2023-06-30, 12:42
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Har du missat att jag hela tiden sagt att det finns inga bevis. Bara ryssarna själva vet vilka förluster dom haft och det är helt onödigt att dränera tråden med ukrainska gissningar.

T om med i ett panelprogram i rysk Tv igår eller förgår sa någon 200-300-tusen döda.
Citera
2023-06-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Som flera påpekat: det härndöda tjafsandet med ryss-konton gör tråden oläslig. Kan inte alla bra sluta svara på idiotinlägg om att Ukraina har en miljon döda osv? Ni spelar trollen i händerna, det är MENINGEN att ni ska tjafsa emot och förstöra tråden.

OnT: Det går onekligen lite trögt om man förväntat sig en offensiv i Kharkiv-stil, men det är ju inte helt oväntat. I värsta fall blir det ett västfronten i WWI-scenario.

Jag tror att Ryssland i längde förlorar även på detta, i och med att tålamodet kommer tryta snabbast på den sidan. Vi har ju redan sett ett kuppförsök, fler lär det bli. Och nu är ryssarnas mest (enda?) kompetenta general och deras bästa militära styrka ute ur spelet. Men även en uselt ledd och illa motiverad armé kan ju försvara sig hyfsat om man grävt ned sig och minerat ordentligt.

Hur löser man problemet med väl befästa och framförallt minerade linjer? Det talas om minröjningsfordon, hur många sådan har Ukraina just nu?

Problemet nu är att ryssarna använder sina helikoptrar för att slå ut minröjningsutrustning. Så innan Ukraina får f16 på plats så satsar de på att slå ut allt ryskt artilleri så länge vilket gör att vi inte ser några snabba landvinster. Men utan artilleriet och om ukraina får ett landfäste i södra kherson så kan de gå runt minfälten och kapa deras logistikflöden bakifrån. Därefter svälter man ut dem, de får väl äta sina minor.
Citera
2023-06-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tydlig känga åt Sverige och koranbränningen när Putin under ett moskébesök i Dagestan förklarar att "Skändning av koranen är ett brott i Ryssland i motsats till vissa andra länder".

https://www.youtube.com/watch?v=ito9uuQ8xJE

Klart Putin gottar sig nu när vi brännt alla chanser att Erdogan ska godkänna vår Nato-ansökan.

Hycklaren Putin som gladeligen skickar muslimska minoriteter i oproportionerligt stora mängder till slakt i Ukraina och bedrev terrorkrig i Tjetjenien när de ville ha självständighet. Men så klart det är värre att bränna en bok...
Citera
2023-06-30, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Tydlig känga åt Sverige och koranbränningen när Putin under ett moskébesök i Dagestan förklarar att "Skändning av koranen är ett brott i Ryssland i motsats till vissa andra länder".

https://www.youtube.com/watch?v=ito9uuQ8xJE

Klart Putin gottar sig nu när vi brännt alla chanser att Erdogan ska godkänna vår Nato-ansökan.

Putin är en barnamördare och han älskar vara det. Så vad han i övrigt gottar sig i är irrelevant.
Citera
2023-06-30, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Enligt "Ukrinform" och där "Latest news" har Ukraina tagit initiativet i Bakhmut-området. Jag skall läsa artikeln senare.

Bakhmut var nog dödsstöten för Ryssland. Man förlorade enormt med trupp, man förlorade Wagner, det skapade osämja.

En mycket osmart krigföring från den bögryska sidan. Tänk man drömde om att gå mot Sloviansk och krama torskar i Kramatorsk. Men skulle ockupera allt man annekterat.

Planerna blev ett drömslott i regnbågsfärger.
Ja Bakhmut blev slutet på Wagners insatser i Ukraina och starten för myterier mot Putin.

Snacka om Pyrrhusseger!

Nu ser det dessutom ut som Ukraina ska ta tillbaka staden på 1 månad, det som tog Wagner 8 månader att skjuta till grus...
Senast redigerad av HIMAR56 2023-06-30 kl. 13:04.
Citera
2023-06-30, 12:50
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det som sänker tråden är snarare all ryzzk desinformation som pumpas ut konstant. Under ryzztrollsuppehållet när Prigozhin marscherade mot Moskva var tråden mycket mer lättläst.
De Ukrainska uppgifterna är av allmänt intresse för intresserade läsare så klart det ska postas i tråden.

Det är faktiskt en bra indikator på vilka skribenter som går på den ryska propagandan rätt av utan egna infallsvinklar eller åsikter. De som blir tysta när den ryska propagandan inte vet vad den skall sprida.
Citera
2023-06-30, 12:51
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Sverige skrotade 302,401,501 och allt annat för man klarar inte lagring. Där har vi det. Olika inställning men det blev fel! Nu när det är krig har man inget kvar medan Ryssland har 1000-tals t90

Nej. Vi vet tämligen exakt hur många stridsvagnar av typ T-90 som Ryssland förfogar över.

