Citat:
Ursprungligen postat av
Whatelseshouldi
Det är tänkt att vara riktigt långsiktigt men samtidigt nåt att kunna ta av i ett akut läge.
Hade hört om global innan så det låter bra. Tack för enkel förklaring!
Men om jag inte väljer autogiro hur lär jag mig hur ofta och hur mycket som är lämpligt för mig?
Vad gäller att ha något att ta av i ett akut läge kan det vara bra att ha 2-3 månadslöner på ett sparkonto utan bindningstid, så att du kan ta ut dem när du vill. Du kan skaffa sådant sparkonto genom Avanza eller direkt hos en bank.
Man kan normalt sett skicka order sälja fonder när man vill också, men det kommer att vara några bankdagars fördröjning innan ordern utförs och pengarna kommer in till ditt konto. Vid ett akutläge kan den fördröjningen bli ett problem.
Ett annat skäl att ha pengar på sparkonto för akuta utgifter är att börserna ju går upp och ned mycket i det korta tidsperspektivet, men långsiktigt går den upp. Det är därför globala indexfonder främst rekommenderas för långsiktigt sparande, inte kortsiktigt. Men om du plötsligt måste ta ut pengarna vid en kris och börserna precis har kraschat kan det ju vara jobbigt. Därför har man en buffert av pengar på sparkonto. Du ska för övrigt inte sälja till förlust om börserna kraschar, utan ligg kvar och vänta på att börserna går upp igen. Och fortsätt så klart månadsspara även när börserna har sjunkit, så gör du mer vinst när de går upp.
Hur ofta - ja, att de flesta månadssparar beror helt enkelt på att man får lön/bidrag en gång i månaden och då lägger man in pengarna i sparandet. Så det är en månatlig rutin många människor har, på samma sätt som att de betalar räkningar en gång i månaden.
Hur mycket - det beror på vilken livsstil du trivs med. När du har köpt allting du behöver för att överleva och må hyfsat bra under en månad, hur mycket pengar har du kvar? För mig brukar det vara 30% av min lön, för de flesta kanske det är närmare 10%. Lägg in alla pengar som blir över i sparandet. Bygg upp ca 2 månadslöner på sparkontot först, sedan kan du börja spara i fonder.
Om du är en riktig livsnjutare kanske du känner att du vill festa upp hela lönen varje månad. Då måste du ändra mindset helt enkelt. Fundera på över alla dina utgifter och välj bort allt som inte är viktigt för att du ska bli lycklig på riktigt. T.ex. laga mer mat själv från billiga ingredienser istället för att köpa snabbmat och färdigmat bara för att det är enkelt.