2015-05-12, 21:35
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stora_osten
Jag är lite inne på att flytta till Falun men har ingen koll alls på områdena. Jag har bra med köpoäng nu men när man tar en lägenhet blir man ju nollad igen.

Jag har småungar också så prio ett är nånstans så det blir en vettig skola o att det funkar å va ute i lekparker osv.

Främby verkar vettigt på riktigt annars vet jag bara vad kopparstaden skriver på sin sida, å där verkar ju alla områden som Bullerbyn det funkar inte å chansa när jag har poäng för dom flesta.

Vad tycker ni som känner till stan att jag ska kolla efter och är Främby bra?

Inne i Borlänge finns det väl inte ens några bra hyresområden. Är lite inne på en bostadsrätt där annars om Falun inte är nån succé.

Vad är det som lockar med Falun?

Främby är nog rätt bra ja om man har barn, lugnt, skola och dagis i närheten. Har man tur får man utsikt mot sjön. Galgberget och gruvriset är också rätt gemytligt om man har barn men ligger rätt off. Bojsenburg är också ett område med mycket barnfamiljer, har varit väldigt stökigt men blivit mycket lugnare nu. De håller som bäst på att renovera fasaderna och göra nya uteplatser. Så att alla har lika, nu ser det för jävligt ut med uteplatser som sett sina bästa dagar, ogräs och skit. Men där de byggt färdigt är det jättefint. Bor själv i området och trodde aldrig jag skulle trivas så bra som jag gör. Lugnt, nära till skog och idrottsanläggning, fint bad precis intill. Tre matbutiker några hundra meter bort. Dagis och skola i närheten. Det du ska räkna med är att Falun har rätt dyra hyror med tanke på hur liten vår stad ändå är

Skulle heller inte rekomendera Borlänge, Falun är bättre om du har ungar. Lugnare områden och så.
Citera
2016-07-12, 20:21
Medlem
LillaMolnets avatar
Vart hamnade ni till slut? :-)

Ni som skrev skit om Herrhagen, har ni bott där? Jag har släkt och vänner där och det har varit noll trassel. Bojsenburg däremot, knark, skjutningar, bråk och skit.

Herrhagen är Slätta, skola, gym, poolområde, pizzeria, shyst ica affär, bra fritidsgård, frisör, zumba träningslokal, bra bussförbindelser med stan, bra cykelväg också. Herrhagen any day framför bojsen.
Citera
2016-07-12, 20:37
Medlem
Har hört att tjäna ängar i Borlänge är The place to be. Eller Rättvik
Citera
2019-02-08, 10:46
Medlem
statoil^s avatar
Ja, vart bör man inte flytta år 2019?

Herrhagen går fetbort. Har hört många skräckhistorier från både unga tjejer och killar om stalkers, knivrånare, blottare och våldtäktsmän, ofta utrikesfödda, gå i lövskogsdungarna vid nån cykel eller gångväg genom någon park, kålgården (?), som är mellan Herrhagen och stan, typ. Vet inte namnet på stadsdelen men är en del röda hus. Har bott i Falun förut men gör inte det längre.

Mysig stad ändå. Funderar man på Falun eller Borlänge så är valet glasklart. Falun.
Citera
2019-05-15, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statoil^
Ja, vart bör man inte flytta år 2019?

Herrhagen går fetbort. Har hört många skräckhistorier från både unga tjejer och killar om stalkers, knivrånare, blottare och våldtäktsmän, ofta utrikesfödda, gå i lövskogsdungarna vid nån cykel eller gångväg genom någon park, kålgården (?), som är mellan Herrhagen och stan, typ. Vet inte namnet på stadsdelen men är en del röda hus. Har bott i Falun förut men gör inte det längre.

Mysig stad ändå. Funderar man på Falun eller Borlänge så är valet glasklart. Falun.

