2023-06-28, 07:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Finns mycket utrymme att höja räntorna utan att hushållen går under. Visst finns det undantag men av mina vänner och familjemedlemmar så är jag säker på att bara en av dom har bostadslån på över en miljon. Det finns en högljudd ganska liten grupp som har köpt vansinnigt dyra bostäder i storstadsområdena. Gruppen inkluderar många journalister på SVT. Det märker man på deras aggressiva och bittra frågeställningar när riksbankschefen hälsar på i studion.
I USA är räntan 6,6% bundet på 3 år. Dit ska vi absolut i Sverige också. Och det kommer dom flesta att klara fint.
Då är det, höjd ränta är ett problem för Erik Sahlin, Sven-Olof Johansson, Ilja Blatte och ängslig medelklass i Sthlms innerstad och i fiiinare områden i några kranskommuner. Att journalisten Peter Rawet köpt för dyr bostad är ett ickeproblem. ( Utom för Peter Rawet)
Citera
2023-06-28, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercover.Brother
Kan inte nån ge det här stackars socfallet ett tält, eller en husvagn? Då kan han ju också bli bostadsägare. Det verkar vara en dröm för stackarn.

Jag har tjänat miljonbelopp på pyramidspelet "bostadsmarknaden"

Stört.
Citera
2023-06-28, 10:52
Medlem
losfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
6.6% låter billigt! Jag läste så sent som idag i Wall Street Journal att bolåneräntorna ligger på 7.5% i snitt nu i USA och börjar närma sig det historiska genomsnittet på 8%.

Så förhoppningsvis inser snart även Riksbanken att räntorna är på tok för låga och att hushållen klarar mycket högre räntor. 8% vore en högst rimlig ränta på ett bostadslån i Sverige. Egentligen borde den nog rent av vara lite högre än så med tanke på den historiskt höga inflationen som måste slås ner med full kraft.

Ja 3 års bindningstid är extremt kort i USA och det var den billigaste räntan jag hittade. Normalt är 30 år. I andra hand 15.
Citera
2023-06-28, 17:39
Medlem
Monetära basen för maj 2023.

Jan 2022:
1*213*195
1*236*647
1*244*491
1*253*245
1*276*002
1*186*132
1*194*398
1*209*067
1*207*797
1*224*170
1*239*747
1*223*243
Jan 2023:
1*235*426
1*222*543
1*207*097
1*205*614
1*203*589

Källa: excelfil, flik 5.1
https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/finansmarknadsstatistik-maj-2023/
Citera
2023-06-28, 18:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag hade lovat mig själv att inte besvara dina idiotier, men när du på egen hand omdefinierar vedertagna begrepp så får det fan vara NOG!
Ser ju inte att du levererar något som har med tråden att göra här.

Citat:
Var fan har du fått din"utbildning" (läs inbillning) från?

Citat:
Jag tror du har ett bra case att få tillbaka pengarna då ovan refererade institution uppenbarligen inte ens har lyckats få dig att begripa grunderna inom nationalekonomi.

Det blir ju bara svammel och ad hominem från dig.

Citat:
REALRÄNTAN ÄR NEGATIV!
Och så kommer ett tomt påstående. Som är fel enligt det mätdata jag hänvisade till i inlägget du citerar.

Om du nu menar att mätdata är fel så får du väl visa det då.
Men det gör du inte.
Du lyckas ju inte bemöta det med en stavelse.

Eftersom nominell ränta är högre än inflationen de senaste månaderna (omräknat i årstakt) så är det positiv realränta nu. Och har varit i några månader.

Det var förra året det var lite större negativ realränta.

Och givet positiv realränta och att inflationen nu är under 2% så blir det lite fel av RB att höja.
Men höja tänker dom nog göra iaf. De som klagar på CB över höjningar i sådana lägen har inte hel fel.
Citera
2023-06-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Och så kommer ett tomt påstående. Som är fel enligt det mätdata jag hänvisade till i inlägget du citerar.

Men det gör du inte.

Eftersom nominell ränta är högre än inflationen de senaste månaderna (omräknat i årstakt) så är det positiv realränta nu. Och har varit i några månader.

Och givet positiv realränta och att inflationen nu är under 2% så blir det lite fel av RB att höja.
Men höja tänker dom nog göra iaf. De som klagar på CB över höjningar i sådana lägen har inte hel fel.

Hur räknar du att inflationen är under 2%?
Citera
2023-06-28, 19:17
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Men det gör du inte.

Det är inte ens länt att försöka diskutera med dig då du int ens lyckats tillgodo göra dig grundkurserna inom nationalekonomi. Du har haft fel precis ALLA prognoser som du gett. Du omdefinierar vedertagna begrepp för att få fram en point.

Du är sannolikt en arbetslös haverist som ägnar dagarna åt försöka boosta ditt ego genom att slänga ur dig finansiella råd för att kompensera dina egna tillkortakommanden.
Jag säger detta i all välmening: sök hjälp. Försök att fylla ditt liv men något vettigt.
När jag av misstag eller ren idioti råkar läsa några av dina inlägg, får jag bilden av en småkukad incel som sitter som bankkassörska på en liten lokal bank och förbannar världen då du är den rätta arvtagaren till Gordon Gekko.

Vänligen förstör inte debatten med dina hjärnspöken.
Sök Hjälp!

Detta är garanterat mitt allra sista inlägg till dig. Jag kommer aldrig besvara några av dina inlägg. Jag ber dig dock att avhålla dig från att fullständigt förstöra samtliga trådar med dina hjärnspöken.
Citera
2023-06-28, 19:18
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov

Enkelt: Hitte-på-nationalekonomi.

Precis allt vad denna dåre spyr ur sig saknar stöd i litteraturen
Citera
2023-06-28, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Här är ett sätt.

KPIF, förändring sedan föregående månad, procent:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/kpif-manadsforandring/

Maj 2023 = 0,1%. 1.001^12 = 1,012 = 1,2% på ett år.

Men man bör vara försiktig med att titta på enskilda månader.
Citera
2023-06-28, 19:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
Här är ett sätt.

KPIF, förändring sedan föregående månad, procent:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-med-fast-ranta-kpif-och-kpif-xe/kpif-manadsforandring/

Maj 2023 = 0,1%. 1.001^12 = 1,012 = 1,2% på ett år.

Men man bör vara försiktig med att titta på enskilda månader.

Verkar rimligt att man ska vara försiktig att titta på enskilda månader. Men när vi har haft historiskt sett stora outliers kanske det säger mer om verkligen tänker jag.
Citera
2023-06-28, 20:26
Medlem
Bordet inte det vända snart?

Folket klarar av Max en liten höjning till sen blir det panik som riksbanken måste lösa.
Citera
2023-06-28, 20:30
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Dräm till med 1% för fan. Få upp den över USA:s behövs just nu!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in