2023-06-29, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Den är inte bra nä, har jag källor på... Inte så att man tror att den kommer braka omkull men den hade skrotats redan om Grönan hade bättre ekonomi. Tror att den försvinner nu. Inte direkt svindyrt (trots kass ekonomi) att köpa en ny om man vill ha en.
Flygande mattan har varit avstängd hela detta år tillsammans med Twister. (Bläckfisken och Kvadten var avstängda från öppning i April och några veckor fram)
Jetline har varit avstängd vissa tider under våra besök i våras och fram till olyckan.
Citera
2023-06-29, 17:05
Medlem
yessyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
”Trebarnsmamma” verkar trovärdig, men man bör ändå ta nyreggade användare med en nypa salt. Dessutom så missade hon en viktig sak. Nämligen att det var fyra personer som föll ur vagnarna, inte tre. Den 35-åriga kvinnan som omkom, hennes syster, den s.k. ”Balkmannen”, samt Balkmannens fru.

Hur kunde hon missa det om hon hade så god uppsikt över händelseförloppet?

Står tre i alla tidningar, inte fyra.

Han ser två personer fara ned mot marken och en tredje mot en balk. Ytterligare ett vittne beskriver för SvD att personen klamrar sig fast på stålbalken ovanför de som fallit.

– Sedan flyger människor, en, två, tre, och min son får fullständig panik. Jag skriker: ”Titta inte!”

https://www.svd.se/a/2Bg0nx/olyckan-pa-grona-lund-21-skadades-i-jetlines-systerbana-redan-2006
Citera
2023-06-29, 17:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har däremot alltid varit tveksamt inställd till berg- och dalbanor. Har inte åkt någon sedan 1999 och det var just Jetline. Upplevde den obehaglig och kommer aldrig att åka den eller någon annan igen. Det hade jag förmodligen inte gjort även utan olyckan.

För 50 år sedan hade de såväl dvärgar som jättar och även striptease.

Jag har inte åkt Jetline på tio år men kommer lätt göra det i sommar om den öppnar igen.
Citera
2023-06-29, 17:12
Medlem
meiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gazer1
Hon är vaken men är i ett stort traumatiskt tillstånd så hon kan inte kommunicera riktigt

😢💔
Citera
2023-06-29, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yessyy
Står tre i alla tidningar, inte fyra.

Han ser två personer fara ned mot marken och en tredje mot en balk. Ytterligare ett vittne beskriver för SvD att personen klamrar sig fast på stålbalken ovanför de som fallit.

– Sedan flyger människor, en, två, tre, och min son får fullständig panik. Jag skriker: ”Titta inte!”

https://www.svd.se/a/2Bg0nx/olyckan-pa-grona-lund-21-skadades-i-jetlines-systerbana-redan-2006

De båda systrarna, plus ”Balkmannen” och hans fru. Det får jag till fyra personer.

Trodde också att det var tre tills jag läste artikeln om Balkmannen i Sundsvalls Tidning, att både Balkmannen och hans fru slungades ur vagnen.

Det är tydligen något som inte stämmer här.
Citera
2023-06-29, 17:16
Medlem
Citat:
”Trebarnsmamma” verkar trovärdig, men man bör ändå ta nyreggade användare med en nypa salt. Dessutom så missade hon en viktig sak. Nämligen att det var fyra personer som föll ur vagnarna, inte tre. Den 35-åriga kvinnan som omkom, hennes syster, den s.k. ”Balkmannen”, samt Balkmannens fru.

Hur kunde hon missa det om hon hade så god uppsikt över händelseförloppet?

Hon skrev exakt samma som redan framkommit från andra vittnen på plats. Så inget nytt alls o vem som helst som läst kvällstidningarna kunde skriva exakt samma. Gällande balkmannen så finns det lika många vittnesuppgifter som säger att han själv tog sig ur vagnen till balken, som att han ramla ut, som att han klättrat upp från marken för att hjälpa till… Allt från vittnen på plats med ”bra uppsikt”.

I call bullshit!
Citera
2023-06-29, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuttiotre
Flygande mattan har varit avstängd hela detta år tillsammans med Twister. (Bläckfisken och Kvadten var avstängda från öppning i April och några veckor fram)
Jetline har varit avstängd vissa tider under våra besök i våras och fram till olyckan.

Ok, det visste jag inte men det är bra det... och på tiden, från vad jag hört.
Citera
2023-06-29, 17:19
Medlem
Vet inte om det tagits upp tidigare men för ca 2 timmar sedan delades ett inlägg på Pink Room på Facebook (en stängd grupp för tjejer). I inlägget står följande:

”Det är med en fruktansvärd sorg jag delar detta inlägg. 💔🕊️

I helgen förlorade min familj en vän på ett sätt vi aldrig kunde föreställa oss. Kvar finns hennes dotter och syster med familj som på något sätt ska fungera och hitta en vardag utan sin älskade mamma/syster.
Vill man vara med och bidra till familjen efter denna oerhörda tragedi så kan man göra det genom att swisha följande nummer: 1232832368

Insamlingen kommer att gå till hennes begravning, till hennes dotter och hennes svårt skadade syster som oxå var med i olyckan. Allt går oavkortat till familjen.

Vila i frid älskade du.”

Så insamling är igång nu. Står även att systern ”är stabil men svårt chockad och skadad” i kommentarerna. Personen som delat detta verkar inte vara familjemedlem men nära vän till den avlidna och systern.
Senast redigerad av LarkoMehtosalo 2023-06-29 kl. 17:34.
Citera
2023-06-29, 17:23
Medlem
Muffin6666s avatar
Citat:
De båda systrarna, plus ”Balkmannen” och hans fru. Det får jag till fyra personer.

Trodde också att det var tre tills jag läste artikeln om Balkmannen i Sundsvalls Tidning, att både Balkmannen och hans fru slungades ur vagnen.

Balkmannens fru och den avlidna kvinnans syster kan ju teoretiskt vara samma person.
Citera
2023-06-29, 17:25
Medlem
Cinns avatar
Citat:

Det finns väl ingen som bekräftat att den avlidnas syster föll ur. Bara att hon blev allvarligt skadad?

Edit; Är det bekräftat att balkmannens fru föll ut? Artikeln om det är låst.
Senast redigerad av Cinn 2023-06-29 kl. 17:33.
Citera
2023-06-29, 17:27
Medlem
Muffin6666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
Hon skrev exakt samma som redan framkommit från andra vittnen på plats. Så inget nytt alls o vem som helst som läst kvällstidningarna kunde skriva exakt samma. Gällande balkmannen så finns det lika många vittnesuppgifter som säger att han själv tog sig ur vagnen till balken, som att han ramla ut, som att han klättrat upp från marken för att hjälpa till… Allt från vittnen på plats med ”bra uppsikt”.

I call bullshit!

Det är helt normalt att folk minns väldigt olika. Minnet är inte en perfekt återgivelse av verkligheten, speciellt inte i en traumatisk händelse.
Citera
2023-06-29, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffin6666
Det är helt normalt att folk minns väldigt olika. Minnet är inte en perfekt återgivelse av verkligheten, speciellt inte i en traumatisk händelse.

Exakt min poäng! Därför ska man ta alla dessa vittnesmål med en nypa salt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in