Är född och uppvuxen i Falun.
Hela Falun är lugnt.
Det finns idioter överallt så är man rädd och inskränkt rekommenderar jag byarna utanför där folket har koll på allt och alla.
Järnet, Norslund, Bojsen etc är också lugna. Visst lite soc fall, invandrare och missbrukare men knappast något dominerande.
Citera
2022-02-06, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolfroll
Är född och uppvuxen i Falun.
Hela Falun är lugnt.
Det finns idioter överallt så är man rädd och inskränkt rekommenderar jag byarna utanför där folket har koll på allt och alla.
Järnet, Norslund, Bojsen etc är också lugna. Visst lite soc fall, invandrare och missbrukare men knappast något dominerande.
Vilka är byarna tex,, 🙂
Citera
2022-02-21, 10:25
Medlem
Vet inte hur det blev för eran flytt, men jag som är född och uppvuxen i falun, samt bott här nära nog hela mitt liv kan säga följande:

Norslund:
Rätt säkert område, men deprimerande och nedgånget, många invandrarfamiljer, men även svenska soc-fall. Var värre förr. Nära till affär och centrum (ca 10-15 min promenad) och bra bussförbindelser. Har även en vårdcentral/tandläkarmottagning. Uppväxt här i mina tidiga år och som barn kan jag säga att jag trivdes. De soms tällde till problem då var just WT-ungarna, inte invadrarkidsen (som det fanns många av redan då)

Bojsen:
Bott här i flera år. Har haft dåligt rykte länge, men under tiden jag bodde där var det lugnt. Fler soc-fall än invandrare. Många barnfamiljer och nära till natur, bad och bussförbindelser. Även här ca 10-15 minuters promenad in till centrum. Billiga lägenheter, jämförelsevis, och nära till flera storköp. Har även vårdcentral nära. Många rykten om skjutnignar går än, men tro mig, det var LÄÄÄNGE sedan.

Främby:
Perfekt för barnfamiljer, välrenommerad skola och lugnt. Dock bostadsrätter, så betydligt dyrare att börja här (HSB om jag inte missminner mig)

Källviken:
HUs och villor. Mycket nybyggen. Dyrt, men fint och perfekt för familjer.

Hosjö:
Billiga hus/bostadsrätter. En del WT mot detta håll, men lugnt.

Järnet:
Centralt som attan men bör undvikas. Ungdomsgäng (vi snackar småkids som stjäl cyklar och förstör uteplatserna). Många soc-fall och invandrare som bor på varandra. Undvik som pesten.

I allmänhet är dock Falun betydligt lugnare än andra städer i landet, och jag har aldrig känt mig otrygg som man gör i andra städer. Sen är det ju så att tryggheten i Sverige överlag försämrats, så även i Falun, såklart, men det är en fin stad med många fördelar från andra städer. Mycket av buset kommer från Borlänge. VI hade ju ett mordförsök i centrala Falun för ngn månad sedan (Man som försökte döda sitt ex med gevär, typ, mitt på ljusa dagen i centrum), men de var ju borlängebor så...

Vad jag försöker säga är, så länge du undviker Järnet i Falun är allt rätt chill, och vad du än gör, BO INTE I BORLÄNGE.
Citera
2022-02-27, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asrider
Vilka är byarna tex,, 🙂

Sundborn, Bjursås, Vika och Svärdsjö är väl det man först tänker på. Vill man ta det ett steg längre kan man kolla på gränstrakterna mot öst, som är rätt vilda på sina håll i orter som Svartnäs och Vintjärn, (dessa platser är garanterat befriade från blattar, vegetarianer, operaälskare och mycket annat).
Citera
2022-09-28, 20:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Belsubub
Sundborn, Bjursås, Vika och Svärdsjö är väl det man först tänker på. Vill man ta det ett steg längre kan man kolla på gränstrakterna mot öst, som är rätt vilda på sina håll i orter som Svartnäs och Vintjärn, (dessa platser är garanterat befriade från blattar, vegetarianer, operaälskare och mycket annat).
Hur är det att vara på dom ställena?

