2023-06-27, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kunde förresten inte nån berättat för Fortums marknadsavdelning att den här helsidesannonsen i Expressen idag är något urspårad. Vi kan också konstatera att det där är en variant som saknar sidohjul i hjulpaketet, verkar extra riskabelt.
Sidohjulen sitter på insidan, infästningen av rälsen till banan på utsidan.
Citera
2023-06-27, 17:33
Medlem
Enligt Aftonbladet säger Gröna Lunds företrädare (VD?) att åkattraktionen var "utan brister"!
Jaså, jaha? Verkligen, men då hade väl olyckan aldrig inträffat då om anläggningen var "utan brister", eller har jag missuppfattat något?
Citera
2023-06-27, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roar321
Min tolkning är iaf att balkmannen slungades ut. Och att han lyckades klamra sig fast där uppe är helt otroligt!

Han snurrade några varv I luften och landade på magen över ett av spåren. Efter en kort stund började han mödosamt att kravla mot balken.

Det må låta osannolikt men det var vad som hände.

Han blödde ur näsan men tycktes bortsett från det vara fullständigt intakt
Citera
2023-06-27, 17:34
Medlem
Jordgubbes avatar
Expressen kör en liten konstig artikel om att "Hatet mot anställda på Gröna Lund efter olyckan // Samtidigt har anställda kritiserats och ifrågasatts i sociala medier och tonen har varit hård. Man ifrågasätter de anställdas utbildning och lämplighet, eller hur deras erfarenhet kan ha bidragit till händelsen som ledde till att en 35-årig kvinna omkom" där en liten tjej tittar sorgset in i kameran. Jag tycker inte det är rätt uppfattat, lite barnsligt, var skulle det "hatet" vara. I exempelvis den här tråden har den skarpa kritiken varit mot ägare och ledningsgrupp - om anställda (ungdomarna) nämnts i samma mening så är det inte mot dem utan mot systemfelet i organisationen. Hoppas nån av dem läser detta.
Citera
2023-06-27, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Syskonen Tidstrands tjänade 1 miljon kr/ DAG 2018 på sina nöjesfält..Gröna Lund, Skara Sommarland,Kolmården och Furuviksparken

https://www.expressen.se/ekonomi/qs/anonyma-syskonen-tjanar-en-miljon-varje-dag-pa-nojesparkerna/
Det var väl en fin familj. Som gör så mycket roligt för barnen.
Citera
2023-06-27, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termometern
Nja, både VD:n och Troselius har ju påstått flera gånger att Gröna Lund står i nära kontakt med alla som skadades i olyckan. Och så visade sig att de inte hört av sig alls.

Vilka jävla lögnare! Båda är ynkryggar som gör allt för att rädda sina egna skinn

Kan ju va så att dom anser att nära anhörig är Mikael (balkmannen) och inte hans föräldrar, killen är ändå 53år. Och han kanske själv sagt att kontakt med honom räcker för att inte oroa föräldrar eller missa information…
Citera
2023-06-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjarnsubstans
Har du åkt den själv?

Citat:
Kan detta vara hennes syster som blev allvarligt skadad?

T*nj* L*uril*
* = a

Står iaf på hennes FB att hon är syster med N*dj*
Det var någon i tråden som jag uppfattade kände personerna på sättet hen skrev.
Då var de ish: ”mamman heter Nadja och hennes syster som blev allvarligt skadad börjar på T, något mer tänker jag inte säga”

Så detta kan stämma
Citera
2023-06-27, 17:37
Medlem
Citat:
Ok, vi har uppenbarligen olika åsikter om detta. Jag tycker ändå det är fel av Grönan att hävda att de har mycket nära kontakt med alla drabbade när de inte alls har det.

Allt som Grönan gör nu handlar om damage control och att svära sig fria från allt ansvar (samt att förlora så lite pengar som möjligt). Då ingår det även att använda rena lögner om så skulle behövas.

Fast nu säger du ju det igen...."nära kontakt med alla drabbade"
Det innefattar ju inte automatiskt samtliga anhöriga.
Ja, allt beror på hur man väljer att se världen omkring sig.
Själv väljer jag att lita på folk tills motsatsen är bevisad.
Andra väljer att hellre misstro från början och sväva ut i diverse konspirationsteorier.
Citera
2023-06-27, 17:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Enligt Aftonbladet säger Gröna Lunds företrädare (VD?) att åkattraktionen var "utan brister"! Jaså, jaha? Verkligen, men då hade väl olyckan aldrig inträffat då om anläggningen var "utan brister", eller har jag missuppfattat något?
Det handlar om skillnaden mellan ordentlig genomgång och bara titta på saker, dvs två ytterligheter av kvalitetsarbete.
Citera
2023-06-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av home-sapiens
Ska man stänga E4an resten av året efter en olycka?
Ska man stänga av spårvagnarna rester av året om nån blir påkörd?
Ska man stänga ner akuten resten av året om någon avlider?
Ska man stänga ner en restaurang resten av året om någon gäst sätter maten i halsen och avlider?
Ska man stänga ner viking färjan resten av året om någon ramlar över bord?

Är det fel på vägen, åtgärdar man vägen. Är det fel på fordonet tas det ur bruk.
Är olyckan till följd av föraren så förlorar han körtkort. Ramlar folk över kanter sätter man dit högre räcken - i vissa fall nät. Är det mycket gångtrafik över en fartled så upprättar man ett övergångställe, ibland med farthinder eller trafikövergångsljus.

Det handlar om att identifiera, isolera och åtgärda felkällan.
I fallet Jetline vet vi två saker - det fanns en brist och den hade inte upptäckts.

Det sistnämnda innebär att också andra attraktioner kan ha oupptäckta fel till följd av brister i tillsynen. Därför måste man stänga ned parken tills saken är utredd.

Du behöver inte göra dig dum. Men är det medfött så jag glad att kunna ha upplyst dig.
Trevlig sommar.
Citera
2023-06-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petunia78
Det står att 14 personer åkte vagnen men Eliaz åkte ju själv i sin vagn. Det är 7 vagnar? Satt några 3 i en vagn?
Nej, i några vagnar åkte bara en person. Det ryms totalt 14 i ett tåg.
Men fyra personer på marken chockades svårt, men de flesta där brydde sig bara om att göra tik tok
och hindrade därmed brandkåren.
Citera
2023-06-27, 17:44
Medlem
De kommer säker undersöka vem som bytte drivhjul sist . Hade han kunskap eller glömde han låssäkringarna på bultarna när han bytte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in