2023-06-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jeg forstår ikke helt spørsmålet, eller hvilken forbindelse du ser med det du nevner (kilde: Florence McLean) og innlegget mitt du siterte? Siterte du feil innlegg?

Ellers interessant å lese om Florence McLeans. Minner litt om Randi Rosenqvists uttalelser ang "dette tema". Var det kanskje innlegget, der jeg nevnte RR, du mente å sitere?

Kan ikke huske jeg har lest/skrevet noe om Florence McLean tidligere.

Edit: Jeg har fulgt diskusjonen mellom deg og develi, da det dukket opp spørsmål ang vanlig debut for seriemordere.

- Jeg leste nettopp at debut i +÷20 års alder ikke er uvanlig.
Takk for informasjon om debutalder. Det var temaet serieforbrytere jeg tenkte på. Jeg fant ikke rett innlegg å sitere.
Citera
2023-06-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Aaa, nu är jag med.
Jag tror kronologi brister i mina förklaringar insåg jag.
Jag tänker att han länge sökt en tjej men misslyckats. Att han ger upp, kanske vid 30.
Att han förändrar såpass mycket då han fyller 30 funderar jag på om det är en slags milstolpe. Mordbilen demoleras, köper villan 2021. Drygt ett år senare agerar han ut men misslyckas med våldtäkt. Drygt ett halvår senare tar han F tillfånga.
Vore intressant att veta när han hade den korta relationen på jobbet, om det är en trigger.

Ang att ev arrangera nåt så lär det väl ändå vara nåt dolt antar jag. Om hans familj kommer på besök. Vore väldigt intressant att veta vad de hittat i hemmet, både digitalt och mer fysiskt ang nån grej.

Precis, det händer och det kan vara vad en sån typ har i åtanke.

Ang boken Collector av Fowles så är det en fiktiv berättelse som tros ha inspirerat Lake med tanke på hans namn på sitt projekt.
Boken är i sig mer om grunden för power-reassurance (compensatory rapist), dvs förövaren kidnappar Miranda som ska bli foglig och på sikt förälskad. Lake (som snarare är Anger-excitation eller sadist rapist) planerar göra en bunker på sina ägor för att ha kvinnor som sexslavar (Master/slave) . Charles Ng, hans partner in crime, bygger om nåt förråd på gården med nån dold cell om jag nu minns rätt.
På riktigt alltså.
Projektet kallades iaf Operation Miranda.

Tack för artiklarna, intressant, det går ju parallellt nu kom jag på. Det är vanskligt att bokstavligen titta på några typer till punkt och pricka eftersom det dels överlappar och det beror ju även på störning.
Den som är socialt inkompetent kan ju ändå dras med hybris, inbilla sig vara förmer och ha nån sorts pseudorättighet att ta för sig.
Grovindelar man in på bas av tex psykopati eller Narcissism versus nån osäker, ångestladdad person, ja då säger det sig självt att det blir tydliga skillnader.
Likaledes kompensatorisk vs sadistisk.
Ändå kan det ses vitt skilda motiv i typologi på ett kontinuum. Varför de agerar ut och Groth står sig rätt bra med sin basic indelning (power, anger, sadistic). Power är mer kompensatorisk av de tre.

Läser just nu en doktorsavhandling från 2020 som behandlar serievåldtäkter och tar upp klassificeringar (typologi). Se kort citat om historisk överblick i spoiler.
Om nåt expertutlåtande sker är svårt att säga, de har ju mentalerklæring att tillgå.
I Sverige används det väl som stöd i mer komplicerade fall för att vetenskapligt och statistiskt beskriva dynamiken; hur vissa förövare kan agera och tänka. Senast jag läste i en dom var om planerad skolattack.
Takk for informasjon og tanker. Det blir interessant å få vite resultatet av mentalundersøkelsen.