Hur är det i Falun? Kan man leva där om man kommer från storstan?
Citera
2022-09-28, 20:25
Bannlyst
Falun och borlänge är som dag och natt har jag fattat det? Dom flesta verkar säga Falun. Kan man leva där om man kommer från en av dom större städerna?

Vart är det bäst att bo i Faluns kommun? Inte nödvändigtvis rikaste området osv
Citera
2022-09-28, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dasmalen
Vet inte hur det blev för eran flytt, men jag som är född och uppvuxen i falun, samt bott här nära nog hela mitt liv kan säga följande:

Norslund:
Rätt säkert område, men deprimerande och nedgånget, många invandrarfamiljer, men även svenska soc-fall. Var värre förr. Nära till affär och centrum (ca 10-15 min promenad) och bra bussförbindelser. Har även en vårdcentral/tandläkarmottagning. Uppväxt här i mina tidiga år och som barn kan jag säga att jag trivdes. De soms tällde till problem då var just WT-ungarna, inte invadrarkidsen (som det fanns många av redan då)

Bojsen:
Bott här i flera år. Har haft dåligt rykte länge, men under tiden jag bodde där var det lugnt. Fler soc-fall än invandrare. Många barnfamiljer och nära till natur, bad och bussförbindelser. Även här ca 10-15 minuters promenad in till centrum. Billiga lägenheter, jämförelsevis, och nära till flera storköp. Har även vårdcentral nära. Många rykten om skjutnignar går än, men tro mig, det var LÄÄÄNGE sedan.

Främby:
Perfekt för barnfamiljer, välrenommerad skola och lugnt. Dock bostadsrätter, så betydligt dyrare att börja här (HSB om jag inte missminner mig)

Källviken:
HUs och villor. Mycket nybyggen. Dyrt, men fint och perfekt för familjer.

Hosjö:
Billiga hus/bostadsrätter. En del WT mot detta håll, men lugnt.

Järnet:
Centralt som attan men bör undvikas. Ungdomsgäng (vi snackar småkids som stjäl cyklar och förstör uteplatserna). Många soc-fall och invandrare som bor på varandra. Undvik som pesten.

I allmänhet är dock Falun betydligt lugnare än andra städer i landet, och jag har aldrig känt mig otrygg som man gör i andra städer. Sen är det ju så att tryggheten i Sverige överlag försämrats, så även i Falun, såklart, men det är en fin stad med många fördelar från andra städer. Mycket av buset kommer från Borlänge. VI hade ju ett mordförsök i centrala Falun för ngn månad sedan (Man som försökte döda sitt ex med gevär, typ, mitt på ljusa dagen i centrum), men de var ju borlängebor så...

Vad jag försöker säga är, så länge du undviker Järnet i Falun är allt rätt chill, och vad du än gör, BO INTE I BORLÄNGE.

Är Falun bra än idag skulle du säga?

Vad är Järnet för ställe?

Vad är det som inte fungerar med Borlänge längre? Är de Tjärna ängar, eller är det hela alltihopa?
Citera
2023-06-28, 16:57
Medlem
Har bott väldigt länge i Falun och i många "mindre eftertrakade områden". Bor nu i Järnet sen ca 2år tillbaka och förstår inte varför Järnet har så dåligt rykte? Det har klart varit det bästa området jag bott i utav "de mindre bra områden".

Har inte stört mig på mina grannar, det är inte lyhört eller stökigt. Kanske det "stökiga" försvann med hyreshöjningarna, kostar endå en del om man vill bo nära centrum.

Norslund helt klart sämst. Grisigt och stökigt. Långt ifrån allt.

Herrhagen stökigt och många dagsfester.

Bojsenburg lyhört som bara den. Hejdå till all privatliv.

Är man rädd för nysvenskar kan du skaffa hund, då undviker de dig som pesten och får en hel hiss för dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in