Vid krigsutbtottet fanns det 417 individer av modellerna T-90A och T-90M aktiva i den ryska armén. Till detta kommer ca 200 i förråd. Av dessa har ca 50 vagnar förstörts under stridshandlingarna.
Citera
2023-06-30, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag säger att varken ryska eller ukrainska källor är sanna men tröttsamt med dagliga inlägg från ukrainska källor om ryska förluster som bara är gissningar/propaganda.
Det är givetvis inga gissningar utan bygger på observationer från soldater och filmer från drönare mm.

Visst det blir ju inte 100% rätt men tillräckligt bra. Avstämt med Oryx har de visat sig bra.

Varför frågade du då varifrån siffrorna kom? Du verkar i alla fall må dåligt över ryska förluster men inte Ukrainska?
Citera
2023-06-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Nej. Vi vet tämligen exakt hur många stridsvagnar av typ T-90 som Ryssland förfogar över.

Vid krigsutbtottet fanns det 417 individer av modellerna T-90A och T-90M aktiva i den ryska armén. Till detta kommer ca 200 i förråd. Av dessa har ca 50 vagnar förstörts under stridshandlingarna.
Och det är det här som gör rysstrollens inlägg så efterblivna. De liksom fattar inte att Väst haft koll i 30år på tillverkningen och lagringen av materiel. Det är helt enkelt svårt att dölja när motståndarna har satelliter som filmar (eller snarare mutade svetsare som golar för en ny tvättmaskin) när nya tanks rullar ut ur fabriken.

”-Ryssland har 1000!”, är typ som Karlsson på taket: ”-Jag har flera tusen ångmaskiner i mitt hus uppe på taket!” 😂
Citera
2023-06-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Som flera påpekat: det härndöda tjafsandet med ryss-konton gör tråden oläslig. Kan inte alla bra sluta svara på idiotinlägg om att Ukraina har en miljon döda osv? Ni spelar trollen i händerna, det är MENINGEN att ni ska tjafsa emot och förstöra tråden.

OnT: Det går onekligen lite trögt om man förväntat sig en offensiv i Kharkiv-stil, men det är ju inte helt oväntat. I värsta fall blir det ett västfronten i WWI-scenario.

Jag tror att Ryssland i längde förlorar även på detta, i och med att tålamodet kommer tryta snabbast på den sidan. Vi har ju redan sett ett kuppförsök, fler lär det bli. Och nu är ryssarnas mest (enda?) kompetenta general och deras bästa militära styrka ute ur spelet. Men även en uselt ledd och illa motiverad armé kan ju försvara sig hyfsat om man grävt ned sig och minerat ordentligt.

Hur löser man problemet med väl befästa och framförallt minerade linjer? Det talas om minröjningsfordon, hur många sådan har Ukraina just nu?
Det går att försöka runda de minerade och befästa områdena och anfalla i ryggen.

Eller som de verkar göra nu, slå ut försörjningslederna med artilleri och kryssningsrobotar och svälta ut trupperna.
Citera
2023-06-30, 13:05
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ja, plus alla förråd som du inte verkar ha en aning om.
Vilka förråd är det exakt som du verkar ha en aning om men som ingen annan verkar ha en aning om?

Du verkar ju ha en aning som var ligger dessa då?

Du har ju mumlat om 1850st T-14 Armata innan. Står de i exakt samma förråd undrar jag?
Citera
2023-06-30, 13:07
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är inte alls fel när alla vet att de är rimliga.

Jag blir i varje fall fundersam när jag ser nästan 300 000 ryska förluster i manskap och jag vet att det är rimliga siffror även om jag misstänker att de något överdrivna.

300 000 i förluster både få vilken armé som helst i världen fundera på vad fan de håller på med. Även om vi skulle gissa att de är något överdrivna och dra bort 20% så är det ändå anmärkningsvärda siffror.

Exempel påneutrala uppskattningar: (något daterade)

https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-war-already-with-up-354000-casualties-likely-drag-us-documents-2023-04-12/

De siffror som Ukrainas generalstab uppger om antalet likviderade ryssar, tror jag skall tolkas som antalet dödade, inte totala förluster. Det är en rimlig tolkning. Om det vore totala förluster skulle
det ligga nära neutrala uppskattningar. Så sanningsenliga tror jag inte Ukraina försöker vara!.
Senast redigerad av bartram 2023-06-30 kl. 13:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in