Typisk alder som er nevnt her, er også interessant:
"Som kriminalpsykolog og ekspert i gerningsmandsprofilering har Charlotte Kappel indgående erfaring med at sætte sig ind i psykologien hos personer, der begår drab.
Når ofrene er unge kvinder som Mia Skadhauge Stevn, er gerningspersonen typisk mellem 24 og 45 år gammel, fortæller Charlotte Kappel.
Har man lidt flere informationer, for eksempel fra politiets akter, så kan man snævre alderen endnu mere ind. - Og så snakker vi om en person, der sandsynligvis har personlighedsforstyrrelser eller andre psykiske lidelser, siger Charlotte Kappel, der tidligere har bistået politieefterforskninger"
https://nyheder.tv2.dk/krimi/2023-06-07-ekspert-efter-foerste-retsmoede-i-mia-skadhauge-sag-det-kraever-en-bestemt-person

Fra noe av det som tiltalte i Mia-saken sa om kvinner:
"Manglede du en kvinde i dit liv?
- Det følte jeg ikke, svarede han.
Tænkte du tit på kvinder?
- Nej, ikke mere end når folk talte om deres familieliv på arbejdet, han fortæller, at han altid snakkede dem til døde, inden det blev til noget."
https://www.bt.dk/krimi/mia-sagen-veninde-broed-sammen-i-retten
Senast redigerad av z-z-z 2023-06-09 kl. 17:30.
Citera
2023-06-10, 14:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Takk, her var mye interessant lesetips.
Jeg er langt på vei enig med deg. Interessante betraktninger. Jeg tenker mye på det du trekker frem ang empati.

Kan det være at han har mangelfulle kognitive evner? At han rett og slett ikke forstår? I kombinasjon med en psykisk sykdom?
Ja, frågan kring empati är intressant utifrån hans beteende. Dels via det brodern beskrev.
Om han lämnar F i tre timmar (bortrövad, inlåst och trol fastbunden) och lyckas upprätthålla rollspel som om inget hänt - så indikerar det nåt väldigt galet i sig.
Han kan även vara manipulativ, försöka skaffa ett alibi.
I högsta grad udda om han mördat Emilie men lyckats glida runt och fungera i så många år.

Ang sjukdom tror jag mer på kombination med personlighetsstörning. Han är trots allt funktionell i samhället och omgivningen är djupt chockad.

Det finns en del indikationer på AST, men självklart för lite info att veta. Tillägger ånyo att det isf rör sig om en ovanlig subgrupp inom AST. De är inte mer kriminella eller våldsamma i sig.

AST kan processa faktabaserad social kunskap men ang problemlösning kan det vara desto värre. Alltså komma på lösningar till problem kan motsvara en omogen nivå och med samtida problematik att se ur andras perspektiv.
Inbillar han sig att kidnappning för våldtäkter är en bra ide, så är det väl en indikation på skum problemlösning..

Hur han betett sig vet enbart F och polis och ger betydligt mer info om vad det kan röra sig om.
Dvs hur han interagerat med offret verbalt, graden av våld (eller om det "bara" var initialt för att övermanna), hans preferenser sexuellt (om det är kompensatoriskt eller sadistiskt).
Om han sagt nåt hur han tänkt sig det hela på sikt etc. Om han typ biktat sig och framställt sig som en olycklig skit med dubbel offerkofta.
Om han samlat på oförrätter och ger igen. Om han inbillar sig ha nåt rättighet att utkräva och så vidare. Om han utvecklat nåt hat. Bitter?
Det finns många vinklingar.

Han är ingen loner per se. Han har en kärntrupp på 4-5 vänner. Oklart om det i huvudsak var skoltiden men iaf tycks några vara kvar i hans tillvaro. Han har även släkt och familj. Han har positivt beskrivna arbetsrelationer.
Men;
Han beskrivs förändra beteende utanför trygga väggar. Ute på bytur blir han annorlunda. Drar sig tillbaka och tystnar.
Ska man dejta lär detta vara en issue.
Vad som upprepas är svårighet att etablera kontakt med tjejer. Tittar ner, blyg, introvert.

Det nämns tics men inte beskrivet vad. Det kopplas iaf till att han undviker ögonkontakt.
Andra, utanför vänkretsen, har uppfattat honom som udda.

