2023-06-30, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Men ditt mähä, Avtalen är underskrivna. Du fattar helt enkel intew

Låt snubben vara. Han har bestämt sig. Han tror att man bara kan höja hyror hux flux.
Citera
2023-06-30, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jens-hedenstedt
Ja, och det hände ju i år? Dom kom inte överens och det landade på hyresnämnden eller vilka det nu var? Vad landade slutnotan på? Slutade med en genomsnittshöjning på 4%. Återigen, det är reglerat.

Hyresförhandlingarna som skedde i år, handlade om ökade elkostnader, och inflationen. Därför ville fastighetsbolagen höja 10%. När 2024 knackar på, kommer räntehöjningarna stå på agendan.

https://www.hyresgastforeningen.se/om-oss/vad-vi-gor/hyresforhandling/hyresforhandlingar2023/

"Inför årets hyresförhandlingar meddelade flera fastighetsägare att de ville höja hyrorna med uppåt 10 procent för att täcka kostnaderna för den höga inflationen och elpriserna. Det är oacceptabelt menar Hyresgästföreningen. Hyresgästerna har helt enkelt inte råd."

- Det fetade där är ju ganska komiskt. Skribenten kan ju inte ha varit inne på Flashback iallafall. Här ser vi ju klart och tydligt, att alla hyrestorskar är ekonomiskt oberoende. Miljonärer hela högen!
Citera
2023-06-30, 19:47
Bannlyst
Citat:
Låt snubben vara. Han har bestämt sig. Han tror att man bara kan höja hyror hux flux.

Tycker synd om er (nästan). Ni verkar tro att det aldrig mer blir några förhandlingar?
Citera
2023-06-30, 19:49
Medlem
Citat:
Gliringarna fick man höra av folk i ens närhet. Inte av dom som bodde där. Värt att poängtera. Vår hyra höjdes med 3.50%.

Vår höjdes med 2.4%. Hyresägaren yrkade på ca 6% tror jag, det gäller en av de större bolagen.
Citera
2023-06-30, 19:51
Bannlyst
Citat:
Jo. Det finns gränser. Jag talar ur egen erfarenhet. Efter ett stambyte höjdes hyran med 1.5%. Även köket renoverades. Är det ett vanligt underhåll (typ en renovering som alla i fastigheten förväntas göra) så höjs inte hyran så värst. Är det ett valfritt lägenhets underhåll så kan hyran höjas rejält, det har du rätt

Jaa, och när räntorna ser ut som dom gör, och företagen kanske tvingas göra lite renoveringar, så tror du att dom lägger höjningen på 2-3% eller? Jo, det gör dom nog! Dom är ju så snälla!

Gör din hyresvärd renoveringar just nu, kan du vara jävligt lugn för att tillfället kommer tas i akt, och hyran åker upp rätt jävla ordentligt
Citera
2023-06-30, 19:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Ok, säg att befintliga bolånetagare är belånade till 30-40% (av vilket marknadsvärde är en annan fråga) så är det en sak. Men nya bolånetagare behöver ofta låna betydligt mkt mer, ser man på kostnadskalkylerna på hemmet nu så förstår jag inte hur priserna ska hållas uppe på dagens nivåer med höga belåningsgrader. Men marknaden kanske kan hållas igång av de som redan är inne med stora vinster? (kom inte och snacka om ngn bostad i Bergslagen - det finns andra skäl till att det inte går ihop ekonomiskt att flytta dit)
Jag har dragit något exempel då och då genom åren. Som då visar hur "det kan fyllas på underifrån" trots att bubbelpratarna totalförnekar det. Dom blir inte alls glada av att få se hur det går.

Antag Nisse och Fia. Dom har lyckats att spara ihop 115k var. Och vill bo i Stockholm.
Då kan dom köpa var sin av en sådan här: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-jakobsberg-jarfalla-kommun-kvarnplan-1-20111279
(Bespara oss gråtjämret över att man inte kan bo där. Ni som gråter så har problem med alla adresser).
Dom åker då på att låna 630k vilket med månadsavgift ger en utbetalning på 4756/månad. Och det klarar dom.

Efter några år när dom sparat ordentligt så vill dom flytta ihop.
Nu har dom sparat ihop till 700k tillsammans. Säg att deras lön är 28k/månad.
dom slår då till på en sådan här: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-hammarbyhojden,-johanneshov-stockholms-kommun-sten-bergmans-vag-21-20141940
Då lånar dom 2900k tillsammans och åker på att betala 5.4k/månad var för ränta och månadsavgift.

