2023-06-29, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Onödigt och barnsligt raljerande kan jag tycka. Att äventyrare och upptäckare tagit risker och livet av sig är inget konstigt, men i detta fall så tog man även livet av betalande och oskyldiga passagerare.

Det är en stor skillnad måsta jag säga och även det som gör detta case extra otrevligt, för att inte säga kriminellt nära på.

Det är en krass sanning knappast något raljerande.. Betalande passagerare absolut men fortfarande knäppgökar, slulle förfarandet med att dom betalat vara förmildrande.. knappast

Oslyldiga absolut nej..
Absolut skyldiga till självmord utan att dom förstod vilket bara bekräftar ännu mer att dom var, är o kommer alltid vara ett strålande exempel på knäppgökeri ..alltså ena riktiga knäppgökar
Citera
2023-06-29, 00:38
Medlem
Kvarlevor hittade i vrakdelarna enl. USCG. Frågan är då vad för typ av kvarlevor det är och hur mycket. Borde ju inte bli sådär jättemycket kvar iom både hettan och trycket vid implosionsögonblicket. Kanske tänder och vissa benfragment?
Citera
2023-06-29, 00:44
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Kvarlevor hittade i vrakdelarna enl. USCG. Frågan är då vad för typ av kvarlevor det är och hur mycket. Borde ju inte bli sådär jättemycket kvar iom både hettan och trycket vid implosionsögonblicket. Kanske tänder och vissa benfragment?

Troliga kvarlevor funna i ubåtsvraket
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GMXEv6/troliga-kvarlevor-funna-i-ubatsvraket
Citera
2023-06-29, 02:00
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL

Sökte upp tråden efter att precis hört om funna kvarlevor. Kan utöver det du nämner inte heller komma på vad som annars skulle finnas kvar

Någon talare uunder samma nyhetssändning spekulerade i om kärran kan ha imploderat på mitten och skjutit titanändarna på denna "rulle" åt fanders.
Citera
2023-06-29, 02:35
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen
Tack för länken. Såg en video med Scott Manley där han resonerade hur mycket energi de utsattes för under implosionen.. Det var väl ca 40kg tnt.... och det som är kvar av dem är "strawberry jam"..
Jag förstår inte hur det kan hittas delar när ubåten imploderade, jag tolkade det som att allt bara pulvriserades...
Citera
2023-06-29, 02:37
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Sökte upp tråden efter att precis hört om funna kvarlevor. Kan utöver det du nämner inte heller komma på vad som annars skulle finnas kvar

Någon talare uunder samma nyhetssändning spekulerade i om kärran kan ha imploderat på mitten och skjutit titanändarna på denna "rulle" åt fanders.

Ja du...

Med tanke på att de hittade vissa delar 500 meter från Titanic så undrar jag om de låg ovanpå Titanic´s akter eftersom de har rätt bra koll på var vraket ligger.

Jag menar 500 meter, en halv kilometer från Titanic! Så mycket kan de ju inte missa.

Jag tror nog att efter implosionen med efterföljande explosion skickade delar långt bort.

500 meter bort - en jevla smäll helt enkelt.
Citera
2023-06-29, 02:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
James Cameron kommer med ny info:

James Cameron är med i de där ubåtschattgrupperna på Youtube och han sa att Stockton släppte barlasten och försökte stiga upp innan implosionen, det fanns ett meddelande om att de hade gått ner för snabbt och att det hade gjort att Titan imploderade.

Implosionen kom inte oväntat och passagerarna hade säkert ångest innan de omkom.

Kan någon förklara det här? Implosionsdjupet borde väl vara samma oavsett hur fort man går ner, när man har ett material i tryckskrovet som är helt oeftergivligt? Jag menar: det finns inget som kan "vänja sig gradvis" vid djupet, tänja ut sig. Eller vad är det jag inte förstår?

Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Jag förstår inte hur det kan hittas delar när ubåten imploderade, jag tolkade det som att allt bara pulvriserades...

Ja, och ganska stora stycken också. Så då var detta med "omedelbar pulvrisering" inte sant. Det är tydligen inte sant att kropparna omedelbart blev till aska, heller...
Citera
2023-06-29, 02:48
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kan någon förklara det här? Implosionsdjupet borde väl vara samma oavsett hur fort man går ner, när man har ett material i tryckskrovet som är helt oeftergivligt? Jag menar: det finns inget som kan "vänja sig gradvis" vid djupet, tänja ut sig. Eller vad är det jag inte förstår?
Haha, undrade precis detsamma. Så jag är också nyfiken på svar från någon initierad.
Citera
2023-06-29, 03:02
Medlem
Fibonaccitals avatar
Jag menar, en halv kilometer bort hittade man delar från Titan.
De kan ju inte missa så långt bort från titanic menar jag.

Visst vattnet strömmar och det finns olika lager av vatten, varmt och kallt.
Salt och färskt och blandat.

Men jag har valt att tro att det blev en megasmäll där nere som skickade delarna till Kingdom come.
Citera
2023-06-29, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital

Men jag har valt att tro att det blev en megasmäll där nere som skickade delarna till Kingdom come.

Men nu var de ju inte framme vid implosionen. Tiden då kontakt bröts var mindre än vad som krävdes för att komma ner.
Och smällen ifråga var ju inåt så den lär inte skicka iväg delarna ut från farkosten. Sedan tillkommer ju vattenmotståndet.
Citera
2023-06-29, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccital

Nja, alltså Titan imploderade ju inte på havsbottnen. Tycker det låter rimligt att efter implosionen har de många olika havsströmmarna fört vrakdelarna i många olika riktningar allt eftersom delarna börjat sjunka mot bottnen.
Citera
2023-06-29, 03:43
Medlem
Rip, hoppas dom fick uppleva Titanic på nära håll iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in