Hade varit intressant att veta om han reagerar med att flina eller skratta på fel ställen.
Kan motsvara nervositet, känna sig obekväm och likaväl osäkerhet ang vad som förväntas vara lämplig reaktion. Kan ses ihop med nån motorisk rörelse eller gester som är begränsade och utan nån större variabel (samt repetitiva). Ur ett socialt perspektiv kan personen framstå som udda och weird.
Det kan även misstolkas som empatistörning (flinar på helt fel ställen).

Han förefaller ha sökt kontakt med tjejer via Tinder sen minst 2015 och det kan sätta sig som ett stort problem, bli en överfixering.

Runt 20 års åldern, då han kör tjejer, uppfattas han som snäll och omtänksam. I hans värld kan det väl även vara försök att interagera med motsatt kön.

Familjen är djupt engagerad i fotbollsmiljön.
Fotboll är i sig en positiv sysselsättning, nåt att uppmuntra, men hans fokus är starkt och kan indikera ett särintresse.

2011/12 så var han volontär tränare för tjejer under 18 år ihop med sin bror.
Han var mobbad som miserabel målvakt men fortsatte idogt.
Det får mig att fundera ur två perspektiv. Dels uppmuntrad att fortsätta och ignorera andra, dels bristande självinsikt.
Anledningen är även hans brors överbeskyddande reaktion, trots de ytterst allvarliga tecken på kidnappning.

Vad som kan bli ett problem är om en person i all välmening överbeskyddas som en kompensation för tillkortakommanden.

.. och här börjar jag fundera kring om narcissism.
Likaväl som neglekt kan överdriven omsorg vara skadligt på sikt. Läs bortskämd, överbeskyddad och särbehandlad.

Tanken är god, finns ingen illvilja - men slutresultatet kan bli fel. Speciellt om personen är begränsad emotionellt och kognitivt att processa och bearbeta information.

Men jag tänker då mer på en slags internaliserad form av narcissism och inte den grandiosa skrytmånsen som få kan fördra.
Dold/sårbar ger intrycket att ha lågt självförtroende, blyg, introvert men har samma kriterier för att kvala in som den utåtriktade, grandiosa typen. Dock mer svår att genomskåda och diagnosticera som subgrupp inom NPD.

Där finns empatistörning i sig men det kan även vara ett uttryck för dysfunktionell TiM (theory of mind).
Med det menas att en person inom AST har svårt att ta in andras perspektiv (tankar, känslor osv) och kan tolkas som att inte ha empati.
Om en person gråter eller är upprörd behöver de nödvändigtvis inte reagera.
Får de dock förklarat så finns empati.

Det påverkas väl av att fixera på detaljer men inte begripa hela bilden.
Att i värsta fall inte förstå konsekvenser av sitt handlande, den enorma skada som åsamkas.

Jag vävde in empati och funderingen på "mangelfulle kognitive evner? At han rett og slett ikke forstår?" lite här och där. 🙃
Jag ser honom mer som sexuell serieförbrytare än nån seriemördare kan tilläggas.
Senast redigerad av develi 2023-06-10 kl. 14:44.
Citera
2023-06-11, 00:14
Avslutad
Citat:
Ja, frågan kring empati är intressant utifrån hans beteende. Dels via det brodern beskrev.
Om han lämnar F i tre timmar (bortrövad, inlåst och trol fastbunden) och lyckas upprätthålla rollspel som om inget hänt - så indikerar det nåt väldigt galet i sig.
Han kan även vara manipulativ, försöka skaffa ett alibi.
I högsta grad udda om han mördat Emilie men lyckats glida runt och fungera i så många år.

Ang sjukdom tror jag mer på kombination med personlighetsstörning. Han är trots allt funktionell i samhället och omgivningen är djupt chockad.

Det finns en del indikationer på AST, men självklart för lite info att veta. Tillägger ånyo att det isf rör sig om en ovanlig subgrupp inom AST. De är inte mer kriminella eller våldsamma i sig.

AST kan processa faktabaserad social kunskap men ang problemlösning kan det vara desto värre. Alltså komma på lösningar till problem kan motsvara en omogen nivå och med samtida problematik att se ur andras perspektiv.
Inbillar han sig att kidnappning för våldtäkter är en bra ide, så är det väl en indikation på skum problemlösning..