Jag ser nog inte riktigt problemet.
Citera
2023-06-30, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Långsiktigt kommer hyresnivåerna anpassas så att fastighetsägare får kostnadstäckning. Åtminstone om man inte är allt för högt belånad. Tänk på att de flesta hyresrätterna kontrolleras av politikerna själva genom kommunens allmänskadliga fastighetsbolag. Politikerna kommer vilja ha pengar att slösa bort på valgodis och inte för att täcka underskott i kommunala hyresbolag. Kan ta något år extra men hyrorna kommer stiga de också....

Avgifterna till bostadsrätter lär ju stiga de också. Inte bara på grund av räntor utan också därför att sådant som fastighetsskötsel och renoveringar också blri dyrare. Vi har exempelvis avtal om skötsel av grönytor som blivit rejält dyrare.

Långsiktigt ja.... så kanske om 5-10år?

Bostadsrätter kommer också anpassa sig till de nya räntorna och utgifterna. Om en bostadsrättsförening ökar avgiften med 50% på 5år, tror ni priset på bostadsrätten kommer gå upp eller ner?

Jag tror att priset kommer gå ner.
Citera
2023-06-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Nej? Kan du ta det på svenska en gång? Så kanske det blir lättare att förstå?
OK avtalen är skrivna och gäller så när du ska träffa Bettan med pattarna är det inte bara Avis som ska ha betalt. Klockor hyrs ut per timme i förorten nu har jag hört men hyran ska in. Där är staten skoningslös
Citera
2023-06-30, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag har dragit något exempel då och då genom åren. Som då visar hur "det kan fyllas på underifrån" trots att bubbelpratarna totalförnekar det. Dom blir inte alls glada av att få se hur det går.

Antag Nisse och Fia. Dom har lyckats att spara ihop 115k var. Och vill bo i Stockholm.
Då kan dom köpa var sin av en sådan här: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-jakobsberg-jarfalla-kommun-kvarnplan-1-20111279
(Bespara oss gråtjämret över att man inte kan bo där. Ni som gråter så har problem med alla adresser).
Dom åker då på att låna 630k vilket med månadsavgift ger en utbetalning på 4756/månad. Och det klarar dom.

Efter några år när dom sparat ordentligt så vill dom flytta ihop.
Nu har dom sparat ihop till 700k tillsammans. Säg att deras lön är 28k/månad.
dom slår då till på en sådan här: https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-3rum-hammarbyhojden,-johanneshov-stockholms-kommun-sten-bergmans-vag-21-20141940
Då lånar dom 2900k tillsammans och åker på att betala 5.4k/månad var för ränta och månadsavgift.

Jag ser nog inte riktigt problemet.

Ok, bra jag är övertygad. Inget jag själv kommer hoppa på. Är för gammal. 28k/månad alltså, där har vi köparna.
Citera
2023-06-30, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Ok, bra jag är övertygad. Inget jag själv kommer hoppa på. Är för gammal. 28k/månad alltså, där har vi köparna.
Det roliga är ju att gubbdreglet räknar på maximal betalningsförmåga och alltså indirekt säger att det är maximal betalningsförmåga som styr priser. Eftersom påstående även är att kostnader styr priser är detta ekvivalent med att kostnaderna styrs av maximerade vinstmarginaler snarare än någon slags fundamenta.

Vilket typ alla redan försökt förklara för honom, men betongkommunister tenderar att fastna i sin egen osammanhängande fantasi så fort saker och ting inte riktigt passar ihop i verkligheten.
Citera
2023-06-30, 20:25
Medlem
https://www.realtid.se/storbankernas-girighet-sanker-kronan/

Storbankers girighet åderlåter hela befolkningen. Det låter som en bra sammanfattning. Korta lån. Inga amorteringar. Köphysteri för "allt går upp". Och nu devalverad krona.

Grattis vad rik du är. En tysk köper ditt hus billigare idag än 2017, även fast ditt ruckel kostar mer i seketas idag.

Grattis BLT

BLT härinne tror också Venezuelas bostadsmarknad är stark. De nominella priserna ökar ju. Sen att de rasar i USD eller EUR mätt det spelar ju ingen roll för BLT.

Byt nu ut Venezuela mot Swedenstani i texten ovan så.
Citera
2023-06-30, 20:32
Medlem
det kommer bli en rejäl smäll. ser fram emot när alla panka svenskar kommer till socialen och inser att svartskallarna har tagit över hela skiten. riksdagen inröstad ger förtur till patrasket framför svenskar.

hahaha 😜

självmord är förmodligen det lindrigaste som finns när verkligheten kommer ikapp.

hoppas också på en enorm arbetslöshet.

bäst blir att se när
bankerna ska ha bailout men staten har inget kvar. haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in