2021-12-21, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindgimmet
Okej, frågar för jag sett vissa säga att de har lyckats med det.

Kanske är bättre att ta Kundkraft som jag hade tänkt. Men de har många klagomål, främst för deras usla support dock

Enligt elpriskollen får företag inte erbjuda rörligt pris som är bundet på mer än 3 månader. Tänker du fast avgift då? Är löjligt högt pris just nu i zon 4.

Kundkraft är bra om man vill luta sig tillbaka och ha ett fair pris hela tiden. Jag undrar vad för support man kan tänkas behöva? Man kommer igång med e-faktura sedan behövs ingen mer kontakt med bolaget enligt mig. Dom flesta säger att det är fel att binda nu när det är som högst. Det gör man bäst på sommaren. Att teckna en kampanj via tex elskling och få rabatter på både fast avg och per kwh och hamna under spotpriset under 1år är allra billigast. Men se till att byta sedan efter 1år. För sedan vill elbolaget tjäna ikapp på dej, och då har du ett relativt dyrt avtal.
Citera
2021-12-21, 17:11
Medlem
Elpris 6,50 kr/kWh. Vad blir det med alla skatter/avgifter? Per kWh?
Citera
2021-12-21, 21:03
Medlem
Tibber äger väl kundkraft om jag inte minns helt fel, så kanske inte helt oväntat att du fått tibber

Citat:
Ursprungligen postat av mindgimmet
Kundkraft har äntligen gjort nånting, jag har fått tibber.
De kör med timdebitering, är det dåligt?

20 nov till 20 dec har haft ett snittpris på 170 öre, vilket låter väldigt dåligt. Rörligt pris på Elskling osv är typ 130-150 öre.

I skrivande stund är spotpriset 480 öre.....
Är vaken sent in på natten så mitt snittpris hade inte blivit 170 men det är kanske bara bättre och skaffa elavtal som är rörligt pris men inte timdebitering, eller?

Kan man få annan aktör genom Kundkraft eller är det bara tibber för att de vann auktionen denna gången.
Citera
2021-12-22, 16:40
Medlem
Fick Novembers räkning nu...Telinet Energi...rörligt med pristak...134,55 öre/kwh....är det ok tro???
Citera
2021-12-22, 19:11
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Fick Novembers räkning nu...Telinet Energi...rörligt med pristak...134,55 öre/kwh....är det ok tro???

Låter rimligt.

Antar att du betalar medelpriset som har gällt under november månad?
Citera
2021-12-22, 19:13
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Kundkraft är bra om man vill luta sig tillbaka och ha ett fair pris hela tiden. Jag undrar vad för support man kan tänkas behöva? Man kommer igång med e-faktura sedan behövs ingen mer kontakt med bolaget enligt mig. Dom flesta säger att det är fel att binda nu när det är som högst. Det gör man bäst på sommaren. Att teckna en kampanj via tex elskling och få rabatter på både fast avg och per kwh och hamna under spotpriset under 1år är allra billigast. Men se till att byta sedan efter 1år. För sedan vill elbolaget tjäna ikapp på dej, och då har du ett relativt dyrt avtal.

Generellt så tycker jag man tjänar på timpriset, om man är medveten om när elen är billigast och ex. kör tvättmaskinen på natten.

I andra hand rörligt pris. Fast pris är dyrast i längden, men ger en förutsägbar kostnad om man vill ha det.
Citera
2023-06-30, 17:14
Avslutad
Vilket elbolag är bäst? Vilken hemsida ska man använda sig för, för att se bra priser?
Citera
2023-07-26, 10:43
Medlem
Någon som kan hjälpa mig i djungeln.

Ska för första gången teckna elavtal.

Gick in på elskling/compricer.

Verkar stå mellan Telge Energi och Eon.

Telge:
129,67 öre kwH (öresrabatt -18,37 öre samt verkar som att det inte finns någon fast avgift. Den verkar vara helt borta första året)

Eon:
129,68 öre kWh (Engångsrabatt -10,67 öre).

Sedan står det såhär:
Engångsrabatt:
"2000 kr inkl moms som dras av på första faktura ".

Alltså vilken av dessa ska jag välja ? Vad verkar med fördelaktigt. Eon verkar ju ha samma pris som telge utan att egentligen ha någon öresrabatt. Verkar som de har ett väldigt lågt volympåslag i jämförelse med telge.

Vad tjänar jag mest på ? Årsförbrukning 15 000 kWh
Citera
2023-07-26, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Någon som kan hjälpa mig i djungeln.

Ska för första gången teckna elavtal.

Gick in på elskling/compricer.

Verkar stå mellan Telge Energi och Eon.

Telge:
129,67 öre kwH (öresrabatt -18,37 öre samt verkar som att det inte finns någon fast avgift. Den verkar vara helt borta första året)

Eon:
129,68 öre kWh (Engångsrabatt -10,67 öre).

Sedan står det såhär:
Engångsrabatt:
"2000 kr inkl moms som dras av på första faktura ".

Alltså vilken av dessa ska jag välja ? Vad verkar med fördelaktigt. Eon verkar ju ha samma pris som telge utan att egentligen ha någon öresrabatt. Verkar som de har ett väldigt lågt volympåslag i jämförelse med telge.

Vad tjänar jag mest på ? Årsförbrukning 15 000 kWh

Du måste ju även fundera på om du ska ha bundet, rörligt eller timpris
Citera
2023-07-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Du måste ju även fundera på om du ska ha bundet, rörligt eller timpris

Sorry. Glömde skriva det.

Det handlar om rörligt.
Citera
2023-07-26, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Sorry. Glömde skriva det.

Det handlar om rörligt.
Varför inte timpris?
Citera
2023-07-26, 22:53
Medlem
Göteborgs energi har bra priser. Jag har låst mitt avtal. Jag får se hur priserna ligger när avtalet gått ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in