Hur han betett sig vet enbart F och polis och ger betydligt mer info om vad det kan röra sig om.
Dvs hur han interagerat med offret verbalt, graden av våld (eller om det "bara" var initialt för att övermanna), hans preferenser sexuellt (om det är kompensatoriskt eller sadistiskt).
Om han sagt nåt hur han tänkt sig det hela på sikt etc. Om han typ biktat sig och framställt sig som en olycklig skit med dubbel offerkofta.
Om han samlat på oförrätter och ger igen. Om han inbillar sig ha nåt rättighet att utkräva och så vidare. Om han utvecklat nåt hat. Bitter?
Det finns många vinklingar.

Han är ingen loner per se. Han har en kärntrupp på 4-5 vänner. Oklart om det i huvudsak var skoltiden men iaf tycks några vara kvar i hans tillvaro. Han har även släkt och familj. Han har positivt beskrivna arbetsrelationer.
Men;
Han beskrivs förändra beteende utanför trygga väggar. Ute på bytur blir han annorlunda. Drar sig tillbaka och tystnar.
Ska man dejta lär detta vara en issue.
Vad som upprepas är svårighet att etablera kontakt med tjejer. Tittar ner, blyg, introvert.

Det nämns tics men inte beskrivet vad. Det kopplas iaf till att han undviker ögonkontakt.
Andra, utanför vänkretsen, har uppfattat honom som udda.

Hade varit intressant att veta om han reagerar med att flina eller skratta på fel ställen.
Kan motsvara nervositet, känna sig obekväm och likaväl osäkerhet ang vad som förväntas vara lämplig reaktion. Kan ses ihop med nån motorisk rörelse eller gester som är begränsade och utan nån större variabel (samt repetitiva). Ur ett socialt perspektiv kan personen framstå som udda och weird.
Det kan även misstolkas som empatistörning (flinar på helt fel ställen).

Han förefaller ha sökt kontakt med tjejer via Tinder sen minst 2015 och det kan sätta sig som ett stort problem, bli en överfixering.

Runt 20 års åldern, då han kör tjejer, uppfattas han som snäll och omtänksam. I hans värld kan det väl även vara försök att interagera med motsatt kön.

Familjen är djupt engagerad i fotbollsmiljön.
Fotboll är i sig en positiv sysselsättning, nåt att uppmuntra, men hans fokus är starkt och kan indikera ett särintresse.

2011/12 så var han volontär tränare för tjejer under 18 år ihop med sin bror.
Han var mobbad som miserabel målvakt men fortsatte idogt.
Det får mig att fundera ur två perspektiv. Dels uppmuntrad att fortsätta och ignorera andra, dels bristande självinsikt.
Anledningen är även hans brors överbeskyddande reaktion, trots de ytterst allvarliga tecken på kidnappning.

Vad som kan bli ett problem är om en person i all välmening överbeskyddas som en kompensation för tillkortakommanden.

.. och här börjar jag fundera kring om narcissism.
Likaväl som neglekt kan överdriven omsorg vara skadligt på sikt. Läs bortskämd, överbeskyddad och särbehandlad.

Tanken är god, finns ingen illvilja - men slutresultatet kan bli fel. Speciellt om personen är begränsad emotionellt och kognitivt att processa och bearbeta information.

Men jag tänker då mer på en slags internaliserad form av narcissism och inte den grandiosa skrytmånsen som få kan fördra.
Dold/sårbar ger intrycket att ha lågt självförtroende, blyg, introvert men har samma kriterier för att kvala in som den utåtriktade, grandiosa typen. Dock mer svår att genomskåda och diagnosticera som subgrupp inom NPD.

Där finns empatistörning i sig men det kan även vara ett uttryck för dysfunktionell TiM (theory of mind).
Med det menas att en person inom AST har svårt att ta in andras perspektiv (tankar, känslor osv) och kan tolkas som att inte ha empati.
Om en person gråter eller är upprörd behöver de nödvändigtvis inte reagera.
Får de dock förklarat så finns empati.

