2023-06-29, 15:48
Medlem
Carnegie har justerat upp räntan på sitt sparkonto till 3,60 %, vilket innebär en ökning med 0,15 procentenheter.
Detta framgår av deras kontoöversikt som man kan se när man loggar in på deras hemsida.
Citera
2023-06-30, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Banker som Morrow Bank drar ju ej skatten på sparräntan direkt från kontot plus att man får in sparränta på kontot varje månad.

Tjänar man då mer på att ha pengarna hos Morrow Bank jämfört med sparkonton som har något högre sparränta än Morrow men drar 30% på sparräntan på direkten?

Jag har inte räknat på detta men det bör väl ge mer pengar att ha en något högre sparränta även om det vore så att 30% dras direkt, eller att man bara får sparräntan på kontot en enda gång om året (typ vid årsskiftet). Detta även ifall om man skulle ha väldigt stora belopp där som 500 000 till en miljon.

Fick aldrig något svar på detta, någon som har koll? Är alltid högre sparränte-% mest gynnsamt oavsett om 30% skatt dras direkt, oavsett när sparränta betalas ut etc?
Senast redigerad av Harrison1 2023-06-30 kl. 04:45.
Citera
2023-06-30, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison1
Fick aldrig något svar på detta, någon som har koll? Är alltid högre sparränte-% mest gynnsamt oavsett om 30% skatt dras direkt, oavsett när sparränta betalas ut etc?
Det blir en minimal effekt att de inte drar skatt på räntan direkt vid månadsskiftet.
Det du får är alltså ränta på den ännu ej betalda skatten.
Ett förenklat räkneexempel där du får all ränta direkt (egentligen får du ju ränta varje månad så detta är en överskattning av hur mycket extra du tjänar).
Morrowbank ger 3,54% i effektiv ränta
3,54% i ränta, 30% skatt ger 1,062% dvs 1,062% i extra ränta under året innan beskattning sker.
3,54% ränta på 1,062% ger 0,0375%, alltså ränta på den ännu ej dragna skatten.

Så i denna förenkling ger det ca 0,038% extra, vilket är en överskattning då räntan inte betalas ut i början av året utan löpande under året.
Citera
2023-06-30, 09:37
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lizard
Fick svar nu igen "Jag beklagar förra svaret, det hade inte kommit ut någon information till oss i kundtjänsten om att vi kunde höja räntan till 3.6%."

Så verkar gälla alla som bemödar sig att fråga.
Nej, berör på.

Jag skickade ett argt meddelande imorse kl 7.10 om att jag är less att man måste tigga för att få den höjda räntan varje gång de höjer, fick svar nu kl 9, att de höjer på momangen, och det gjorde de. Snabba var de. Har ca 150tkr där
Citat:
Hej
Tack för att ni kontaktar oss.
Räntan på 3.60% är ett erbjudande som vi har gett nya kunder som önskar starta ett sparkonto hos oss. Vi har per idag även höjt eran ränta till 3.60%.
Citera
2023-06-30, 09:52
Medlem
Avanza rörlig (Sparkonto+ Froda): 3,30 % (+0,10 %)
(Avanza har även höjt sitt egna sparkonto till 3,25 % från 3,00 %)

Nordnet rörllig: 3,00 % (+0,25 %)
(fortsätter släpa efter konkurrenten Avanza)
Citera
2023-06-30, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Det blir en minimal effekt att de inte drar skatt på räntan direkt vid månadsskiftet.
Det du får är alltså ränta på den ännu ej betalda skatten.
Ett förenklat räkneexempel där du får all ränta direkt (egentligen får du ju ränta varje månad så detta är en överskattning av hur mycket extra du tjänar).
Morrowbank ger 3,54% i effektiv ränta
3,54% i ränta, 30% skatt ger 1,062% dvs 1,062% i extra ränta under året innan beskattning sker.
3,54% ränta på 1,062% ger 0,0375%, alltså ränta på den ännu ej dragna skatten.

Så i denna förenkling ger det ca 0,038% extra, vilket är en överskattning då räntan inte betalas ut i början av året utan löpande under året.

Tack för svaret! Då är det alltså Lea Bank man ska satsa på när det gäller rörliga sparräntor (3,65%), om kan stå ut med att det verkar vara en uttagstid på 35 dagar dvs.
Citera
2023-06-30, 10:25
Avstängd
Takpapps avatar
Morrow (Komplett) rörligt: 3,70% från 5/7
Citera
2023-06-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp

Hur har du fått denna information?
Citera
2023-06-30, 11:31
Medlem
The-Lizards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Jag fick mail om 3,75%, dom känns lite snurriga?
"Vi justerar räntan och från och med 5 juli 2023 får du hela 3,75 % ränta på ditt sparkonto hos Morrow Bank."
Citera
2023-06-30, 12:34
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldinc
Hur har du fått denna information?

Mejl

Citat:
Ursprungligen postat av The-Lizard
Jag fick mail om 3,75%, dom känns lite snurriga?
"Vi justerar räntan och från och med 5 juli 2023 får du hela 3,75 % ränta på ditt sparkonto hos Morrow Bank."

Ja, det är ju helt sjukt. Jag fick exakt samma formulering men 3,70%... Jag har inga pengar hos dem nu.
Citera
2023-06-30, 13:01
Medlem
goozas avatar
Hej! En nybörjarfråga:

Fick tips idag om att sätta in alla mina pengar på Avanza sparkonto för att räntan är så bra. Det jag undrar över är om man betalar skatt på "vinsten" på ett sånt här konto? Personen som tipsade mig säger att det INTE är nån skatt, dvs att man bara kan använda detta avanza-sparkonto precis som sitt ordinarie sparkonto (ta ut och sätta in som man behagar, utan avgifter och konstigheter) med skillnaden att man får en BETYDLIGT högre ränta på det hela. Stämmer detta?

Tack på förhand!
Citera
2023-06-30, 13:12
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gooza
Hej! En nybörjarfråga:

Fick tips idag om att sätta in alla mina pengar på Avanza sparkonto för att räntan är så bra. Det jag undrar över är om man betalar skatt på "vinsten" på ett sånt här konto? Personen som tipsade mig säger att det INTE är nån skatt, dvs att man bara kan använda detta avanza-sparkonto precis som sitt ordinarie sparkonto (ta ut och sätta in som man behagar, utan avgifter och konstigheter) med skillnaden att man får en BETYDLIGT högre ränta på det hela. Stämmer detta?

Tack på förhand!

30% skatt på vinsten. Annars inga konstigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in