2023-06-28, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Du läser inte tidningar utan kör på det du anser sannolikt. Sen kallar du min fråga dum i senare inlägg, som en efterbliven. Men nog om det.

Min fråga var inte om de får skit utan om man kan officiellt gå ut med hela utredningen om att barn har varit orsakande. Eller om det blir hemligt. Eftersom de som jobbar där sannolikt vet vem eller vilka det rör sig om och informationen kan komma ut till stark nackdel för den minderårige. Det är ju Grönans fel som låtit dessa få bristfällig utbildning och är för inkompetenta för att sköta säkerheten.

Fick svar från en annan som menar att allt blir officiellt då det är haverikommissionen. Det var ett hjälpsamt svar, din von oben attityd kan du köra upp i röven
Men din initiala fråga var ju faktiskt lite "stollig" . Men jag hjälpte ju dig att komma fram till att det är väldigt osannolikt att "juridiska barn" varit inblandade i olyckan på ett avgörande sätt (du fick bl.a. lära dig att man är barn tills man är myndig, och det blir man när man fyller 18-år). Har även skrivit att haverikommissionen utredning kommer vara offentlig. Men då har vi kanske löst dina funderingar iaf.
Citera
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Jag gör samma tolkning som..Hjärnsubstans ?? (Osäker på vem det var som skrev det)
att "vi" i detta fallet syftar till han och hans fru. (Balkmannens föräldrar)

Det är din tolkning.

Och jag hade rätt om att det står "vi" och inget annat.
Hur är det med läsförståelsen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Svara du på dina egna inlägg?

Ja för jag hade något att tillägga. Och ville visa kontexten om vad jag pratade om.

Inte en chans att grönan visste allas identiteter och deras anhöriga 5 timmar och 20 minuter efter olyckan när de hade presskonferensen. OM det är så, då har någon på sjukhuset brutit sin sekretess.
Citera
2023-06-28, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Med det sagt så kanske trosan och vd menade att de ”står till förfogande” på nåt jävla vis OM anhöriga hör av sig.

Men nej de borde inte veta identitet på några av offrena det första dygnet så presskonferensen på söndagen kl 17 att ”vi har kontakt med anhöriga” eller vad hon sa. Betyder nog mer att ”vi är öppen för kontakt med anhöriga”

Eller så menade hon att de har kontakt med de anhöriga som de har vetskap om just då.
De som befann sig på Gröna Lund typ som sällskap till de som skadades.
Citera
2023-06-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Står i tidningen att flera vittnar om att byglarna inte fastnat ordentligt och att man påpekat detta för (den minderåriga) personalen. Ingen åtgärd.

Det är ju dessa tonåringar som går och rycker i byglarna. Vem tror att de uteslutande har ett vattentätt konsekvenstänk eller förmåga att förstå att agera på slika varningar.

Jag tror det kommer bli tydligt att orsaken till olyckan är ett undermåligt säkerhetstänk där sommarjobbande tonåringar har varit satta med för mycket ansvar.

Det här har tagits upp hundra gånger.

Byglarna behöver inte ryckas i. Tåget åker inte om inte alla byglar sitter i. Därför de fäller ner byglarna på tomma sittplatser varje gång.
Citera
2023-06-28, 00:19
Medlem
Något som jag inte riktigt begriper är varför balkmannen hänger kvar på bergodalbanan när vagnen intill honom är tom på människor? Har räddningspersonal redan varit där då och hämtat de som satt kvar i vagnen?
Citera
2023-06-28, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Men din initiala fråga var ju faktiskt lite "stollig" . Men jag hjälpte ju dig att komma fram till att det är väldigt osannolikt att "juridiska barn" varit inblandade i olyckan (du fick bl.a. lära dig att man är barn tills man är myndig, och det blir man när man fyller 18-år). Har även skrivit att haverikommissionen utredning kommer vara offentlig. Men då har vi kanske löst dina funderingar iaf.

Det står ju i pressen att vittnen finns som varnat tonåringar för lösa byglar osv utan att dessa tagit åtgärd så det är ingen stollig fråga då det mycket väl kan bli så att dessas agerande bidragit till olyckan. Att det skulle vara osannolikt är ju bara nåt du tror.

Vidare vet jag inte var du fått ifrån att jag inte vet var myndighetsgränsen går.

Om du i vardagligt tal kallar en 17 årig ungdom för barn är du ju eljest, alla vet att myndighetsgränsen är 18.

Du har inte bidragit med något i vår konversation utan är mer som en jobbig byfåne som upptar ens tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nuclearcloud
Något som jag inte riktigt begriper är varför balkmannen hänger kvar på bergodalbanan när vagnen intill honom är tom på människor? Har räddningspersonal redan varit där då och hämtat de som satt kvar i vagnen?

Den är inte tom. Han och pojken i första vagnen var de första som räddades.

Vagnen lutar åt andra hållet så människors huvuden syns inte på en del bilder.
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mergimsuger
Alltså, i slutändan måste det nog göra det om Grönan vill behålla någon slags trovärdighet alls. Folk förväntar sig idag att det ska finnas en syndabock. VDn ÄR ju ytterst ansvarig... Men det är otroligt många led. Betyder inte att något ska tummas på dock.

Grönans bästa case BORDE väl vara om de kan bevisa att det är besiktningen som varit felaktig/undermålig, och den görs (väl) externt/av tredjepart...

Visst är det VDn som har yttersta ansvaret så han måste ju nu se in i sin organisation för att se vem som var det utlösande faktorn! Internt? Fulla lassekasse mekanikern eller som du även säger oberoende besiktning som faktiskt skulle kunna vart "liable" dvs ansvariga för olyckan.

Men jag menar också på att det helt enkelt skulle kunnat vara slumpen, dvs att det egentligen inte var någons fel, bara otur helt enkelt. Kan lika gärna skylla på dom som åker för helt riksfritt är det ju inte, det vi ju alla!

Men nu är det manhunt och någon måste ställas tills svar enligt mobben, men hur skulle mobben reagera om nu haveriinspe.... kommer fram till att det faktiskt inte fanns något fel. Vem vet kanske var det en liten sten som hamnat på rälsen!? Vem skall man skylla på då? Misstänka alla som som stod runt attraktionen eller kommer man släppa det?
Citera
Medlem
Fr3ak0uts avatar
Citat:

Antagligen, sen skulle jag också hellre sitta på en balk istället för en vagn som håller och ramlar isär även om det är jobbigt att vara höjdrädd vet man aldrig vad adrenalinet/paniken hade fått en att göra...
Citera
2023-06-28, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Det här har tagits upp hundra gånger.

Byglarna behöver inte ryckas i. Tåget åker inte om inte alla byglar sitter i. Därför de fäller ner byglarna på tomma sittplatser varje gång.

Om allt fungerar ja. Nu visar det ju sig att flera personer flugit ur vagnarna så dessa byglar verkar ju inte helt 100. De vittnas om att de lossnat under färd.
Citera
2023-06-28, 00:23
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:

Nämts tidigare, han föll ur som en j-a stålmannen voltade och hamande på balken medans hans fru ligger svårt skadad typ 8 meter ned! inte så mycket att göra mer än sitta kvar för hoppar du 8m ja du kan du ju fan dö själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in