Det påverkas väl av att fixera på detaljer men inte begripa hela bilden.
Att i värsta fall inte förstå konsekvenser av sitt handlande, den enorma skada som åsamkas.

Jag vävde in empati och funderingen på "mangelfulle kognitive evner? At han rett og slett ikke forstår?" lite här och där. 🙃
Jag ser honom mer som sexuell serieförbrytare än nån seriemördare kan tilläggas.
Takk! Her var det mange gode funderinger, sett fra mange forskjellige vinkler

Man blir jo nysgjerrig på hva som får noen mennesker til å gjøre slike handlinger.

Jeg har lest endel om AST, etter at du bragte det på banen, og synes også at det du fremhever er særlig relevant i denne sammenheng. Dette med kognitive svikt, og gjerne en tilleggsdiagnose (psykisk lidelse) m.m..

Lurer på hvor lang tid det tar før vi får vite noe om den psykiatriske undersøkelsen som blir gjort? Vi får vel vite noe?
Citera
2023-06-11, 02:00
Medlem
Citat:

Man blir jo nysgjerrig på hva som får noen mennesker til å gjøre slike handlinger.

Jeg har lest endel om AST, etter at du bragte det på banen, og synes også at det du fremhever er særlig relevant i denne sammenheng. Dette med kognitive svikt, og gjerne en tilleggsdiagnose (psykisk lidelse) m.m..

Lurer på hvor lang tid det tar før vi får vite noe om den psykiatriske undersøkelsen som blir gjort? Vi får vel vite noe?
Citat:
Lurer på hvor lang tid det tar før vi får vite noe om den psykiatriske undersøkelsen som blir gjort?
Jeg vet ikke om det blir opplyst om gjennom media før eller etter at rettssaken har startet hvis det blir rettssak og hvis det blir opplyst om det. Det ser ut til å være forskjellig i ulike saker. Jeg vet ikke om det er forskjeller på dette ut fra hvilket land rettsakene er i?
Senast redigerad av z-z-z 2023-06-11 kl. 02:52.
Citera
2023-06-11, 02:48
Medlem
develis avatar
Citat:

Tror inte det kommer info förrän rättegången startar och det här fallet lär nog gå via liverapport, men partiellt lyckta dörrar pga offers ålder.

Ang ev diagnoser så är det nästintill alltid nån stressor el trigger med i bilden, där kommer fundering kring hans problematik att etablera intima relationer in i bilden och att det är just grova sexuella övergrepp.
Är han oskuld vid 32 kan det väl påverka upplevelsen av manlighet och självbilden negativt.
Alternativt köpt sex.
Han känns inte direkt som sunkiga mannen i red light distrikt, men han har pengar.
Call-girl?
Han verkar som sagt vara en som spanat en hel del, skulle tippa att hans bilresor har med detta att göra. Kanske voyeurism finns med i bilden tidigare.

En annan sak.
Har funderat på en bild som diskuterats ang hans bokhylla, nån machete. Tveksamt om det ens är en kniv.

Jag blev dock mer intresserad av hans solglasögon som ligger strategiskt på ett hyllplan ihop med en kaffeburk. Märklig dekor i sig för en hylla i storrummet. Överst är det glas och nån flaska som ser mer normalt ut.
Nedanför är en keps med nån text. Hittar ingen bra bild, zooma.

https://www.google.com/search?q=32-%C3%A5rige+machete+emilie+reddit&tbm=isch&ved=2ahU KEwiNrvqnxbL_AhUPwCoKHXMkAOUQ2-cCegQIABAC&oq=32-%C3%A5rige+machete+emilie+reddit&gs_lcp=ChJtb2JpbG UtZ3dzLXdpei1pbWcQAzoECCMQJzoHCCMQsAIQJzoECB4QClCw KljBRmCPTWgAcAB4AIABqQGIAbIJkgEDM C44mAEAoAEBwAEB&sclient=mobile-gws-wiz-img&ei=djGBZI2bH4-AqwHzyICoDg&bih=599&biw=360&client=ms-android-huawei-rev1#imgrc=ds4To1huNK0IrM

När han flashar på fb försöker han se cool ut i solglasögon. Tror det är bland de senare bilderna, troligen 2021:
https://cdn.blogg.no/content/uploads/sites/415/2023/04/17131348/dgfrgdfregrdfdv.png

Bak i tiden är det ett väldigt tjohej med just solglasögon, dvs 2011 och ihop med en tjej.
Det är inte samma brillor men temat är intensivt.
Han är då 20 år och ser väldigt förtjust ut i tjejen.
Hon verkar dock inte vara tillgänglig enligt texten på en av bilderna.

