2023-06-27, 21:07
Medlem
Undrar vad hjulparet väger som lossnade och låg på muren… måste ju lätt väga ca 20-30kg!? Ren flyt att ingen blev träffad av den… då hade nog antal omkomna varit garanterat en till..
Citera
2023-06-27, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Enligt många inlägg tidigare idag så är den avlidna kvinnan:

N*dj* Victori* L*uril*
* = a

Hon är inte registrerad som avliden på Ratsit, och det brukar ju gå väldigt fort.
Citera
2023-06-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
VDn gör väl bara vad ägarna säger åt honom att göra?

Av detaljer som framkommit i tråden här är det redan konstaterats att de har brutit i sina skyldigheter, att på ett vettigt sätt kontrollera att attraktionen var säker för kunderna och utan förutsägbara brister.

Det är ägarna, ett par miljardärer som håller sig dolda för media, som är moraliskt ansvariga. De har försummat säkerheten, för att berika sig själva, på bekostnad av de som nu skadats, dödats och traumatiserats.

Ägarna har inte något direkt ekonomiskt intresse i parkerna, de har redan otroliga summor, och det finns inga sparkrav på säkerheten. Dom tycker bara om att driva nöjesparker. Däremot saknas det stor kompetens inom vissa områden och många nya anställs varje år. Där finns problematiken, organisatoriskt, inte ekonomiskt.
Citera
2023-06-27, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Enligt många inlägg tidigare idag så är den avlidna kvinnan:

N*dj* Victori* L*uril*
* = a

Ser ut som att hon hade någon till profil på fb.. sades att den vsr borttagen.. om det kan stämma.. fb... /NL*uril*
Citera
2023-06-27, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annabl
Hon är inte registrerad som avliden på Ratsit, och det brukar ju gå väldigt fort.

Det är offret. Vi är flera närstående i tråden.
Citera
2023-06-27, 21:14
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yxaan
Har också skapat detta konto för att endast beskriva det min sambo och min 8 åriga dotter fick se och uppleva.

Det du skriver är helt sant om balkmannen.

Sambon och äldsta dottern har åkt Rockjet och står exakt där det hela hände. Endast någon meter ifrån där ena hjulet som ramlade av vagnen. Hon hör flera smällar och tittar upp då kommer Jetline skakandes ner och hela ställningen skakar och hon ser hur dessa personer flyger ur vagnarna. Varav balkmannen är en av dom.

Får panik då dottern står och ser det hela och hon tror att hela ställningen skall rasa och tar tag i dotterns arm och skriker SPRIIIIIIING för hon tror att hela Jetline håller på rasa. Dom springer nästan enda ner till flygande mattan.

Jag själv är är på lilla delen av Grönan med yngsta dottern och har precis åkt flygande elefanterna. Varav sambon ringer mig med darrande/gråtande röst. Du bör komma hit det har vart en olycka på Jetline. Min första tanke var nej vi ska ju åka nyckelpigan. Jag tänkte vad ska jag göra där? Dom brukar ju plocka folk av vagnarna när något händer. Men det var något med rösten som gjorde mig orolig. Okej vi kommer. Kommer dit sambon har gått tillbaks ungefär där dom stod. Jag ser balkmannen och tänker det är väl personal från Grönan som skall hjälpa folk ur vagnarna.

Kommer fram varav min äldsta dotter är helt förstörd och gråter och säger. Pappa jag vill hem! Jag tänker inte åka någonting! Det var precis som på film Pappa!

Jag frågar min sambo. Men alltså vad har hänt. Ja han där på balken plus flera människor till har flygit ut ur vagnarna helt sjukt! Detta är min sambos/dotters upplevelse/syn. Dom såg det hela. Sambon såg även en person hoppa in bakom buskarna. Som förmodligen skulle hjälpa dom som föll till marken.

Tack för din berättelse om hur det gick till.
Citera
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Alltså, jag ser inget hat. Men det finns bara en ansvarig och det är VD. Alla andra har inget ansvar och ska inte kritiseras. Det är VD som är ytterst ansvarig för verksamheten. Har han accepterat att ha en lägre säkerhet än vad som kan förväntas (genom påtryckningar från ägaren) så är det han som kommer att åtalas.

Men vi får nog invänta utredningen innan vi tar fram tjära och fjädrar.
Starka ord, du har ingen aning om ifall någon annan ska kritiseras, en VD kan inte veta allt. Du har väl ingen aning om ifall han har accepterat en lägre säkerhet, eller har du några belägg för det?
Citera
Medlem
Det enda rätta nu, är att miljadärssyskonen Johan Tidestrand och Helena Tidestrand, ger generös ekonomiskt ersättning till alla de drabbade.

Så att de anhöriga, barn, de som är traumatiserade av vad de tvingas bevittna, ÅTMINSTONE kan uppleva någon form av lättnad, då de förmodligen kommer att vara borta från jobb mm kort eller lång tid.

OM dessa osynliga kapitalister har MINSTA hjärta i kroppen. Och detta sagt från en hardcorefascist, enligt allt vänsterpack.

Åt HELVETE MED TIDESTANDS SÅ KALLADE OSYNLIGHET WANNABE-WALLENBERG. Tidestrands är BÖNDER som VI betalar med svindyra biljetter och med våra liv.

Kom fram i ljuset, NU, våga lämna privata swimmingpoolen - jävla fegisar.
Senast redigerad av Norrlandssommar 2023-06-27 kl. 21:18.
Citera
2023-06-27, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Okej, men det var Århus, inte Köpenhamn.

I Danmark dör de i Århus och överlever i Köpenhamn. I Sverige dör de i Stockholm och överlever i Göteborg.

Statistiskt sett har Liseberg fler skadade än Gröna Lund
Lisebergsbanan 2006 - 21 skadade
Samma år; en kvinna skadades allvarligt i Flumeride
Rainbow - 2008 - 36 skadade (Enligt Liseberg själva)
Detta är bara ett axplock men är de med flest skadade och i relativ nutid.

ska man vara petig så har också Liseberg fler dödsfall än Gröna Lund - dock många år sen (innefattar även personal - inte bara karuseller så är inte helt jämförbart) Men var två st som slungades ut från Bergbanan och avled. Den andra blev förlamad.
Citera
2023-06-27, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Ägarna har ett moraliskt ansvar men det är VD som är ansvarig för verksamheten. Han är verkställande direktör och högsta chef. Om han låtit ägarna att påverka säkerheten så är det ändå ytterst han som gått med på det.

Men jag ska fylla på mitt popcornförråd och invänta utredningen.

Ägarna har noll ansvar varken moraliskt eller juridiskt. Ytterst juridiskt ansvarig är VDn. Moralfrågan är bara aktuell om man kan bevisa ett uppsåt. Blir högst oaktsamhet som kan göras gällande.
Citera
2023-06-27, 21:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnyboyyy
Det är offret. Vi är flera närstående i tråden.

Beklagar 😔♥️
Så ofattbart tragiskt 💔
Citera
2023-06-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annabl

Det tar några dagar innan man är registrerad som avliden på ratsit. Det är ju bara 2 vardagar som passerat. Skulle tro att det är registrerat imorgon bitti faktiskt.

Men nu har ju flera bekräftat att det är just Nadja….

Må hon vila i frid 🕊️ 🕯️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in