden. Istället är det mördaren Maja som utsetts till offer. Genom spaltmeter efter spaltmeter stöts det teorier om Majas oskuld, ingen utveckling av resonemanget sker, ingen ändring av åsikt, ingen insikt görs. Samma ser man hos GW och Hasse Aro tyckte jag. I andra mordfall pratar man om hybristophilia, störningen om att ha ett sexuellt intresse och attraktion för kriminella män. Men det är ju inte förklaringen här varför Maja gjorts till offret istället för Tove.
Jag är väldigt tacksam att åklagaren varit så tydlig och stark och från start ansett att det handlar om två aktivt deltagande mördare.
Det måste vara fruktansvärt som anhörig eller som vän till Tove, att höra alla ursäkter för Maja. Det måste påverka deras sorgearbete negativt. Å andra sidan tror jag att i samhället Vetlanda är man övertygad om att det handlar om två mördare, och att diskussioner på nätet och i poddar inte rubbar deras övertygelse.
Jag är väldigt tacksam att åklagaren varit så tydlig och stark och från start ansett att det handlar om två aktivt deltagande mördare.
Det måste vara fruktansvärt som anhörig eller som vän till Tove, att höra alla ursäkter för Maja. Det måste påverka deras sorgearbete negativt. Å andra sidan tror jag att i samhället Vetlanda är man övertygad om att det handlar om två mördare, och att diskussioner på nätet och i poddar inte rubbar deras övertygelse.
Alla möjliga kryphål luskas fram trots att dessa kan förkastas om man tänker några steg längre. Vad är trovärdigt? Den frågan är något alla borde ställa sig själva i den här tråden och inte låsa sig fast i omöjliga bortförklaringar (eller spekulationer som en del föredrar)
Maja är inget offer, hon har minst deltagit i ett förfärligt gravfridsbrott och jag tror ju att hon även deltog i mordet då hon så kallsinnigt vägrade samarbeta under förhören. Hon ljög och berättade först om dumpningsplatsen då hon konfronterades med uppgifterna.
Hoppas verkligen Toves anhöriga och vänner tar till sig att vi är många som önskar dem rättvisa.