Se spoiler.

Senast redigerad av develi 2023-06-11 kl. 02:54.
Citera
2023-06-26, 20:00
Medlem
Vet man hur han tog livet av Emelie ?
Citera
2023-06-27, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snesilop
Vet man hur han tog livet av Emelie ?
Her er det opplysninger om det:
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
2 min siden: "Politiet mener, at Emilie Meng blev bortført fra Korsør Station eller nær ved og ført til et ukendt sted, hvor hun blev udsat for voldtægt og/eller andre seksuelle krænkelser. Desuden har de retsmedicinske undersøgelser vist, at hun blev udsat for og måske dræbt af kvælning.
Det er ikke tidligere kommet frem, at Emilie Meng skulle være blevet kvalt.

I forhold til pigen, der blev overfaldet ved gymnastikefterskolen i november sidste år, blev hun truet med en kniv og slået flere gange i maven. Gerningsmanden fik fikseret hendes hænder med plasticstrips, og han slæbte hende omkring 20 meter, hvorefter han væltede hende omkuld og satte sig på ryggen af hende. Imidlertid skreg hun op og kæmpede, og han endte med at sige, hun skulle 1ælle til 100 - hvorefter han løb væk."
https://nyheder.tv2.dk/krimi/2023-05-17-retsmoede-om-faengsling-af-32-aarig-i-emilie-meng-sag

Citat:
13 min siden: "Godt, der kommer nu en lang begrundelse for, hvorfor fængslingsgrundlaget udvides.
Angående sagen fra Kirkerup, så mener dommeren, at mistankegrundlaget er styrket, efter man har fået svar på de retsgenetiske undersøgelser og afhøring af forurettede.

Angående drabet på Emilie Meng:
- Der er begrundet mistanke om, at sigtede er skyldig i de rejste sigtelser om drab, frihedsberøvelse og voldtægt.
- Der er lagt vægt på de omstændigheder, liget blev fundet under samt obduktionserklæringen.
- Sigtede var ejer af en bil af samme model, som videomateriale indikerer, var anvendt af gerningsmanden.
- Kortoplysninger fra timer, før forurettede forsvandt, viser, at sigtede befandt sig ganske tæt på Korsør Station.
Derudover er der lagt vægt på køb i Harald Nyborg dagen før - samt video og fotos, der er fundet downloadet.
- Og især de fund, der blev fundet på sigtede bopæl herunder dna spor og de fund der er gjort på liget. "
https://www.dr.dk/nyheder/indland/live-32-aarig-sigtet-drabet-paa-emilie-meng-fremstilles-i-nyt-retsmoede
Vil det si at de fant DNA-spor fra Emilie Meng på siktedes bopel?

Citat:
F.o.m. ca 06.37 i podcasten EKSTRA: Emilie Meng blev kvalt. Episode 102 - 18. maj 2023:
Dommeren la vekt på at han befant seg ganske tett på Korsør stasjon omkring gjerningstidspunktet, og det er sammenholdt med video og fotografier funnet på hans computer og kjøp hos H. Nyborg dagen før.
https://ekstrabladet.dk/krimi/dagen-foer-emilies-bortfoerelse-her-koebte-han-ind/9771168
Citera
2023-06-29, 00:44
Medlem
Skyliner.s avatar
Jag, med flera, tröttnade på att behöva klippa och klistra i Google translate hela tiden 😅
Speciellt när man sitter o läser på telefonen 90% av fb-tiden.
Så har inte varit så aktiv i just denna tråden på en stund, av ovan anledning.
Orkar inte translatea allt det senaste ovan heller-

Så finns det någon som vill uppdatera mig (plus alla andra personer som inte heller orkar klippa & klistra all text)
- vad som hänt på senaste?
Har det dykt upp någon mer info?

Jag har inte sett något alls om detta i nyhetsflödet på ett bra tag.

(Önskar uppdatering/info på svenska alltså)
Lägger samma inlägg här som i Filippa-tråden.
Citera
2023-06-29, 03:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
Jag, med flera, tröttnade på att behöva klippa och klistra i Google translate hela tiden 😅
Speciellt när man sitter o läser på telefonen 90% av fb-tiden.
Så har inte varit så aktiv i just denna tråden på en stund, av ovan anledning.
Orkar inte translatea allt det senaste ovan heller-

Så finns det någon som vill uppdatera mig (plus alla andra personer som inte heller orkar klippa & klistra all text)
- vad som hänt på senaste?
Har det dykt upp någon mer info?

Jag har inte sett något alls om detta i nyhetsflödet på ett bra tag.

(Önskar uppdatering/info på svenska alltså)
Lägger samma inlägg här som i Filippa-tråden.
◾8 juni gick den misstänkte frivilligt med på fortsatt häktning (i.e varetægtsfængsling).

Det innebar att ärendet inte behövde tas upp inför domstol (i.e grundlovsforhør) - och därav temporär tystnad i media i brist på mer uppgifter.

Nästa rättsmöte behöver han dock infinna sig i rätten mig veterligt. Det borde vara snart, om nån vecka.

◾Han erkänner sig delvis skyldig ang 13-åringen (ej specat vad).

◾Han förnekar överfall på 15-åringen i Sorø (dna och mastuppkoppling talar dock emot honom) .

◾Han nekar även till det som berör mordet på 17-åriga Emilie - dvs överfall/bortrövande, våldtäkt och mord via kvävning.

Där handlar bevisningen om att han ägde en ljusgrå Hyundai i juli 2016, en bil som iakttagits via övervakningskamera vid tågstationen när Emilie försvann.

Få timmar innan Emilies försvinnande har han vistats i närheten av Korsør station.
Dagen innan har han gjort inköp på Harald Nyborg. Bevisning handlar om kortköp.

Det är även nåt via hans dator; foto och film.
Inte preciserat vad. Viss media använder även ordval "downloaded".

Det är nåt med dnaspår - nåt fynd vid husrannsakan som är av dignitet - och det lades samtidigt vikt på omständigheter kring hur Emilie hittats och nåt via obduktionsutlåtande.

Om bevisningen:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/dommer-loeftede-sloeret-nogle-af-beviserne-i-sag-om-drabet-paa-emilie-meng
Senast redigerad av develi 2023-06-29 kl. 03:53.
Citera
2023-06-29, 20:22
Medlem
krachons avatar
Citat:
◾8 juni gick den misstänkte frivilligt med på fortsatt häktning (i.e varetægtsfængsling).

Det innebar att ärendet inte behövde tas upp inför domstol (i.e grundlovsforhør) - och därav temporär tystnad i media i brist på mer uppgifter.

Nästa rättsmöte behöver han dock infinna sig i rätten mig veterligt. Det borde vara snart, om nån vecka.

◾Han förnekar överfall på 15-åringen i Sorø (dna och mastuppkoppling talar dock emot honom) .

◾Han nekar även till det som berör mordet på 17-åriga Emilie - dvs överfall/bortrövande, våldtäkt och mord via kvävning.

Där handlar bevisningen om att han ägde en ljusgrå Hyundai i juli 2016, en bil som iakttagits via övervakningskamera vid tågstationen när Emilie försvann.

Få timmar innan Emilies försvinnande har han vistats i närheten av Korsør station.

Det är nåt med dnaspår - nåt fynd vid husrannsakan som är av dignitet - och det lades samtidigt vikt på omständigheter kring hur Emilie hittats och nåt via obduktionsutlåtande.

Om bevisningen:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/dommer-loeftede-sloeret-nogle-af-beviserne-i-sag-om-drabet-paa-emilie-meng

Tack för adekvat uppdatering! 🙏
Citera
2023-06-30, 00:09
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:

Om bevisningen:
Tack så mycket 🙏🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in